Nuffnang Adv

Tuesday 22 September 2015

Motosikal > Yamaha Y15ZR.

Assalamualaikum.

Dah lama saya tak update blog ni. Kali ni nak bercerita tentang sesuatu yang bersarang dalam kepala sekarang ni. Yamaha Y15ZR. Cinta pandang pertama......he he he.....orang upgrade, saya downgrade!


Yamaha Y15ZR teaser.

Ok, siapa yang sedang membaca blog ini sekarang, ini bukanlah review Yamaha Y15ZR. Ini hanyalah sebuah preview sebelum saya membelinya. Nawaitu dulu.

Walaupun sejak 2013 dah ada Honda CRF250L yang di"convert" sepenuhnya menjadi sebuah Supermoto yang comel, tetapi kecintaan terhadap jentera-jentera underbone sejak dibangku sekolah tetap berkembang mekar. Kalau dah nama biker la kan......sentiasa je rambang mata.....Harley Davidson pun minat juga....ahhh...itu cerita lain.

Jentera ini memiliki nama yang berbeza-beza di setiap negara, antaranya:

Indonesia: Jupiter MX 150 dan MX King 150.
Malaysia: Y15ZR dan Y15ZR GP Edition.
Thailand: Exciter 150.
Vietnam: Exciter RC dan Exciter 150.

Jadi, apa yang menarik sangat dengan jentera Yamaha Y15ZR ni? Bagi saya segalanya cukup sempurna. Antara ciri-ciri yang menepati piawaian saya.

Yamaha adalah antara jenama terbaik dunia, walau pun saya bukan peminat tegar Yamaha, jenama ini mengimbau kembali jentera pertama yang saya miliki masa zaman sekolah dulu. Yamaha 100 Sport terpakai. Itu saja yang termampu waktu itu. Terpaksa kerja part-time nak bayar instalment.

Kapasiti enjin 150 cc. Ini adalah antara kapasiti enjin terbesar dalam segmen underbone. Ditambah pula dengan system sejukan cecair dan sistem suntikan bahan api.

Yamaha Y15ZR engine.

Sistem monoshock. Memang dari dulu saya suka sistem monoshock. Hanya motor pertama saya iaitu Yamaha 100 Sport yang saya beli pada tahun 1991 saja menggunakan absorber konvensional, jentera-jentera yang dimiliki selepas itu semua guna monoshock.

Sistem brek cakera depan dan belakang. Ini pun ciri-ciri yang sangat penting bagi saya.


Brochure:

Yamaha Y15ZR line-up.
Photo credit: motomalaya.net
Yamaha Y15ZR GP Edition.
Baru saja dilancarkan versi standard pada 8 Ogos 2015, kini keluar pula versi GP Edition. Ramai yang tepuk dahi.....anyway, tak tertarik pula saya dengan GP Edition ni....saya sukakan kelainan. Mungkin saya akan ambil standard hitam untuk projek khas ni.

Yamaha Y15ZR.
Dari ciri-ciri standard di atas, benda yang akan saya tukar sudah tentunya sistem exhaust. Lain-lain bahagian mungkin tak mengganggu sangat kot.


Spesifikasi:

Yamaha Y15ZR specification.
Spesifikasi jentera ni memang menarik, cuma tangki petrol agak kecil. Kalau Fuel Consumption (FC) 1 liter = 40 km, 4.2 liter = 168 km.

P/S: maklumat mengenai FC sebenar belum didapati.


Harga:

Harga jentera ni atas jalan memang agak keras. Kalau rasa sebuah underbone yang hampir mencecah RM 10 000 agak mahal, jangan beli! Jentera Y15ZR ini adalah flagship Yamaha dalam kelas underbone, jadi jangan pandai-pandai nak compare dengan FZ150i atau jentera-jentera 150 cc yang lain. Kalau rasa nak laju, beli R25 atau R6. Ini hanyalah sebuah underbone aka Kapcai!

Saya sebagai salah seorang peserta ARBA Network tegar, in sya Allah saya akan beli secara tunai. Harga tunai di tempat saya ni dalam RM 9300 atas jalan dengan insurans 3rd Party. tempat-tempat lain di Malaysia mungkin boleh dapat dalam RM 8000 atas jalan.

Bagi yang ingin membeli secara ansuran, sila renung-renungkan. Berikut adalah skim-skim sewa beli yang ditawarkan di Mudah.my:

Deposit RM 450, bulanan RM 304 x 60 bulan = RM 18,240.
Jumlah RM 450 + 18240 = RM 18,690.

Deposit RM 1000, bulanan RM 238 x 60 bulan = RM 14,280.
Jumlah RM 1000 + 14280 = RM 15,280.

Deposit RM 2000, bulanan RM 214 x 60 = RM 12, 840.
Jumlah RM 2000 + 12840 = RM 14,280.

Nampak permainan dia? Beli apa pun sama saja, asalkan hutang, memang kena sembelih!


Modifikasi:

Impian saya, ingin menjadikan jentera ini sebuah Super-underbone yang unik. Sebuah jentera berkuasa yang agak simple tetapi sophisticated dan menyerlah, praktikal untuk offroad dan juga onroad. Dapat bayangkan? Mungkinkah ia sebuah Underbone Supermoto atau sebuah Cub-cross, kita tunggu kesudahannya. Sebab banyak parts-parts perlu diimport dari luar Negara khususnya Indonesia dan Thailand. Lagi pun jentera ini akan digunakan untuk misi Singapore - Penang - Krabi Ride 2016.

Antara modifikasi yang akan saya lakukan seperti:

Full system exhaust - Jenama yang menjadi pilihan adalah Akrapovic. Tak kiralah Akra Thailand atau Indonesia, kalau dapat, piping custom made ala dirt bike.

USD Fork - kalau pakai USD fork ni mmg modifikasi yang agak keterlaluan, saya akan cuba dapatkannya.

Adjustable Monoshock - Ini pun bukan sedikit pelaburannya. Kita tengok dulu keadaan absorber yang standard. Kalau rendah, mesti tukar!

Bigger disk brake - Saya memang guna 100 % brake depan bila cuaca bagus. Jadi system brek yang bagus memang jadi keutamaan.

Fuel Management - Kalau dah upgrade Full System Exhaust, sistem pengurusan bahan api kena tambah baik juga. Kalau engine running lean, bocor piston!

Swing arm - benda ni tak semestinya kena tukar, tapi kalau dapat tukar lebih rare la kan.

Givi Box - Saya perlukan box ni untuk misi Singapore - Penang - Krabi Ride 2016 nanti, jadi hari biasa saya akan tanggalkan.

Berikut adalah model-model Yamaha MX King 150 dan Exciter 150 yang telah dimodifikasi sebagai rujukan:


Yamaha Exciter 150 Supermoto.







Kalau pasang USD fork baru mantap ni. Mudguard depan pun kena pasang.



Pemasangan hand guard Acerbis agak kemas. Nanti dah keluar motor boleh tengok macam mana nak pasang.



Full system exhaust. Kalau model-model Yamaha tak susah kot nak cari exhaust aftermarket. Kena cari jalan untuk pasang skid plate yang betul-betul praktikal.



Suspension dia dah tukar ke YSS untuk mendapatkan lebih ketinggian. Mungkin mudguard asal perlu dipasang untuk melindungi suspension. Rantai pun gold tu....



Macam ni punya signal light, kurang-kurang RM 100 juga sepasang ni.


Yamaha Exciter 150 Racing Blue.


LED Headlight.



Mengangkat martabat sebuah Underbone.



Tak tahu apa benda tu.



Brake Lever dari ASV Brembo.



Brake Fluid Reservoir dari Rizoma.



Terlalu banyak duit ditampal pada motor....tapi berbaloi-baloi. Nampak Mono Swing Arm?



Sangat kemas!



Rim tu kalau warna fluorescent tentu lebih menyerlah mono swing arm dia.



Kelibat seperti sebuah superbike.



Kemasan lampu belakang. Sangat sempurna.



USD Fork dan oversized disc brake.



Tengok dari angle ni....memang sweet!!

Akhir kata. Segalanya bermula dengan impian. Tapi impian pun biarlah yang boleh direalisasikan, kita iringi dengan usaha dan doa.


Topik lain:

Motosikal > Yamaha Y15ZR "MyZara" Ep. 1.

Motosikal > Yamaha Y15ZR "MyZaRa" Ep. 2.

Motosikal > Yamaha Y15ZR "MyZaRa" Ep. 3.

308 comments:

  1. Nk tnye ni..katenye yamaha ni gune klac tangan...boleh buang ke klac tgn die...pasal xminat klac tgn...

    ReplyDelete
  2. So far yang saya tau, jentera Yamaha T150 (Y15ZR, Jupiter MX King, Exciter 150 etc) mmg keluar versi manual clutch saja. Kalau nak cerita modify, apa saja boleh dibuat. Tapi motor mahal mcm ni sayang nak modify, takut nanti warranty void panjang cerita.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. so boleh buang tak clutch tu

      Delete
    2. Harap ada rider lain sudi menjawab persoalan ni. One in a million org nak modify dari Manual ke Automatic Transmission.

      Delete
    3. Secara teknikal, tak dpt dilaksanakan sebab set clutch auto melibatkan satu jaringan mekanikal daripada crank shaft ke auto clutch shoe seterusnya ke clutch, manakala manual clutch jaringan kuasa dari crank shaft terus ke clutch plate.

      Delete
    4. Secara teknikal, tak dpt dilaksanakan sebab set clutch auto melibatkan satu jaringan mekanikal daripada crank shaft ke auto clutch shoe seterusnya ke clutch, manakala manual clutch jaringan kuasa dari crank shaft terus ke clutch plate.

      Delete
  4. Replies
    1. Kalau banyak duit segalanya mungkin. Tapi mungkin kosnya tak berbaloi dengan penggunaan. Bagus laburkan kat tayar yang terbaik di pasaran. Brake lever utk brake depan tu mcm rasa fragile, mungkin boleh tukar dgn yg rigid sikit. Saya dlm proses memasang disk besar. tengaok nanti mcm mana review dia.

      Delete
  5. Broo speed cut moto ni kt mana yee?? N bole whatapp x? Berminat na tHu sal moto ni laa... ni nombor 0197513266...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry lambat reply tuan....Cut Off atau Rev Limiter jentera ini dikawal oleh ECU. Kalau tuan bercadang nak override ECU tersebut, ada beberapa Aftermarket Fuel Injection Controller spt ApiTech, Tune Boss dan sebagainya. Tapi pastikan talaan / tuning dilakukan oleh pakar. Sama mcm setting Karburetor, kalau setting tak betul, engine boleh jadi "rich" atau "lean". Akibatnya, jangka hayat jentera tuan lebih pendek dari jentera org lain.

      Delete
    2. Yup, range antara 120 -135 kmh. Kita tak tau set up kilang standard atau tidak. Bergantung juga berat rider. Saya punya belum dapat result lagi, dah 2 kali try tapi tak sampai, jalan kat sini pendek2. Akan cuba lagi sebelum tukar aftermarket exhaust dan ECU.

      Delete
    3. dah try standard lari 135

      Delete
    4. Saya punya dapat 125 kmh je.....hu hu hu....kalau kita observe, ada dua kelompok top speed, dpt sekitar 125-126 kmh dan 135-137 kmh. Saya ok saja dgn top speed yg ada, jentera ringan kalau laju sgt pun bahaya....tapi pick up mmg best, terutama masa memotong pada gear 5...terbaik!

      Delete
    5. selalunya y15 rjin kcau enjin ka...sbb injen sya mrancang skit..bnyi mcm tepet n bearing

      Delete
    6. selalunya y15 rjin kcau enjin ka...sbb injen sya mrancang skit..bnyi mcm tepet n bearing

      Delete
    7. Tuan Badrul Hisham....kalau setakat bunyi Tappet ok lagi.....bunyi Bearing jangan dibiarkan....boleh pecah enjin nanti. Sila upgrade Needle Bearing segera. Lain-lain parts boleh dibiarkan standard.

      Delete
    8. Sya pun ade masalah sama.. Bunyi kt enjin kuat sgat. Mcm tepet. Tpi kuat sgat ade gegaran di enjin. Moto baru meter bru 4ribu. Ade warranty ke??

      Delete
    9. Kalau bunyi Tappet luarbiasa kuatnya, pergi adjust balik. Tapi kalau bunyi bearing, sila ke Wad Kecemasan dengan segera.

      Delete
  6. Boss nak tanya skit..kalau tukar exhaust aftermarket jpj tak kacau ke?haha

    Kalau tukar exhaust aftermarket bleh tmbah lg ke kuasa kuda atau rop speed?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu exhaust original kalau tuan cat warna merah pun dah kira modifikasi tanpa kebenaran JPJ. Apa lagi tukar yang after-market. Nasib2 la kan. Kita rider kapcai ni selalu jadi mangsa diskriminasi. Kemungkinan untuk disaman adalah sangat tinggi. Berdoa saja banyak2 ya kalau dah tukar. Jentera CRF saya pakai Akrapovic, plat number kecik (sbb number dia sikit), tiada fender belakang, saiz tayar tukar 17" + 17" dari original 20" + 18", ok saja lalu road block polis dan JPJ. Nampak tak beza?

      Tukar exhaust saja tanpa tukar benda lain mmg akan ada perubahan, sama ada motor jadi tak laju atau pick up jadi kuat. Sbb tu kena tuning balik. Tak adanya hp jadi bertambah. Tapi, kalau tuning balik dgn menggunakan ECU aftermarket, basically kita menambah kuantiti penggunaan bahan api utk disesuaikan dgn system exhaust yg baru. Jadi rpm bertambah, bahan apai bertambah, hp bertambah (hasil debottle-necking). Lepas tu jgn komplen minyak dah tak ekonomi pulak.

      Delete
  7. Kalau kat sarawak, brapa harga agaknya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11k lebih..sebab saya baru angkat moto ni

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. uishh.. mahal na.. utk cash ka? .. area mana?

      Delete
    4. dkt ho hin. rm9010 cash .bru je survey tdi.

      Delete
    5. Saya tak pasti area lain, tapi saya beli cash di Bintulu RM 9200 OTR dgn Comprehensive Insurance. Movistar cuma beza RM 500, dijual dgn harga RM 9700.

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. switcher head lamp nampak menarik seperti foto, mana boleh dapat dan boleh masuk ke Y15ZR ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Switch untuk ON / OFF Head Lamp ramai dah bawa masuk bro, follow saja group2 di FB, mmg ada org jual. Switch utk Hazard Light pun ada.

      Delete
    2. Bro nk tanya sikit..switch lampu y15 pnp or kena wiring

      Delete
    3. Kena buat wiring sikit.....senang saja itu kalau faham Electrical Single Line Diagram. Kalau tak tahu lebih baik serahkan kepada yg pakar, terbakar hangus nanti motor....

      Delete
  10. as salam, nk tnye ckit ni.. kt jb ade x tmpat bleh tuning moto y15 ni.. sy da tukar ekzos, ecu da pkai apitech, spoket da turun ke 41/14..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam bro, hujung tahun 2015 Apitech ada buat Free Tuning Roadshow di Alai Motorsport, Jalan Tun Razak, JB. Tak tahulah kalau dorang dah tinggalkan tuning technology kat kedai tu, cuba survey dulu. Anyway, try Wassap no ni mana tau dorang boleh bagi info mana tempat boleh tuning di JB, +60124824350 (Apitech Tuning Co-organizer).

      Delete
  11. as salam bro, sy prlukan pndapat ni.. sblom ni kn sy da gtau sy da tukar, ekzos, ecu, spoket.. prlu ke sy tukar ape2 barang lg sblom p dyno.. atau stakat tukar barang2 yg sy gtau tu da ckup utk dyno..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam....tujuan buat ujian Dynamometer adalah untuk memastikan tahap pancitan bahan api sesuai dgn keperluan enjin. Kalau nak pakai Racing Air Filter, tukar dulu sbl hantar Dyno. Once sudah Dyno, maknanya final, jangan tukar2 barang lagi.

      Delete
    2. orait.. paham2.. trima kaseh

      Delete
  12. Assalamualaikum bro.. Nk tnya pendapat.. Saya dlm dilema untuk membeli motor. Sememangnya idaman dari dlu adalah 125z. Tp semenjak lahirnya y15 ni kt malaysia sy dh jatuh hati. Boleh bro bg pendapat sikit dr segi pemakaian, harga , spare part, saving dan lain2.. Terima kasih bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam....dari 2 stroke beralih minat ke 4 stroke....tuan kena terima hakikat yang kedua2 jenis enjin ini sangat berbeza dari segala segi....tapi percayalah....Y15ZR kini berada di tempat teratas dalam kelasnya, tidak termasuk prestasi di litar.....

      Harga mungkin agak keras....apa boleh buat, kita berada di Malaysia....hendak seribu daya....dan ramai yang dah Berjaya.

      Spareparts rasanya mmg tiada masalah langsung....ini Yamaha....accessories pun banyak....

      Saving? Kalau anda servis sendiri mcm saya, sudah tentu byk tempat lain duit servis itu boleh disalurkan....kadar penjimatan minyak juga agak baik....dgn tunggangan ekonomi boleh dapat 50 km/liter. Dah tentu sangat menjimatkan berbanding naik kereta dgn FC 10 km/liter.

      Delete
  13. salam bro,saya tgk tayar depan tu kecik,bley bg cdangan size yg agak nice? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam....maksimum boleh pakai 90/80-17....kalau lebih, sangkut mudguard!

      Delete
  14. salam, mana nak dpt head light dkt dada tu? saya nak buat custom, buang head light tu sbb mcm besar sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam....setakat saya reply ni, belum ada masuk part headlight pasang kat dada...yang ada pun daylight tu saja.....kita tunggu sikit masa lagi utk pakar accessories buat sesuatu yg menarik.

      Delete
  15. salam bro,..sy baru angkat motor ni...kalau buang ekor belakang tu...cuma letak flat number je...kalau hujan x kena air ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Air naik sampai kepala bro....tapi kalau dah minat, buat saja.....saya buat! ;p

      Delete
    2. Bro...skarng dah ade jual untuk splash guard..hrge dlm rm130 klo x silap

      Delete
    3. Tak hensem la pakai splash guard tu.....kalaulah ada model splash guard yg lebih kecik sesuai utk tayar 120 mm.

      Delete
  16. Saya nak cari Y15ZR Movista, tapi macam dah habis je. Sebenarnya versi biasa dan GP ni ada beza ke selain coverset dan absober warna kuning? Ada beza dari segi tune atau absober ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai saat ni, nak jumpa Movistar baru mmg rare la....nama pun limited edition....tapi itu semua kulit semata-mata.....tak ada faedah dari segi prestasi....harga mahal2 akan hilang sekelip mata bila tergolek....minta dijauhkan.....tiada apa yg istimewa bagi saya....selain warna yg berbeza termasuk emblem emas dia. Kalau buat konsep sendiri baru rare!

      Delete
  17. Salam bro,kalau buang mugguard belakang motor tu boleh ke? Tak salah ea? Undertail kan nama lain dia? Teringin nak buat cmtu even pakai kriss je,sbb cantik, haha

    ReplyDelete
  18. Salam bro,kalau buang mugguard belakang motor tu boleh ke? Tak salah ea? Undertail kan nama lain dia? Teringin nak buat cmtu even pakai kriss je,sbb cantik, haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.....cantik mmg cantik, tapi bila hujan air naik sampai kepala! Anyway, saya pun cabut ekor tu, pasang plate number saja....tapi fender dah bagi panjang.....hu hu hu....

      Delete
    2. Fender panjang, so takdak lagi la masalah air hujan nasi sampai kepala ye?

      Delete
    3. Mana ada......sampai juga kepala, tapi atleast sopan sikit air tu naik.....paling praktikal, pasang Splash Guard....tapi buruk rupa dia...seriously buruk!....ha ha ha....jgn marah geng yg pakai Splash Guard....benda tu bagus, cuma yang ada di pasaran sekarang semua oversize....tayar 180/60 pakai tu, kita yang saiz 120/70 pun pakai saiz tu juga.....make sense?

      Delete
  19. assalamualaikum..bro,saya da 2 bulan angkat y15zr sya..x dpt idea la nk smartkn moto ni..x de geng la..ni no ws sya,012-9360019..tgh cari kwn y15zr jgk ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Paling senang dapat kawan melalui FB, type saja Y15ZR akan keluarlah pelbagai nama kelab dan cari yang paling dekat dgn tuan. Nasihat saya, bercampurlah dgn semua jenis jentera dan cc, lebih banyak ilmu kita dapat. Paling penting, jangan merempit!

      Nak cantikkan motor boleh, biar berbaloi, ambil kira aspek keselamatan dan keselesaan.

      Delete
  20. Salam tn..mana nk cari supplier part2 ni...da cara nk oder x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Type saja "sparepart Y15ZR" di FB, ada banyak seller2 online...tapi parts berkaitan enjin, sila beli direct dari kedai spareparts.....lebih murah dan berbaloi kot.

      Delete
    2. http://www.chongmotorclub.com.my/chongmotorclub.com.my/index.php?route=product/category&path=67_436&page=2


      Kat sini ade jual bro

      Delete
  21. enjoin Y15zr perlu running dulu ke.. kalau running berape speed boleh bawak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Semua jentera mesti running in dulu tuan......anggaran speed bawah 70 kmh sehingga cukup 1000 km, lepas servis boleh bawa laju sikit. Kalau ikut manual booklet, selepas 1500 km baru boleh full throttle kalau tak silap saya.

      Delete
  22. nak tanya boleh ke kalau saya nak buang clutch sebab saya minat motor nie and nak beli moto nie

    ReplyDelete
  23. nak tanya boleh ke kalau saya nak buang clutch sebab saya minat motor nie and nak beli moto nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh buang clutch....tapi motor tak boleh jalan.....he he he....mungkin jentera ini bukan untuk tuan.....beli saja LC135 Auto. Kalau tuan tak pandai bawa motor Manual Clutch, boleh belajar dgn kawan2...senang saja.

      Delete
  24. assalamamualaikum,

    tuan blog ingin bertanya sikit lah, kalau y15zr standard nampak macam rata la part belakang tu.. if sy nak songket sikit belakang tu boleh tak.. ada org cakap tak berapa sesuai.. apa nasihat dari tuan yer? terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam.....nak songket mcm mana pulak dah kejadian dia mcm tu....tapi kalau nak up lagi belakang, boleh tukar aftermarket punya Rear Absorber kot....cari yg adjustable...tapi be careful jgn sampai mengganggu kestabilan dan keupayaan membrek....bila tinggi sangat belakang, takut Center of Graviti beralih ke depan...if that so....tayar depan kena upgrade juga supaya dpt mencengkam dan ambil tugas beras sikit semasa membrek.....mungkin ada rider lain yg boleh beri pendapat lebih baik.

      Delete
  25. Kuala lumpur kt mna boleh dpt osd fork bro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak tau tuan, sorry naik lori. Tapi, saya tak galakkan tuan pakai USD fork yg biasa2 tu. Mmg cantik, tapi tak praktikal, atau dgn kata lain, agak merbahaya utk kegunaan harian. Kalau tuan main Autoshow ok. Cuba check jenama Racing Boy.

      Anyway, utk parts pelik2 ni, cuba check Syark Performance Motor Parts & Accessories dan Palex Motor Parts. Mereka jual online.

      Delete
  26. kalau tukar exhaust ada apa2 kesan sampingan ke terhadap motor y15zr ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada. Kalau tak banyak, sikit mesti ada. Biasanya pickup akan bertambah sikit, penggunaan minyak juga lebih. Sbb tu bila tukar exhaust, kalau jentera pakai karburetor kena set balik, tapi jentera Fi tak terasa sangat. Pick up rasa kuat jangan perasan motor jadi laju ya, tanpa talaan semula, jentera anda mungkin running lean, dengan kata lain, kurang bahan api, bila top speed dah mula batuk2, boleh kong piston!

      Itu yang biasa.....sila ambil kira nasihat dari mereka yg lebih berpengalaman.

      Delete
  27. Assalamualaikum bro boleh tanye saya berkenang moto ni.. saya ingat amik tapi buat bayaran bulanan.apa pendapat bro kalau bayar bulanan.. takut tak sempat bayat tapi keadaan da tak tahan moto ni nk sangat.. nk bawak pergi balik keje lagi so ingat nk amik y15 ni.. tapi bagaimana cara pembayaran apa yang diorang nk kelulusan nk beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Kalau tuan beli jentera ni secara loan dan sampai habis loan tahap ekonomi tuan tak berubah, jentera ini mungkin bukan untuk tuan. Tapi kalau tuan nak beli juga dgn loan dan jangka panjang ingin meningkatkan tahap ekonomi, boleh Whatsapp saya di talian +60128787272. Saya beli cash.

      Delete
  28. Assalamualaikum. Nak mintak pendapat2..

    Jentera saye dah masuk 3500km odometer. Naik 4000km saye nk tukar EO. Ramai suggest liquimoly 10-40. Ape pendapat tuan ttg EO tu.

    Lagi satu, topspeed saye susah nak naik 130kmh. 125kmh pun susah. Berat saye 85kg kot. Lama tak timbang.. Jentera still factory stock. Saye ade ecu apitech cume sedikit ragu2 nak pasang. Bimbang jangka hayat jentera makin pendek bile dipasang aftermarket ecu tanpa adjust barang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam.

      Boleh try minyak tu.....kalau harga ok, spec sesuai, ON saja....tapi bila dah pakai, lepas running bbrp ribu KM, rasa lain mcm spt enjin bising, minyak kurang dan sebagainya....sila gunakan minyak lain.

      Berat 85 kg, top speed 130 kmh kira oklah tu. Saya berat 60 kg, top speed dapat 125 kmh je......ha ha ha.....anyway, nak berlumba dgn siapa pun kan?.....kalau kita cruising long distance, ride 110 - 120 kmh pun dah ok.....sayangi jentera anda.

      Boleh cuba aftermarket ECU tu.....observe performance masa idle, pulas throttle, top speed, penggunaan bahan api, spark plug....kalau ada yg tak kena spt letupan backfire, spark plug hangus atau basah....sila buat tuning balik.

      Delete
  29. salam bro, nak tny y15zr ni kalau pki ekjos standard dan selarikan dgn setting angin sj (tanpa tuka mj,pj) & main dgn spocket boleh efek pikap ke? selebihnya nak mekap je, hehe

    ReplyDelete
  30. salam bro, nak tny y15zr ni kalau pki ekjos standard dan selarikan dgn setting angin sj (tanpa tuka mj,pj) & main dgn spocket boleh efek pikap ke? selebihnya nak mekap je, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam.....kalau standard, tak payah adjust apa2.....jentera ni Fuel Injection, tak ada Main Jet, Pilot Jet semua tu....

      Sprocket asal pun dah cukup baik bagi saya.....kena ingat, cuma ada dua effect je kalau kita tukar sprocket setting.....pick up naik + top speed turun, atau top speed naik + pick up turun.....pilih satu saja.....kalau nak pick up naik + top speed naik, upgrade CC, improve system pembakaran etc.

      Back to question.....nak pick up naik dgn tukar sprocket saja....Sprocket ori 14T + 42T, ratio 1:3.00....tukar kpd 14T + 44T, ratio 1:3.14.....dapatlah pick up yg dikehendakki. Tapi kalau motor minta gear pd high rpm, tukar balik ori.....kalau mmg main area kebun dan naik 2 org sesuai kot set up ni.

      Delete
  31. Salam tuan. Boleh ke jentera ni jd jentera offroad? Ape yg perlu dituka? Bg tips sket. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam.....boleh saja nak main off road....tapi mud guard depan kena buka atau tukar lain.....dapat pakai rim depan yg lebih besar lebih sesuai, saiz 19" ke.....kena cari hub pulak....sprocket belakang bagi besar 2 - 4 mata....handle ori tak sesuai utk off road, kena pasang yg jenis kangkang utk handling lebih baik.

      Delete
  32. salam..harga motor me kt Sabah brpa harga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam......setahu saya, harga di Sabah lebih dari RM 10,000 utk model2 biasa, mungkin ada tempat2 yg offer sekitar RM 9500. Kena cari la.....

      Delete
  33. Assalamualaikum tuan empunya blog .. nk tny spnjng pakai y15zr ni cara penjagaan dia senang x ? Selain dr selalu check mnyk hitam , coolen , filter ni apa lg yg perlu dijaga? Kalau motor standard ni selalu mudah sakit ke ? Dan brg spare part dia mcm mana ? Hehhe maaf bertny d cdgan nk beli tu brtny2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Jentera 4 stroke paling senang nak jaga, paling penting dia ekonomi dan low maintenance.

      Selain antara perkara yg perlu diperiksa selalu adalah maintenance rantai. Selepas setiap cucian atau melalui cuaca hujan lebat, lap rantai tersebut dgn tisu tebal sampai kering, spray dgn Chain Lube yg bagus, lap lagi sampai kering. Pastikan ketegangan rantai adalah baik. Kalau tak jaga rantai, bukan saja rantai akan rosak, dia makan sprocket depan dan belakang sekali. Rantai yang rosak dan berat boleh menambah beban yg tak perlu kpd enjin, sekali gus menambah penggunaan bahan api. Kalau tukar satu set, bayar harga barang, upah, GST, masa terbuang.

      Selain rantai, tekanan angi tayar mesti betul. Antara 28-30 psi. Tayar yg kurang angin akan merosakkan tayar, menambah penggunaan minyak. Tayar yg terlebih angin akan mengurangkan daya cengkaman atas jalan terutama ketika membrek dan mengambil selekoh.

      Delete
    2. Terbaek la...baru je nak tny psl maintenance motor ni, dah ade org tnykn...haha. Sy bru je byr cash motor ni 2016 GP edition, insyaAllah mnggu ni kuar kedai...yang penting mudah nak jaga

      Delete
    3. Tahniah kerana membuat pembelian tunai! Kita geng....ha ha ha.....

      Delete
  34. klau top speed moto ni ikut meter gps,brpa eh?klau standard boleh kejar 125z standard ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena measure sendir bro, lain jentera lain kelajuan dia. Antara 120 - 137 kmh. Tak boleh compare dgn jentera 2 Stroke, mereka mmg laju!

      Delete
  35. Apa yg boleh di modify untuk tambah kuasa moto ini tanpa merosakn atau menjejaskn jangka hayat enjin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada apa. Setiap parts dah ditimbang utk prestasi optimum. Kalau jentera laju sbb tukar piston besar, throttle body besar, bypass cut off, Racing ECU etc, tapi semua bearing berkaitan masih standard, pecah juga engine nanti. Maintain standard, engine akan bertahan lebih lama.

      Delete
    2. klau tuka ecu tuneboss ok ka?rpm bole smpai 12k..haha

      Delete
    3. Boleh saja sampai 12k rpm, masalahnya, bearing enjin tahan ke sampai 12k rpm? Factory tetapkan Cut Off untuk panjangkan jangka hayat enjin, kita pulak nak pendekkan. Jaga prestasi enjin supaya sentiasa dalam keadaan terbaik, bukan terlaju.

      Delete
  36. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  37. Salam .. nak bertanya sikit .. sebelum nak tukar ekzos aftermarket, bahagian enjin nk kne modified dulu kee ? Ataupun lepas tukar ekzos baru modified bahagian enjin ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu. Pakai saja. Tapi kalau berlaku backfire, atau tukar ECU, seeloknya diagnose betul2 especially kalau jentera selalu main high rpm.

      Delete
  38. Salam, kalau tukar exhaust, kene setting ape2 jgk ke? Setahu saya motor y15zr xde karburetor. Effect tukar exhause ape ye? Dlm malaysia ni ade ke exhause untuk y15zr bwh rm200?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Kalau saiz exhaust sama dgn ori, tak ada masalah sangat. Sistem ECU akan buat kiraan Air Fuel Ratio secara automatic. Tapi kalau exhaust oversized, mungkin ada sedikit masalah engine running lean, tapi jarang la utk jentera yg guna EFi.

      Delete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. mana saye dapat beli semua part ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau rajin cari mmg boleh dpt tuan!

      Delete
    2. okey ... tapi boss ade tahu sikit tempat membelinya kah ? any link online

      Delete
    3. Tuan nak beli apa sebenarnya?

      Sekarang ni ramai org menjual di FB, tuan cuma perlu join semua kelab2 dan komuniti Y15ZR yg ada di FB, dan iklankan barang yang tuan nak, mesti ada rakan2 yg akan bantu kat mana tuan boleh jumpa parts yg tuan nak. Cubalah. Saya tiada special supplier yg saya dpt recommend.

      Delete
    4. semua benda yang ada kat moto racing blue tu lah ?

      Delete
    5. yang ada kat malaysia sekarang ?

      Delete
    6. Oh....boleh saja diadakan asal ada duit.....Mono Swingarm siap rim tu barang rare, biasa org ambil dari Honda NSR150RR....tapi model ni masuk Malaysia pun tidak, kalau ada, harga mcm emas.....USD Fork kalau brand biasa ramai dah org jual....tapi untuk pakai Autoshow boleh, harga murah tapi tak reliable.....yang dlm gambar tu brand Ohlins....rasanya replica je kot, Ohlins mana ada buat fork pendek....tapi tu pun harga mcm emas.....pendek kata, kalau ada duit banyak, beli tiket ke Vietnam atau Bangkok, dapatlah barang yg dicari! Kalau nak cari kat Malaysia, lupakan dulu....pakai saja apa yg Racing Boy jual.

      Delete
    7. btw , lampu signal belakang tu ape nama ?

      Delete
  41. duit tak masalah boss ... sebab saye ubah motor puwn , saye ikut orang kampung hahah ... moto besar ada ... nanti jeles org kampung ....kalau pakai .... kawasaki h2

    ReplyDelete
  42. Terima kasih for info boss ... kalau ada part yg bagus pm sye

    ReplyDelete
  43. Hai,antara y15zr dgn fz150i mana lagi bgus main selekoh,naik bukit,jalan jauh

    ReplyDelete
  44. Hai,antara y15zr dgn fz150i mana lagi bgus main selekoh,naik bukit,jalan jauh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedua-dua jentera ada kelebihan dan kekurangan masing2 bergantung kpd corak tunggangan.

      Y15ZR ni lain macam. Bila dah pegang handle, rasa mcm atas jentera Cub Prix. Lupa diri sekejap. Bila ambil selekoh tajam dgn teknik Counter Steer, mmg sgt mengujakan. Jentera ni ringan, jadi kuasa membrek mungkin tak sebaik FZ150i.

      FZ150i lebih sesuai untuk perjalanan lebih jauh, corner lebih panjang. Dengan berat yg ada, lebih stabil dan cengkaman atas jalan lebih baik.

      Untuk prestasi naik bukit, sama je kot, brp banyak sangat bukit kita nak naik pun.

      Delete
  45. Assalam bro,,topspeed y15 brape?? Full standard..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Top Speed Y15ZR antara 120 - 137 kmh. Saya punya dapat 120 kmh saja, tapi it's ok. Corak tunggangan saya lebih memerlukan torque ketika mengambil selekoh.

      Delete
  46. Kalau moto berlaku backfire/klua api dri ekzos masa lepas throttle ketika rpm tinggi,tu normal ka?

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum .. maaf mengganggu .. saya minta pendapat tentang exhoust ecu sememangnya tuneboss ..rantai pulak yss yg sedap selalu .. tapi untuk kegunaan dalaman .. terutamanya setelah tukar ecu exhoust and rantai sportket .. tapi kenapa saya tengok separuh daripada motor nih ada kluar hos kecil dari engine warna biru laa hijau laa dan perbagai .. itu untuk mainan dalaman ka? dan suggestion yg terbaik block apa yabg terbaik setelah tukar 3perkara utama ecu,exhoust dan rantai .. bgi cadangan block pulak .. terima kasih

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum .. maaf mengganggu .. saya minta pendapat tentang exhoust ecu sememangnya tuneboss ..rantai pulak yss yg sedap selalu .. tapi untuk kegunaan dalaman .. terutamanya setelah tukar ecu exhoust and rantai sportket .. tapi kenapa saya tengok separuh daripada motor nih ada kluar hos kecil dari engine warna biru laa hijau laa dan perbagai .. itu untuk mainan dalaman ka? dan suggestion yg terbaik block apa yabg terbaik setelah tukar 3perkara utama ecu,exhoust dan rantai .. bgi cadangan block pulak .. terima kasih

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum .. maaf mengganggu .. saya minta pendapat tentang exhoust ecu sememangnya tuneboss ..rantai pulak yss yg sedap selalu .. tapi untuk kegunaan dalaman .. terutamanya setelah tukar ecu exhoust and rantai sportket .. tapi kenapa saya tengok separuh daripada motor nih ada kluar hos kecil dari engine warna biru laa hijau laa dan perbagai .. itu untuk mainan dalaman ka? dan suggestion yg terbaik block apa yabg terbaik setelah tukar 3perkara utama ecu,exhoust dan rantai .. bgi cadangan block pulak .. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Telah dijawab oleh Juad Leman. Selamat bermodifikasi!

      Delete
  50. Replies
    1. Tapi kalo bandingkan dengan siramik mcm mna pulak ? Semakin seram keluaran zaman sekarang nih .. sampai nak pandang belakang pun sukar terlalu laju ..

      Delete
    2. Tapi kalo bandingkan dengan siramik mcm mna pulak ? Semakin seram keluaran zaman sekarang nih .. sampai nak pandang belakang pun sukar terlalu laju ..

      Delete
    3. So far pengalaman memakai block uma selama 3bulan ni performance kekal cemerlang.. pada mulanya xberani jugak nk sentuh enjin ni,tpi amik pengalaman member yg dh modi dgn block uma mmg terbaik.. selama 3bulan dh 12k mileage saya guna,daily 150km utk bekerja+ride dihujung minggu alhamdulillah masih steady.. penggunaan minyak pn xlah ketara jika nak dibandingkan dgn steandart,cuma bila laju,laju la minyak tu.. spec moto skrng uma 62mm+cam cms t2+ecu tuneboss+mangkuk clutch 6spring+exzos cj ipoh vmb..

      Delete
    4. Terima kasih atas layanan

      Delete
    5. Terima kasih atas layanan

      Delete
  51. Kalau moto berlaku backfire/klua api dri ekzos masa lepas throttle ketika rpm tinggi,tu normal ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak normal bro.. boleh jadi minyak kurang/lebih..cuba tgk spark plug,cmna hasil pembakaran tersebut..

      Delete
    2. mcm mna rupa plug klau pembakaran dia cun?

      Delete
    3. Kalau kurang bahan api, sampai dia makan Spark Plug, sampai limit dia, piston pun boleh berlubang. Backfire / Afterfire semua tu symptom yang perlu di ambil kira dan cari puncanya.

      Thanks Juad Leman for sharing.

      Delete
  52. Keperang-perangan bro.. kalau terlalu putih,petanda xelok,minyak xcukup..

    ReplyDelete
  53. Salam.. size spocket ape yang direkomen utk naik kan sikit top utk jalan highway? And bole naik brapa agak2?

    ReplyDelete
  54. Salam.. size spocket ape yang direkomen utk naik kan sikit top utk jalan highway? And bole naik brapa agak2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Sprocket asal dah cukup bagus sebenarnya. 42T + 14T memberi aspect ratio 3.0, nak memotong pun pulas saja throttle pada gear 5. Tapi kalau insist nak dapat sedikit tambahan top speed, boleh turun 2 mata sprocket belakang. 40T + 14T memberi aspect ratio 2.86, tapi pick up turun sikit. Memang Rules of Thumb mcm tu. Kalau nak dapat top speed dan pick up sama-sama naik, tambah cc enjin!

      Delete
  55. Salam tuan, saya baru je beli motor ni. Apa possible effect kalau tk running in engine, sbb saya ter-full throttle pada mula-mula, dan lenjan rpm tinggi. dan hanya sedar lps 300km lenjan, ada member tegur saya sbb tkut engine rosak. betul ke tuan? terima ksih. and apa exhaust yg ok nk tukar, and tak bising sgt? hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Terlenjan sampai 300 km? .....kira dah running in la tu. Kalau ikut normal, dah kaput cylinder wall. Kalau enjin masih senyap, ok la.

      Tak pasti pulak exhaust apa yg senyap. Tapi kalau nak tukar full system exhaust, cari piping yg sama size. Piping yang oversize akan menyebabkan pembaziran bahan api, power pun kurang.

      Delete
  56. Salam.. nak tanya, y15zr saya bila pulas throtle dalam rpm 7k ke atas die bising sikit. Mcm bunyi perit tapi x sure kat bhg enjin ke ape. Mmemang kejadian moto ni mcm tu ke atau ade masalah lain? Tapi kalau bia idle die ok je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Mmg bising sikit jentera ni. Kalau idle ok, maknanya ok la tu. Minyak enjin jaga, tak perlu pakai yg mahal sgt. Lagi nipis minyak enjin, lagi bising enjin, lagi tak tenteram jiwa.

      Delete
  57. Assalam,nk tnye jenis 4t ape yg sesuai digunakan pada jentera y15zr ni?time kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya prefer yamalube seperti dalam manual book y15zr tuan jenis terpulang

      Delete
    2. Pakai saja minyak hitam ikut bajet, kalau rasa tak sesuai, boleh cuba yang lain. Jarak tunggangan masing-masing ada yg dekat, ada yang jauh. Saya ambil grade pertengahan, Semi-synthetic. PETRONAS Syntium 4SX sejak beberapa tahun kebelakangan ni.

      Delete
  58. saya telah membaca komen dari rider y15zr mmg sgt berguna dan sgt membantu...terima kasih pada admin this channel sbb sudi memberi info yg terbaik...saya mmg sygkan engine standard klu rosak sekali pun saya akan refer parts yg ori semula di yamaha...dan saya lebih suka make up hehe....kuasa yg ada pada y15zr dah cukup bagi saya...cuma satu perkara ada nk tanya saya berminat untuk main tayar...untuk tayar belakang dgn sport rim standard berapa besar bole up tayar ye dan tayar dpn saya nak tukar kpd 110 jadi hal mudgad tu kene tukar ke atau mcm mana tq kerana sudi reply :)

    ReplyDelete
  59. Aziq Iqram27 August 2016 at 02:20
    saya telah membaca komen dari rider y15zr mmg sgt berguna dan sgt membantu...terima kasih pada admin this channel sbb sudi memberi info yg terbaik...saya mmg sygkan engine standard klu rosak sekali pun saya akan refer parts yg ori semula di yamaha...dan saya lebih suka make up hehe....kuasa yg ada pada y15zr dah cukup bagi saya...cuma satu perkara ada nk tanya saya berminat untuk main tayar...untuk tayar belakang dgn sport rim standard berapa besar bole up tayar ye dan tayar dpn saya nak tukar kpd 110 jadi hal mudgad tu kene tukar ke atau mcm mana tq kerana sudi reply:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau berminat nak tukar ke tayar lebih besar, eloklah tukar rim sekali. Tayar ori kilang dah cukup besar utk rim ori. Tayar yang oversize tapi rim kecik akan menjadikan tayar menjadi doughnut. Cuba compare rim ori dengan rim Racing Boy SP550. Ada saya ceritakan dalam blog saya ni.

      Delete
  60. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  61. bro kalau motor nih keluar asapa putih pastu bunyi piston . agak agak nk repair berapa yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini macam punya kes......suspek utama mungkin Piston Ring dan Cylinder.....asap putih sebab minyak pelincir aka Engine Oil menyusup keluar dari bawah dan masuk ke Explosion Chamber.....orang bakar petrol, tuan bakar minyak enjin sekali.....

      Piston Ring ada 3 keping melakat kat keliling Piston....function dia utk memisahkan Engine Oil yang lubricate dinding Cylinder dari masuk ke Explosion Chamber kat kepala Piston tu. Kalau berlaku kebocoran biasanya akibat kegagalan Piston Ring, dinding cylinder calar dan sebagainya.

      Biasanya kena Top Overhaul....buka Cylinder Block, rebore Cylinder, tukar Piston Ring baru, check Valves clearance dan sebagainya. Kos mungkin tak mahal sangat. Tapi kira dah pecah dara la. Kalau duit banyak, beli Cylinder Block baru.....all the best. Saya bukan mekanik, sila ke bengkel terdekat!

      Delete
  62. top speed sbenar y15zr berapa haa? Antara Yamaha LC 135 baru 2016 dan y15zr mana lebih bagus? Time full thottle yamaha lc baru 2016 pun dh terasa ...saya bawa lc baru 120 km/h..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Top Speed Y15ZR antara 120 - 137 kmh saja. Tapi bacaan meter Y15ZR la. Cuba dulu side by side antara 135LC dan Y15ZR standard dgn standard. Then baru buat decision sama ada berbaloi atau tidak upgrade.

      Delete
  63. bro kalau kita tukar ecu nnti takde apa2 masalah ke ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia akan jadi masalah besar kalau kita tak tau kenapa sebenarnya kita tukar ECU....jangan ikut2 orang.....motor tak rosak jangan bagi rosak!

      Anyway, study dulu fungsi ECU dan parts2 lain yang bersangkutan.....dah faham dan bersedia dari segi kewangan dan technical support....boleh proceed.....

      Delete
  64. Salam bos .. cma nak bertanya .. klu mtor y15zr tukar cam uma t2 n block x1r size 62 mm jea boleh?? sya x nak tukar ecu takot nnti jangka ayat pendek ..

    ReplyDelete
  65. Salam bro shaiful.. sbenarnya cara yg bro mksdkn tu(cam cms t2 je setahu saya n block x1r ni ada saiz 63.5mm je) adalah cara yg akn memendekkan jangka hayat enjin bro pendek.. bila dh modi ni,ecu amat penting utk control segala nya pada moto y15zr ni sbb kita guna sistem Fi(fuel injection).. mcm saya sendiri,stendart modi(cam cms t2+block uma 62mm+ ecu tuneboss) hasil mmg terbaik... N puas hati utk daily used...

    ReplyDelete
  66. Salam bro shaiful.. sbenarnya cara yg bro mksdkn tu(cam cms t2 je setahu saya n block x1r ni ada saiz 63.5mm je) adalah cara yg akn memendekkan jangka hayat enjin bro pendek.. bila dh modi ni,ecu amat penting utk control segala nya pada moto y15zr ni sbb kita guna sistem Fi(fuel injection).. mcm saya sendiri,stendart modi(cam cms t2+block uma 62mm+ ecu tuneboss) hasil mmg terbaik... N puas hati utk daily used...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juad leman terima kasih kerana bagitaw saya .. seblom nak tanya berape motor juad leman boleh pergi ??

      Delete
    2. Back to basic, semakin besar Piston, semakin banyak guna Petrol dan Udara. Tak boleh lebih (rich), tak boleh kurang (lean).

      Delete
  67. 148gps(dashboard tuneboss) dgn spoket 14-39+berat 102kg...

    ReplyDelete
  68. SALAM. BRO, USD FORK TU KALAU PAKAI BRAND OHLINS OKAY KE? DAN LAGI SATU, KALAU INSTALL KICK STARTER BERBALOI TAK?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Setahu saya Ohlins tak ada buat Fork utk kapcai. Yang ada di pasaran tu replica saja. Tapi harga mcm ori, sekitar RM 2000 ++. Kalau banyak duit go ahead saja!

      Untuk apa pasang kick starter sebenarnya? Kan dorang dah bagi Electric Starter. Jentera ni Fuel Injection, mcm Superbike. Kalau battery flat, ada Kick Starter pun tak guna sebab Fuel Injector tu guna kuasa electric.

      Delete
  69. Salam. motor kedua tu kawasan belakang dia menarik la bro. macam mana nak buat kat sini? ada barang ke? terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Kalau rajin berkawan dan kreatif, boleh saja buat mcm tu. Tapi kalau nak cari ready stock mungkin susah sikit kot. Plate number holder jenis hinge biasa kereta yang pakai. Thailand sana banyak kot.

      Delete
  70. As salam saudara..saya ingin minta pendapat.sahabat saya ada memakai minyak pelincir scooter.bila start,enjin motosikal dia agak senyap dan lembut.ada masalah tak jika minyak pelincir scooter pakai untuk jentera ini?.

    ReplyDelete
  71. As salam saudara...saya ingin bertanya mengenai one way bearing.selama saya memakai jentera ini.kebanyakkan team y15zr akan bangkitkan masalah one way bearing.mereka akan kata punca enjin kasar kerana kita tidak tukar one way bearing.ini boleh mengakibatkan enjin atau piston kita bermasalah besar.betul ke?.

    ReplyDelete
  72. As salam saudara...saya ingin bertanya mengenai one way bearing.selama saya memakai jentera ini.kebanyakkan team y15zr akan bangkitkan masalah one way bearing.mereka akan kata punca enjin kasar kerana kita tidak tukar one way bearing.ini boleh mengakibatkan enjin atau piston kita bermasalah besar.betul ke?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Betul. Setakat ini hanya Bearing tersebut memberi masalah besar kepada jentera ini. Tapi kos menukarnya tidaklah mahal. Jentera ini masih relevan. Kalau tuan biasa dengan jenama-jenama lain, mereka juga ada masalah masing-masing.

      Delete
  73. As salam saudara..saya ingin minta pendapat.sahabat saya ada memakai minyak pelincir scooter.bila start,enjin motosikal dia agak senyap dan lembut.ada masalah tak jika minyak pelincir scooter pakai untuk jentera ini?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam tuan. Minyak pelincir ada macam-macam grade, ada yang untuk lori, kereta, motosikal, scooter........dan yang digunakan di atas katil bagi yg memerlukan. Nasihat saya, gunakan minyak pelincir yang disyorkan sahaja. Minyak enjin Scooter tak sesuai untuk kegunaan King of Moped, Y15ZR.

      Delete
  74. Assalam sume pngguna y15zr..Jz nk tanye, korg rse footrest y15 ni mcm rndah sgt x? Dlu mse mula2 pkai sy salu trkejut ble footrest sngkut time layan corner smpai xbrani nk layan..tp after almost 1 year brani tu da mkin ade plus pkai volans plk lg syok ble seret footrest..cume kurang syok sb xtw bpe limit lean angle mto ni sb ble leper seret je footrest tu..ape pndapat anda sume?dlu sy pkai 125z skali footrest rcb..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Footrest standard untuk kegunaan harian, tiada orang komplen rendah melainkan orang mcm tuan yang lean angle lebih dari orang biasa. Anyway, Y15ZR mmg syok layan corner. Hanya pengguna Y15ZR tau kemanisannya.

      Delete
  75. Salam..Jika kita menukar ecu tuneboss...sudah dyno tetapi tidak menukar apa2.seperti cam dan lain2..adakah enjin atau blok kita akan rosak (jika selalu merembat atau bwk laju2) dan jika membawa seperti biasa tidak merembat, adakah enjin tidak menjadi apa2 ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Susah nak jawab soalan ni. Rosak, tak rosak, rosak, tak rosak. Enjin boleh rosak kalau kita bawa laju, dia jega boleh rosak kalau kita bawa perlahan, adakalanya boleh rosak sendiri bila tak dibawa langsung.

      Mesej yang saya nak sampaikan, soalan tuan tak brp relevan. Kenali jentera tuan dan kenal pasti dia punya limit. Dah tukar ECU bermakna tuan dah bagi green light untuk jentera beroperasi dengan rpm enjin yang lebih tinggi. Soalannya,semua bearing dalam enjin tuan bolah tahan sampai 12,000 rpm? Bersedia untuk membuat pemeriksaan tappet clearance lebih kerap? Kalau perkara asas seperti di atas tak boleh dilakukan, maintain standard saja untuk mengelakkan jentera anda rosak lebih cepat dari jentera orang lain. Selamat bermodifikasi!

      Delete
  76. salam boss...pasal one way bearing kan..saya agak blur,boleh tuan explain sedikit dan kenapa banyak user komen pasal one way bearing ni?..trima kaseh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Untuk jentera Y15ZR edaran Hong Leong Yamaha, ada perbezaaan spesifikasi dari segi ketebalan dinding bearing tu yang menyebabkan roller2 bearing melompat keluar dari rumahnya ketika jentera sedang beroperasi. Sebab itu kita disarankan untuk menukar kepada parts yang lebih berkualiti.

      Delete
  77. salam boss..tanya sikit head lc135 boleh masuk lc 150 tak








    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Tak competent saya nak jawab soalan ni. Rasanya tak boleh kot. Cuba compare saiz Intake & Exhaust Valve sama tak. Harap ada otai2 LC dapat tolong jawab.

      Delete
  78. salam boss... kalau moto y15 nie jadi kuat makan petrol kenapa ye...bos ade cadangan tak ape perlu saya buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Pastikan Air Filter bersih, Spark Plug bagus, tekanan angin tayar cukup, tayar tak berat dan tersangkut pada hub....last sekali, check O2 Sensor takut tak berfungsi dengan betul. O2 Sensor ni yang bagi info penting kepada ECU sama ada nak bagi pancitan bahan api lebih atau kurang.

      Delete
    2. Terima kasih tuan... nak tanya skit lg.. ada kemungkinan tak ECU rosak.. kebiasaan full tank saya boleh jalan 170km ++... tp lepas perasan minyak kuat makan.. boleh dapat 110km++ full tank.

      Delete
    3. Ada kemungkinan, tapi jarang berlaku. Barang2 plug n play ni boleh tukar pakai dengan kawan2 kalau ada untuk compare. 110 km per full tank tu agak melampau la. Cari sampai dapat.

      Delete
    4. terima kasih tuan.. untuk penerangan yg jelas...

      Delete
  79. salam bang...membaca jambatan ilmu...tapi panjang bonar nak baco komen2 terdahulu...maafkan sy kalau soalan berulang...sy plan nak tukar ecu,pada mileage brapa sesuai sy tukar ya?jenis apa yg abg syorkan...moto baru 3 km running...huhu...baru amik semalam...

    ReplyDelete
  80. salam bang...membaca jambatan ilmu...tapi panjang bonar nak baco komen2 terdahulu...maafkan sy kalau soalan berulang...sy plan nak tukar ecu,pada mileage brapa sesuai sy tukar ya?jenis apa yg abg syorkan...moto baru 3 km running...huhu...baru amik semalam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Tuan tak payah tukar ECU dulu selagi tuan tak faham apa tugas utama ECU tu. Subjektif kepada status tuan juga. Kalau memang duit melimpah-ruah tak tau nak buat apa, tukar saja bila2 tuan suka.....he he he.....nasihat saya, nikmati dulu apa yang diberi oleh factory. Perkara lebih penting berbanding ECU yg berharga lebih setengah ribu RM tu, lebih baik tuan cari Needle Bearing yg baru utk keselamatan jentera tuan. Kos dalam RM 60 - 80 siap pasang.

      Kalau tuan dah tukar full system exhaust, dah rasa engine running lean, meletop sana-sini, baru tukar ECU untuk menambah pancitan bahan api. Kalau nawaitu nak buang cut off, saya tak recommend sbb dengan max 9000 rpm pun enjin boleh pecah, apa lagi nak lanyak sampai 12000 rpm? Fikirkan rasionalnya.

      Delete
  81. Wslm.. apa tujuan bro nk tukar ecu?sbb kalo sbb utk menambah kelajuan(top speed) itu adalah tidak benar.. saya sblm ni pn fikir ecu mmpu menambah kelajuan(top speed),tpi sbnrnya x pun.. perbezaan dari segi pikap dpt dirasakn,tpi pendapat saya bro cuba main spoket bg cutoff lmbt smpai.. cth saiz spoket yg dicadangkan ialah 15-43 n 15-42(bergantung pada berat badan).. pengalaman saya sendiri,kerana kecewa xbyk perubahan dgn tukar ecu,akhirnya terjebak dgn uma racing 62mm+cam cms t2...hasilnya mmg memuaskn hati bg jiwa kelajuan.. hehehe

    ReplyDelete
  82. salam,saya ada y15zr gp edition,nax tanya bro klu nax bgi top speed moto naik nax kna modified apa ehh??

    ReplyDelete
  83. salam,saya ada y15zr gp edition,nax tanya bro klu nax bgi top speed moto naik nax kna modified apa ehh??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. 1stly, enjoy standard dulu. Dah puas layan standard baru usik benda lain. Standby duit. Kalau duit banyak, nak buat apa pun boleh.

      Main jentera permotoran ni seronok kalau kita tau apa yg kita nak buat. Jentera kita dikawal oleh ECU yang menerima input dari sensor2 dan mengawal bukaan Fuel Injection. Cut off juga salah satu langkah keselamatan untuk memanjangkan hayat jentera kita.

      Apa bila saja kita tukar mana2 parts, system ekzos contohnya, kita dah mengganggu factory setting. Walaupun Air Fuel Ratio (AFR) dikira secara automatic, adakalanya system ekzos yang over-spec menyebabkan AFR calculation out of range, kesannya engine running lean, dalam bahasa mudahnya tak cukup minyak.

      Begitu juga dgn fenomena buang cut off utk laju. Memang laju! Tapi jentera kita yg ditala untuk 8,500 rpm kini diperah sehingga 12,000 rpm......Fuel Injector tak cukup besar, Air Intake tak cukup besar, engine running lean.....kebabommmm!!! Bearing failed....minyak engine tak cukup nak tampung 12,000 rpm....cylinder block calar.....valve putus.....ngeri bro!

      Anyway, untuk Stage One modification, tukar Full System Exhaust (cari brand yg tuned khas utk Y15ZR spt AHM, CJ Ipoh etc), tukar performance Air Filter, tukar ECU (jangan perah habis lebih 9,000 rpm), tukar Needle Bearing, boleh kecikkan sprocket belakang 2 mata kalau tak ada bawa awek.

      Motor dah laju jangan kedekut beli riding attire yang betul, riding jacket, riding pants, riding boots. Safety first!

      Delete
  84. Salam sifu, just nak.tanya. needle bearing tu if tukar ape improvement die yer? Needle bearing ade banyak jenis ke? Ape yg di recommend?

    ReplyDelete
  85. Salam sifu, just nak.tanya. needle bearing tu if tukar ape improvement die yer? Needle bearing ade banyak jenis ke? Ape yg di recommend?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Sila kembali ke page blog di atas, klik pautan "MyZaRa" Episod 3, tengok title Starter Clutch. Kat situ ada maklumat lanjut.....atau copy dan past URL di bawah:

      http://jangansusahhati.blogspot.my/2016/07/motosikal-yamaha-y15zr-myzara-ep-3.html

      Delete
  86. salam otai y15zr, nak tanya?

    bunyi tetetet kt enjin tu bunyi tepet ke erk?
    mileage 1.7k semua standard takde modified dan baru perasan bunyi tu.
    agak2 bunyi tu bunyi standard ke erk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam.....kalau bunyi knocking dan berada di bahagian atas block, mungkin bunyi tappet. Kalau kecurigaan tuan tinggi, hantar ke bengkel yang bagus dan buat adjustment. Pastikan mekanik otai yang buat kerja, kalau budak2 helper yg buat, jangan serahkan jentera mahal anda!

      Delete
  87. Assalam..jentera dah running 20 000km..rasa dah layan standard badak. Apa pendapat dan cadangan kalau nak cuit standard modi dengan tukar ECU Uma Racing tanpa tukar barang lain? Pastu cuma sekali sekala lenjan atas 9000RPM..Ada kesan negatif tak pada enjin jentera mahal ni?

    ReplyDelete