Nuffnang Adv

Friday, 1 July 2016

Motosikal > Yamaha Y15ZR "MyZaRa" Ep. 3.

Salam sejahtera.

Entry kali ini saya nak kongsikan serba-sedikit tentang parts yang terdapat pada jentera Yamaha Y15ZR. Tujuan utama post ini adalah sebagai rujukan peribadi di masa hadapan, walau bagai mana pun, kita kongsi ilmu sama-sama.

Harap tuan-tuan yang melawat blog ini tidak bertanya soalan-soalan teknikal. Saya seperti anda juga, pengguna kapcai newbies kubis baru saja berjinak-jinak dengan jentera dua roda.

Satu lagi, minta maaf atas bahasa rojak yang saya gunakan. Kalau saya tulis sepenuhnya dalam Bahasa Malaysia, dengan saya-saya sendiri tak faham.

Bismillahirrahmanirrahim. Mari kita mulakan.

Selepas setiap gambar, saya berikan nombor rujukan dari gambar, diikuti dengan Parts Number dan Description. Kalau ada komen tambahan saya akan terus berikan selepas setiap Parts Description.


Cylinder Head.



Cylinder Head

No 14: 94700-00330 Spark Plug, NGK CR8E.

Equivalent untuk Spark Plug NGK CR8E:

Bosch UR2CC.
Champion RG94C.
Denso U24ESR-N.
Iridium Power IU24.
SplitFire SF430C dan sebagainya.



How to Read a Spark Plug
Photo Credit: Champion Spark Plug


How to Read a Spark Plug
Photo Credit: http://b-cozz.com


No 15: 2PV-E1181-00 Cylinder Head Gasket.

No 19: 2PV-E1311-00 Cylinder.

Saiz silinder: 57.0 x 58.7 mm
Nisbah mampatan: 10.4:1

No 20: 1S8-E1351-00 (or 50C-E1351-00) Cylinder Gasket


Crank Shaft and Piston


Crank Shaft and Piston

No 11: 3C1-E1631-11 Standard Piston.

No 14: 1PA-E1603-00 Standard Piston Ring Set.


Valve



Valve


Cam Shaft and Chain



Cam Shaft and Chain

No 11: 94568-H4096 Chain.

No 12: 1PA-E2231-00 Stopper Guide 1.

No 13: 2PV-E2241-00 Stopper Guide 2.

Item 12 dan 13 di atas perlu diganti bila sampai waktunya.

No 16: 2ND-E2210-00 Cam Chain Tensioner.


Yamaha Y15ZR Engine
Photo Credit: http://www.checkraka.com

Kelihatan dalam gambar di atas adalah Timing  Chain (No 11), Stopper Guide (No 12 & 13) dan Cam Chain Tensioner (No 16).


Water Pump



Water Pump

No 2: 93103-10801 Oil Seal.

No 10: 93306-000Y3 Bearing.

Menurut maklumat yang saya kutip dari laman Facebook, sekiranya kedengaran bunyi bersiul (whistling) dari bahagian enjin, kemungkinan besar berpunca dari Water Pump Bearing. Masalah dapat diatasi dengan menukar Water Pump Bearing dan Oil Seal.


Yamaha Y15ZR Engine
Photo Credit: http://www.checkraka.com

Kelihatan dalam gambar di atas adalah Water Pump Housing (No 4).


Radiator and Hose



Radiator and Hose

No 1: 5YP-12411-00 Thermostat.

Thermostat ni satu benda penting dan tak ramai yang tau benda tu duduk kat situ. Sampai satu masa, Thermostat tu boleh failed bila permukaan utama diliputi kotoran dan karat. Bila itu berlaku, akan berlaku bukaan kurang sempurna dan mengganggu aliran Coolant ke dalam enjin.

No 4: 2ND-E240A-00 Radiator Assembly.

Set Radiator siap Blower Fan.

No 5: 2ND-E2461-00 Radiator.

Radiator saja. Harga estimated dalam RM 200 ++ - 300 ++.

No 6: 2ND-E2405-00 Blower.

Nama dia dalam katalog Blower, nama yang biasa kita guna Radiator Fan. Bila sampai takat didih tertentu, Radiator Fan ni akan berpusing, kemudian berhenti. Menggunakan DC Motor, sampai masa dia akan rosak. Sila tukar baru.

No 13: B17-E2481-00 Pipe 1.

No 14: B17-E2482-00 Pipe 2.


Oil Pump



Oil Pump

No 3: 1S8-E5351-00 (or 1S8-E5351-00) Drain Plug.

No 4: 38B-3411-00 (or 1S7-E3411-00) Oil Strainer.

38B tu yang lama, 1S7 tu yang baru. Dua-dua boleh pakai. Oil Strainer just cuci saja dengan minyak petrol atau apa-apa pencuci.

No 5: 90501-18576 Compression Spring.

No 6: 93210-34802 O-Ring.

Hati-hati semasa membuka item 3, 4, 5 dan 6. Cabut saja Drain Plug tu, mereka yang di dalam akan melompat keluar sebab Compression Spring tu agak kuat. Pastikan cukup 4 barang ni!

No 7: 38B-E3440-00 (or 1S7-E3440-00) Oil Cleaner Element.

Kita panggil dia Oil Filter. 38B tu nombor lama, 1S7 tu yang baru. Dua-dua boleh pakai. Ada Made in Indonesia, ada Made in Thailand, ada kotak putih, ada kotah merah putih. Saya pun tak tahu yang mana original, tengok sama je.

Oil Filter K&N boleh didapati di pasaran dengan harga RM 13.00.

No 9: 55C-E3447-00 (or 2PK-E3447-00) Oil Element Cover.

Cover ni antara benda yang paling selalu dibuka. Gunakan alat yang betul untuk buka semua bolts.

No 12: 93210-54805 O-Ring.

O-Ring ni boleh pakai berkali-kali sampai dia dah tak anjal. Kalau ada tanda-tanda leaking, tukar barulah.


Intake


Intake

No 6: 5D7-E3770-00 Injector.

Bagi kaki modify, dah ada aftermarket Fuel Injector:

UMA RACING Fuel Injector (02F0 0150), harga antara RM 358 - RM 420.

Fuel Injector dikawal oleh ECU.

No 14: 2PV-E3750-00 Throttle Body.

Throttle Body aftermarket sudah ada di pasaran:

SYS Racing size 30, 33 dan 35 mm.

Kena tukar Throttle Body ni kalau dah pakai piston besar la, setakat standard tak payah. Buang duit je.

No 19: 2PV-E4450-00 Air Cleaner Element.

Bersihkan selalu terutama jentera yang selalu guna di kawasan berhabuk. Kalau dah tersumbat, jentera jadi semput tak cukup nafas.

Kini terdapat aftermarket Air Filter iaitu K&N sekitar RM 65.00, Rextor.R sekitar RM 85.00 dan Rizoma sekitar RM 60.00 seunit.

Berminat? Sila cari sendiri.


Exhaust



Exhaust


Crankcase



Crank Case


Crankcase Cover



Crank Case Cover

No 1: B17-E5411-00 (or 2PV-E5411-00) Crankcase Cover 1.

No 2: 2PV-E5451-00 Crankcase Cover 1 Gasket.

Sebelah kiri jentera. Selalunya kita buka Crankcase Cover ni bila Stator ada problem. Standby gasket siap-siap sebelum buka.

No 10: B17-E5421-00 (or 2PV-E5421-00) Crankcase Cover 2.

No 11: 2PV-E5461-00 Crankcase Cover 2 Gasket.

Sebelah kanan jentera. Sampai masa nak tukar Clutch Plate, sediakan gasket ni. Yang lama memang pakai buang.

Seperkara yang menarik tentang Crankcase Cover sebelah kanan ni, ada dikeluarkan aftermarket Crankcase Cover yang menggunakan Acrylic Glass. Memang nampak cantik, tapi beberapa perkara perlu diambil kira.

Acrylic Glass adalah sejenis Thermo Plastic. Sifatnya teguh dan tahan lasak, tetapi rapuh pada sudut tertentu. Kalau kena pada tempatnya memang tiada masalah. Masalahnya ia dipasang pada tempat yang sensitive. Crankcase?

Starter



Starter

Mereka-mereka yang plan nak pasang Kick Starter boleh belek-belek part ni. Dalam Parts Catalogue Y15ZR tak ada page ni.


Starter Clutch



Starter Clutch

No 6: 93310-325X3 (or 93310-325X1) Bearing.

Bearing ni selalu failed dan menjadi masalah besar kepada majority pengguna Y15ZR di Malaysia. Macam-macam nama dia ni orang panggil, One Way Bearing, Needle Bearing etc. Whatever you called it, benda ni wajib tukar. Parts Number dah bagi kat atas tu. Pastikan original Made in Japan. Parts baru ni lebih tebal dan lebih berkualiti buatannya. Harga tak mahal, dalam RM 40 - 50 je, upah pasang pun dalam RM 15 - 20. Kalau tak tukar? Keseluruhan Engine Crankcase boleh pecah!


Yamaha Y15ZR Engine
Photo Credit: http://www.checkraka.com
Kelihatan dalam gambar di atas lokasi di mana terdapat Needle Bearing yang sangat famous tu. Kena buka Crankcase Cover, Stator Coil, Rotor dan Lock Nut di tengah, baru nampak needle Bearing.


Clutch



Clutch

No 8: 2PV-E6321-00 Friction Plate.

No 9: 2UP-E6331-00 Friction Plate 2.

No 10: 2PV-E6324-00 Clutch Plate 1.

No 11: 45P-E6351-00 Pressure Plate 1.

No 12: 2ND-E6333-00 Clutch Spring 1.

No 13: 45P-E6337-00 Spring Screw.

Aftermarket parts untuk item 11, 12 dan 13 juga boleh didapati di pasaran:

1. SYS Racing.
2. UMA Racing Hyper Clutch. Harga sekitar RM 180 per set.


Transmission



Transmission

No 25: 93102-20892 Oil Seal.

No 26: 93822-14800 Drive Sprocket, 14T.


Yamaha Y15ZR Engine
Photo Credit: http://www.checkraka.com

Gambar ni diambil dari website Thailand, tak tahulah kalau original Exciter 150 pakai Sprocket 15T. Y15ZR pakai 14T.


Shift Cam and Fork



Shift Cam and Fork


Shift Shaft



Shift Shaft

No 8: 93102-12891 Oil Seal.

Kena tukar Oil Seal ni kalau bocor.


Frame



Frame


Fender



Fender


Side Cover 1



Side Cover 1


Side Cover 2



Side Cover 2


Rear Arm and Suspension



Rear Arm and Suspension

No 3: B17-F2151-00 (or 2PV-F2151-00) Guard Seal.

Nama lain benda ni ialah Chain Slider. Mesti tukar bila dah haus.

Harga: RM 8.40 exc. GST.


Steering



Steering

No 1: 1KL-F3412-10 Ball Race 2.

No 2: 5VL-F341E-10 Ball Bearing Retainer.

No 3: 4RT-F3412-10 Ball Race 2.

No 4: 4RT-F3411-10 Ball Race 1.

No 5: 1P6-F341E-10 Ball Bearing Retainer.


Front Fork



Front Fork

No 3 & 6: 4UV-F3145-00 Oil Seal.

No 14: 5LL-F3144-00 Dust Seal.

Dua item di atas adalah parts yang perlu kita cari sekiranya berlaku kebocoran pada Fork.

Antara modifikasi yang paling popular ada dengan menukar keseluruhan batang Fork kepada jenama aftermarket jenis USD, antaranya:

Gazi Damper Evolution.
Shafer Advanced Racing.


Fuel Tank



Fuel Tank

No 7: 2ND-E3907-00 Fuel Pump Component.

No 8: 54P-E3915-00 Fuel Suction Filter.

No 9: 2ND-H5752-00 Fuel Meter Sensor Unit.

No 10: 1DB-F414G-01 Seal.


Seat



Seat


Front Wheel



Front Wheel

No 1: 2PV-F5168-10-0X Front Cast Wheel.
          2PV-F5168-10-1X Front Cast Wheel.
          2PV-F5168-10-2X Front Cast Wheel.

Saiz rim original tayar hadapan Y15ZR adalah 17M/C x MT1.85. Kini Racing Boy dah keluarkan 2 model Rim Aloi bersaiz 17 x 2.5 (RB SP522) dan 17 x 2.15 (RB SP550).

No 3: 93106-20816 Oil Seal.

No 4: 93306-300YL Bearing.

Kedua-dua parts di atas perlu ditukar bila Bearing dah rosak.

No 5: 94107-17855 Tyre (70/90-17M/C 38P NF67)
          94107-17856 Tyre (70/90-17M/C 38P D102FA)
          94107-17870 Tyre (70/90-17M/C 38P) Duro

Tiga tayar dia atas memiliki spesifikasi yang sama, NF67 tu brand IRC, mungkin dipasang pada model-model Exciter 150. D102FA pula dari jenama Dunlop. Rasanya semua jentera Y15ZR yang terawal dapat tayar Dunlop termasuk saya punya. Jentera yang baru-baru ni dapat jenama Duro. Untuk info, jenama Duro berasal dari Taiwan.


Front Brake Caliper



Front Brake Caliper

No 9: 2DP-F5805-00 Brake Pad Kit.


Rear Wheel



Rear Wheel

No 1: 2PV-F5338-10-0X Rear Cast Wheel.
          2PV-F5338-10-1X Rear Cast Wheel.
          2PV-F5338-10-2X Rear Cast Wheel.

Saiz rim original tayar belakang Y15ZR adalah 17M/C x MT3.5. Kini Racing Boy dah keluarkan 2 model Rim Aloi bersaiz 17 x 3.5 (SP522) dan 17 x 3.75 (RB SP550).







No 3: 93306-252X7 Bearing.

No 4: B17-F5364-00 (or 45P-F5364-00) Damper.

No 5: 93106-26815 Oil Seal.

No 8: 93106-26815 Oil Seal.

No 9: 93306-004XV Bearing.

No 10: B17-F5442-00 (or 3C1-F5442-00) Driven Sprocket, 42T.

Rasa enjin mengerang minta gear masa top gear? Boleh tukar Sprocket belakang ni kepada 40T. Aspect Ratio 2.86 akan jadikan jentera lebih laju di highway, tapi pick up ada kurang sikit.

Nak tukar sprocket supaya top speed dan pick up naik? No such thing. Lupakan saja. Nak dapat dua-dua tu sekali kena tukar cc jentera, bukan tukar sprocket!

Sebenarnya Sprocket set up yang ori ni dah sedap. 42T + 14T = Aspect Ratio 3.0, just nice.

No 14: 94112-17804 Tire (120/70-17 M/C 58P D102A) Dunlop
            94112-17807 Tire (120/70-17 M/C 58P NF67) IRC
            94112-17809 Tire (120/70-17 M/C 58P) Duro

Seperti mana diterangkan untuk tayar hadapan, NF67 dari IRC mungkin untuk pasaran Thailand, D102A dari Dunlop untuk pasaran Indonesia manakala untuk pasaran Malaysia dapat jenama Duro. Ramai anak Malaysia kecundang dengan jenama Duro!

No 25: 94568-D6122 Chain (RK428KPO X 122LE) for Malaysia. *Check KPO or KRO?
            94568-D1122 Chain (RK428SB X 122LE) for Indonesia.

Rantai original untuk Indonesia jenis Solid Bushing (SB). Malaysia punya nanti check.


Rear Brake Caliper




Rear Brake Caliper

No 11: 1PA-F5806-00 Brake Pad Kit 2.


Steering Handle and Cable



Steering Handle and Cable


Front Master Cylinder



Front Master Cylinder

No 6: 5PO-F5807-00 Master Cylinder Kit.

Biasanya part ni perlu ditukar baru bila brek hadapan gagal berfungsi, bila Master Cylinder gagal mengepam minyak brek.


Stand and Foot Rest 1


Stand and Foot Rest 1


Stand and Foot Rest 2


Stand and Foot Rest 2


Rear Master Cylinder


Rear Master Cylinder

No 2: 2ND-F5808-00 Master Cylinder Kit.

Biasanya part ni perlu ditukar baru bila brek belakang gagal berfungsi, bila Master Cylinder gagal mengepam minyak brek.


Leg Shield 1



Leg Shield 1


Leg Shield 2


Leg Shield 2


Generator



Generator

Generator ni ada macam-mana nama lain, Magneto, Alternator dan sebagainya. Fungsi dia untuk menjana tenaga elektrik. Bila enjin dihidupkan, Rotor pun berputar dan menjana tenaga di Stator Coil. Tenaga elektrik kemudian dihantar ke Rectifier untuk di tukar kepada 14 VDC.

No 1: 2PV-H1450-00 Rotor.

No 2: 2PV-H1410-00 Stator.

Kerosakan yang biasa berlaku kepada Stator Coil adalah coil atau gelung wire terputus. Sesetengah kes boleh disambung semula atau recoil baru. Paling mudah, ganti saja 1 set.

Di bawah adalah Wiring Diagram untuk rujukan, rasanya dari Suzuki SV650. Tak apa, kita belajar sama-sama. Bila Alternator beroperasi, AC Power akan dijana dari Alternator dan dihantar ke Rectifier. Rectifier akan mengubah AC Power tadi kepada 14 VDC dan disambung terus ke Battery untuk proses Charging.

Asasnya, kalau nak check Alternator, pastikan ketiga-tiga Cable yang keluar dari Alternator ada connection. Dalam istilah Electrical, ada Continuity dan memberikan bacaan Ohm yang hampir sekata.

Untuk memastikan Rectifier dalam keadaan baik pula, pastikan tenaga yang keluar adalah antara 13 - 14 VDC.

Battery? Kalau dah charge banyak kali tak penuh-penuh atau cepat sangat discharged, maknanya kaput la Battery tu.


Rajah Skematik Alternator, Rectifier dan Battery

Saya kongsikan pengalaman saya berhadapan dengan masalah Battery.

Pada tahun lepas, Battery original Honda CRF250L saya mengalami masalah kehilangan charge. Jentera pun dah lebih 2 tahun dan mileage dalam 24000 km, memang dah sampai masalah tu. Di tempat saya ni agak susah nak cari Battery dengan saiz yang saya perlukan. Setelah bersusah-payah mencari, akhirnya saya jumpa kedai jual Battery tu. Battery stock lama, beli pun dalam RM 70 kalau tak silap. Bila dah pasang, masih juga problem yang sama. Akhirnya saya beli Battery baru dari daerah lain dengan harga RM 130 ++, elok sampai sekarang.

Satu lagi kisah berlaku baru-baru ni. Sahabat saya yang menggunakan jentera Honda CBR250R minta saya datang tengok-tengokkan jentera dia. Battery baru tukar, tapi hilang charge. So suspect Alternator atau Rectifier yang punya angkara. Bila saya check, Alternator dalam keadaan baik, Rectifier dalam keadaan baik, Battery juga dalam keadaan baik. Bila saya tanya kronologi Battery tersebut, saya dapat rumuskan yang Battery Terminal tidak dipasang dengan ketat. Jentera elok sampai sekarang.


Starter Motor


Starting Motor
No 2: 5TP-H1801-00 Brush Set.

Starter Motor ni pakai Carbon Brush. Selepas beberapa lama, sekiranya Starter Motor gagal berfungsi dengan baik, kemungkinan besar Carbon Brush dah habis. Hanya perlu tukar Carbon Brush ini saja, bukan keseluruhan Starter Motor Unit tu.

Flasher Light 1


Flasher Light 1


Flasher Light 2


Flasher Light 2

Kedua-dua model Flasher Light 1 dan 2 di atas ada sedikit perbezaan pada bahagian Flasher Light belakang untuk model Y15ZR. Saya akan update kemudian.

Meter

Meter


Head Light 1


Head Light 1

No 1: 2PV-H4310-00 Headlight Unit, complete set.

No 2: 1PA-H4314-00 Headlight Bulb, 12 V - 35/35 W.

No 3: 2PV-H4103-00 Headlight Unit.

No 7: 54D-H4397-00 Socket Cover.

No 10: 2PV-H4301-00 Pilot Light.


Head Light 2


Head Light 2

Model ni kita tak pakai. Saja diletakkan di sini sebagai rujukan.


Tail Light


Tail Light

No 1: 1WD-H4710-01 Tail Light Unit (Malaysia).
          2PV-H4710-01 Tail Light Unit (Indonesia).


Handle Switch and Lever


Handle Switch and Lever

No 2: 2PV-H3976-10 Switch, Handle (Y15ZR).
          2ND-H3975-00 Switch, Handle (Exciter 150).

Untuk Y15ZR, kita ada Starter Switch saja sebab undang-undang Negara kita mewajibkan lampu motosikal sentiasa dihidupkan sepanjang masa beroperasi. Jadi kita tiada Head Light On / Off Switch. Trending bikers kita, buka benda yang dipasang, pasang benda yang tiada....he he he.....ok, Parts Number di atas adalah benda yang anda cari. Tapi kena buat sedikit wiring untuk menggunakan Light Switch dari Yamaha Exciter 150. Harga sekitar RM 50.00, postage biasanya RM 15.00 ke bawah.


Electrical 1


Electrical 1

No 1: 2PV-H2310-00 Ignition Coil.

No 4: 2CB-H2100-00 Battery, GS GTZ4V.
          14D-H2100-00 Battery, Yuasa YTZ4V.
          14D-H2100-10 Battery, GS GZ4V.

No 7: 1VP-H252E-03 Main Switch for Malaysia.
          31B-H252E-03 Main Switch for Indonesia.

No 9: 2PV-H2530-00 Stop Switch.

Suis brek belakang.


Electrical 2


Electrical 2

No 1: 2PV-H591A-00 Engine Control Unit.

Engine Control Unit (ECU), antara komponen utama yang memberi nyawa kepada jentera ini. ECU berfungsi untuk mengatur Air Fuel Ratio di mana system bertindak balas dari maklumat yang diterima dari Oxygen Sensor dan sebagainya. Setiap ECU factory standard ada Cut Off bertujuan untuk melindungi dan memanjangkan hayat enjin. Tapi anda-anda semua yang membaca sekarang ni tukar ECU untuk mendapatkan rpm lebih tinggi.

Antara jenama ECU aftermarket yang ada di pasaran Malaysia:

ApiTech StandAlone
Juken Racing Turbo, harga sekitar RM 529.
TuneBoss, harga sekitar RM 599 - RM 650.
UMA Racing RCMINI 4C + ECU (02AR 0022), harga sekitar RM 590.

No 6: 52B-H3591-00 (or 54P-H3591-00) Thermo Unit.

Nama lainnya adalah Engine Temperature Sensor (ETS). Tak ramai orang tau fungsi dia dan orang tak peduli pun. ETS ni beri signal terus ke ECU. Sewaktu enjin sejuk, ETS beri signal status enjin sejuk kepada ECU, seterusnya ECU memberi arahan kepada Fuel Injector supaya memberi sedikit lebih bahan api kepada Throttle Body.

No 8: 2BM-H592A-00 Oxygen Sensor.

Oxygen Sensor mengukur jumlah Oxygen yang tidak terbakar di dalam Exhaust Outlet. ECU menerima isyarat dari Oxygen Sensor untuk memberi kadar bahan api secukupnya kepada enjin.

No 9: 1PA-H3755-00 Speed Sensor.

No 11: 2PV-H1960-00 Rectifier and Regulator.

No 14: 5TP-H1940-00 Starter Relay.

No 16: 1PA-H2576-00 Lean Angle Sensor.

Dah macam superbike! Siap ada Lean Angle Sensor. Sekiranya motor tumbang, engine mati. Itu saja.

No 17: 1PA-H3350-00 Flasher Relay.

Bagi mereka yang berhajat menukar Signal original kepada LED Signal, jangan lupa tukar relay ni. Kalau tidak, Signal anda tidak berkelip.



Sekian. Akan dikemaskini dari masa ke semasa.

Topik lain:

Motosikal > Yamaha Y15ZR.

Motosikal > Yamaha Y15ZR "MyZaRa" Ep. 1.

Motosikal > Yamaha Y15ZR "MyZaRa" Ep. 2.

123 comments:

  1. Assalam bro...pergh,btol2 detail bro share..thanks..tp sorry bro, sy ade nk tnye sket..mto sy dr awl2 bli handle die wobbling ble lepas tgn at certain speed..besenye jd time 60-70km/h (yg bse sy test)..sy assume bnda ni defect dr kilang lg, bro ade pngalaman cmni x?prob ni sy suspect fork x balance or x cun..bole jd ke bro?sy dah ketatkn sket handle pn still jd gk..ngat nti nk try pkai fork stabilizer kot mau ok blk..maaf ggu.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Sorry lambat reply. Tak perasan ada komen kat sini. 1st thing, janganlah lepas tangan. Design motor tu utk dipegang kedua2 handle.

      Ok, dari pengamatan saya dgn jentera sendiri, mmg senget. Punca tak pasti, adakah kerana berat Front Brake assembly atau sebab-sebab lain. Just let it be. Motor Vespa berat sebelah enjin pun masih org ride sampai sekarang. Brake Caliper assembly pun saya rasa tak dijajar dgn betul, sbb tu sesetengah jentera ada bunyi gosokan pad pada Brake Disk.

      Delete
    2. Assalam
      Tuan saya pun mgalami masalah yang sama. Kalau lepas handle time certain speed rase tyr depan wobbling. Gi bengkel check diorg check disc brake, tayar & handle semua dalam normal condition. Diorg pun ckp y15zr ni masalah bese. Riso gak takut nanti lg teruk. Next month nk pi dekat yamaha service centre nak diorg detect prob ape sebenarnya...

      Delete
    3. Assalam
      Tuan saya pun mgalami masalah yang sama. Kalau lepas handle time certain speed rase tyr depan wobbling. Gi bengkel check diorg check disc brake, tayar & handle semua dalam normal condition. Diorg pun ckp y15zr ni masalah bese. Riso gak takut nanti lg teruk. Next month nk pi dekat yamaha service centre nak diorg detect prob ape sebenarnya...

      Delete
    4. Wa alaikumussalam. Tak payah check. Masalah sejagat tu. Tunggu kalau2 ada rider buat DIY balancer utk bagi extra weight Fork sebelah kiri, mungkin dapat atasi masalah tu.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam bro.. memang terbaik info tqvm... nak tny pasal one way bearing (crank shaft) standart ori memang dari india ya? Camna nak detect prob bearing tu ya? Sebab ada setengah pengguna y15 dah tukar bearing diorang... katanya x bagus.. kimen bro pliss

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Salam bro.. memang terbaik info tqvm... nak tny pasal one way bearing (crank shaft) standart ori memang dari india ya? Camna nak detect prob bearing tu ya? Sebab ada setengah pengguna y15 dah tukar bearing diorang... katanya x bagus.. kimen bro pliss

    ReplyDelete
  6. Salam bro.. memang terbaik info tqvm... nak tny pasal one way bearing (crank shaft) standart ori memang dari india ya? Camna nak detect prob bearing tu ya? Sebab ada setengah pengguna y15 dah tukar bearing diorang... katanya x bagus.. kimen bro pliss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Wallahu alam dari mana datangnya bearing yang original tu. Tapi mmg antara problem terbesar bagi jentera ni. Kalau ikut perkongsian dari rakan2 yg lain, mmg ada beza dari segi kualiti dan ketebalan Bearing Made in Japan tu. Saya pun sdg berusaha untuk mendapatkan seunit. Sila tukar sebelum dia pecah. Harga sekitar RM 40 seunit.

      Delete
    2. salam bro, macam mana nak tahu one way bearing problem?
      terima kasih.

      Delete
    3. Bunyi dia merdu bro.......zingggg.....zingggg....bunyi duit tu.....

      Delete
  7. assalam bang,EO elok tukar tiap2 1000km ke mcm mne??
    hehe,,bru pakai 2 bulan y15,newbie sket bab motor nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Engin Oil lebih kerap tukar lebih baik......tapi tak ekonomi. Duit banyak tak apa.

      Kalau tak silap, ikut Service Manual, tukar minyak pertama bacaan Odometer 1000 km, tukar minyak kedua 3000 km (selepas 2000 km) dan tukaran minyak ketiga 6000 km (selepas 3000 km). Jadi tukaran Engine Oil yang normal adalah setiap 3000 km.

      Saya tukar minyak enjin setiap 2000 km untuk semua jentera saya. Minyak pun pakai Semi-synthetic, taklah membebankan sangat. Saya tukar Oil Filter setiap 4000 km atau dua kali tukar minyak.

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. SALAM. BRO, PASAL NEEDLE BEARING TU. ADE YANG KATE ELOK TUKAR TERUS DARI NEEDLE BEARING KEPADA BUSH COPPER, MACAM MANA YE TU BRO?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Setakat ni belum nampak keberkesanannya. Kalau tukar Needle Bearing, atleast kita tukar parts like to like dan masih lagi Ori Parts Yamaha. Kalau tukar parts lain, takut effect pada warranty pula. Timbang-timbangkan.

      Delete
  10. saya dah tukar one way bearing,dan digantikan dgn one way bush guna copper bkn guna bearing,pomen kata motor ni asalnya mmg guna copper tp ditukar kpd bearing sbb nak kurangkan kos,pastu pomen pesan lagi jgn guna yamalube walaupun terdesak,yamalube takde kualiti katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. berape kos untuk bush copper tu bro? minyak hitam kualiti ape yg bagus?

      Delete
    2. berape kos untuk bush copper tu bro? minyak hitam kualiti ape yg bagus?

      Delete
    3. Harap jumpa technical specification untuk Bush Copper tersebut untuk dibandingkan dengan Needle Bearing.

      Delete
    4. So far apa yang saya tau dari research dan sumber-sumber yg ada... LC V1 guna Bush Copper (atau nama betul journal bearing)
      LC V2 dah start guna needle bearing. Macam tu la seterusnya pada motor Y15ZR.
      ada pro and con untuk dua2 bearing ni. So, boleh pilih ikut pada kegunaan.
      Saya share link info, maybe boleh gunapakai. If ada info2 lain, maybe good to share dalam ni jugak.

      http://www.engr.uconn.edu/~aly/Courses/ME343/Notes_by_Students/design_notes_modified.pdf

      Delete
    5. Thanks for sharing tuan Fadly!

      Delete
  11. En aidil....Kat mana kedai tu...bg add

    ReplyDelete
  12. Hi, maximum saiz tayar depan dan belakang berapa yer boleh masuk?tanpa membuat apa2 pengubahsuaian pada rim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Size tayar yang dipasang sebagai standard stock sekarang adalah mengikut spesifikasi yang sesuai mengikut saiz rim. Kenaikan satu saiz ke atas masih dalam range selamat iaitu 90/80-17 untuk tayar hadapan dan 130/70-17 untuk tayar belakang. Walau bagai mana pun, tiada membawa apa-apa manfaat melainkan tayar Nampak sedikit besar dan penggunaan bahan api yang lebih. Apa kata tuan tukar kepada rim RB SP550 dengan tayar standard.

      Delete
  13. Hello admin... Kalau y15zr ni keluar asap hitam tu, apa problem nya yer...? Motor saya tiap kali start akan keluar asap hitam dan berbau hangit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan punya jentera ada tukar apa2? ECU? Simptom mcm ada lebihan petrol tak dibakar. Kalau semua standard, cuba check Air Filter, takut berlaku kesumbatan, dgn kata lain, kalau kotor sangat sila tukar baru.

      Delete
  14. Tuan masalah pda tyr belakng yg sush nk berputar apa sebbnya??
    Mcm mana nk repair tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besar kemungkinan berpunca dari tayar belakang mis-aligned.....design defect.....semua jentera kita tak balance, tayar depan belakang.....ramai yang selesaikan masalah ni dengan menambah washer di sebelah kiri Stud Bolt untuk memberi kelegaan pada Disk Brake.

      Delete
  15. Tuan..mohon pencerahan.. 1.knp needle bearing ori motor tak tahan? Pakai motor ni kena terus tukar bearing tu ke atau tunggu bunyi semacam baru tukar.. 2. Guna minyak enjin power 1 semi syn 15-40 ok tak? 3.Max motor ni 130kmj bersamaan berapa meter motor lc 135 1st model.. cadang nk trade in motor lame sbb pakai y15 ni..

    ReplyDelete
  16. Tuan..mohon pencerahan.. 1.knp needle bearing ori motor tak tahan? Pakai motor ni kena terus tukar bearing tu ke atau tunggu bunyi semacam baru tukar.. 2. Guna minyak enjin CASTROL power 1 semi syn 15-40 ok tak? 3.Max motor ni 130kmj bersamaan berapa meter motor lc 135 1st model.. cadang nk trade in motor lc lame sbb nk pakai y15 ni..maaf soalan newbies..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Saya pun tak tahu kenapa Needle Bearing tu tak tahan, tapi replacement Needle Bearing Made in Japan lebih tebal buatannya.

      2. Saya tak pernah guna Castrol Power 1 Semi-syn 15W-40, tuan boleh cuba, kalau tak sedap boleh tukar lain. Saya syorkan PETRONAS Syntium 4SX.

      3. Boleh cuba compare secara langsung dgn jentera 135 LC. Kalau tak silap, meter Y15ZR lebih berat.

      Delete
    2. Kalau sy beli motor ni,kena terus tukar needle bearing? Ralat pulak rase motor baru nk kena buka tukar bearing.. sy pakai lc 135 dah 8 tahun,xpernah lg abohol atau tukar ape2 barang dlm enjin maintain guna castrol semi-syn 15w-40..

      Delete
    3. Apa boleh buat tuan, semakin maju, barang yang dibuat semakin rapuh. Kos menukarnya taklah mahal sangat, siap pasang mungkin sekitar RM 60 atau kurang, tapi kalau tak tukar boleh menyebabkan kerugian RM beribu2. Nak claim warranty pun bukan boleh siap 1 - 2 hari.

      Delete
  17. Terima kasih tuan hafiz atas pencerahan.

    ReplyDelete
  18. assalam..tuan,tumpang tanya,moto y15zr ni memang drain minyak enjin ke?sebab tiap kali tukar minyak enjin asyik berkurang dari jumlah asal,1l jadi 750ml je.mohom pencerahan tuan.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Saya tak tahu nak jawab misteri ni. Tapi selalunya terjadi kepada mereka yang guna Fully-Synthetic. Banyak kurang tu, boleh kaput enjin. Kalau jentera ada asap putih, kemungkinan minyak enjin terlepas ke Explosion Chamber melalui piston ring. Mungkin la....sila berjumpa dengan pakar.

      Delete
  19. Salam tuan. Nk tnye skit. Moto sy tk de masalah One way bearing. Tpi bile tgh 90 ke ats bunyi knocking n bising. Tpi bile btul2 top 130 die snyp lps throttle die snyp. Ape masalah tu? Sy syak oil pump bearing, tensioner n tepet. Ape pndpt tuam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Bunyi knocking tu boleh compare dengan jentera lain. Kalau jentera kawan2 pun ada juga, normal la tu. Saya punya pun ada bunyi yang tak best, tapi normal.

      Delete
    2. assalamualaikum.. tuan, minta maaf mencelah.. sy br je kuar motor y15zr ni 3 ari.. motor dh bunyi knocking. mcm bunyi rod pn ade.. risau plak sy.. adakah ini normal.. sy dh test ngan motor mmber, sy bwk xde pn bunyi mcm motor sy.. bunyi knocking tu ble sy pulas lbh skit time bwk.. minta tlg pencerahan.. terima kasih

      Delete
    3. Pasal knocking ada rakan yang kongsikan remedy, sila scroll beberapa baris di bawah.

      Delete
  20. Salam tuan. Nak tanye:

    1. Apesal kt bahgian tayar blkng sy dgr mcm ada bunyi whistling? And camne nak hilngkan nya?

    2. Yg pasal bearing tu td, moto baru klua kedai kena terus tukar ye tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Untuk tayar belakang, kemungkinan besar berpunca dari mis-aligned. Berlaku geseran antara Brake Pad dan Brake Disc. Cuba longgarkan Hub Nut, tekan brake belakang sambil ketatkan balik Nut tadi. Seeloknya ada dua orang utk buat kerja ni.

      Untuk Needle Bearing, sangat disarankan tukar bearing tu segera. Selepas Engine Break In dah boleh tukar. Saya sudah!

      Delete
  21. Salam bos.nk brtnya.knp moto sy bila menarik ad bnyi mcm ketukan pd injin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes! Engine knocking. Sama saya juga alami.

      Delete
    2. Wassalam. Saya punya pun ada, normal kot untuk engine SOHC.

      Delete
    3. Saya pun ada alami knocking juga.... so far langkah yang saya ambil dengan menukar spark plug yg lebih tinggi julat suhunya. Orang biasa panggil plug sejuk. Asal CR8E kalau tak silap. Saya pakai CR9EIX Iridium utk kurangkan risiko knocking atau pre-ignition tu berlaku....alhamdulillah....dah hilang bunyi knocking tu.

      Delete
    4. Noted Tuan Fadly Muhammad, perkongsian yg sangat membantu.

      Delete
    5. xbaca plak yg ni.. tq membantu tuan fadly

      Delete
  22. maaf ganggu ye. betul ke eo yamalube tak bagus? yamalube indon atau thailand? kalau yamalube tak bagus kenapa HLY tampal sticker kat enjin syorkan pakai yamalube? eo mana yg bagus? selama ni cuma mampu pakai shell advance semi 10/40 je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori nyibuk..dr pe yg sy bce dr forum2..ade yg ckp ymalube ni sub dr yamaha or rebranding oil je..tp x tw a btul ke x..sy okai ok je mle2 dlu..byk jnis sy da try, ymalube full, silkolene semi, motul semi n shell..skg ni stick ngn shell ultra 15/50 intrval chnge 2.5k km..enjin sy plg x suke motul..xtw npe,org len pkai kate sdap..sy pkai kurg..btw sy pngguna setia shell dr zman 125 dlu..pe2 pb, len enjin len character n len selera myk die..x sume myk ngam ngn mne2 enjin..pndpat sy la..klu slh sori

      Delete
    2. Saya tak dapat komen brand mana bagus dan tak bagus, tapi saya cadangkan supaya sentiasa guna Semi-synthetic untuk kegunaan harian dan mileage lebih jauh. Dari pengalaman saya, penggunaan minyak Fully Synthetic cuma sedap pada permulaan, kemudian enjin terasa kasar, dan dalam kebanyakan kes, berlaku kekurangan minyak dalam enjin secara misteri.

      Anyway, saya gunakan minyak PETRONAS Syntium Moto 4SX sejak sekian lama. Brand lain pun pernah cuba, Motul, Maxima, Polo, Castrol etc.

      Delete
  23. Salam bro . Nak tanya ni kalau lampu led belakang tak nyala sebab apa ye . Dan mcm mana nak selesaikan masalah tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Adakah kedua2 Tail Light dan Brake Light tak hidup? Kedua2 lampu ni datang dari sumber kuasa yg berbeza. Tail Light datang dari common circuit spt Head Light, Speedometer dan sebagainya. Brake Light datang dari Brake Switch. Cuba check Light Socket, cabut dan pasang balik. Kalau ada Multimeter boleh check 12 VDC, atau paling mudah 12 VDC Test Probe. Cucuk Test Probe kalau menyala, maknanya power supply ada. Jarang LED Light rosak.

      Delete
    2. salam, abg ok x kalau sy pakai sprockets 13t-46t?

      Delete
    3. Wa alaikumussalam. Boleh saja kalau tuan suka......tapi.....

      14T + 42T = AR 3.0, dengan original set up ni pun ada orang komplen enjin mengerang, tak cukup gear.

      13T + 46T = AR 3.54, dah macam set up Motocross. Pick up mencanak2, tapi top speed menurun, gear jadi pendek2, top gear dia minta masuk gear 6. Lebih baik biarkan standard kot.....

      Delete
    4. kalau turunkan 1 dpn jadi 13t - 42t rasa abg ok x?

      Delete
    5. 13T + 42T = AR 3.2, pick up naik, top speed turun.

      Bergantung kpd keperluan tuan. Kalau mmg ride santai2, badan besar atau naik berdua, sekali-sekala nak memotong dgn bergaya, boleh pakai set up ni.

      Delete
  24. Nak tnye lah,sye dpt offer ecu rl + uma racing hyper clutch.. Total rm 550 siap pasang.. Berbaloi tak? Ape jdi kalau sye tukar brg2 tu yer? Moto bru 1bulan 2minggu.. Minta pencerahan, thank you

    ReplyDelete
  25. Sbb confuse nk beli ekzos uma racing cutting std rm 265 atau brg kat atas... Confusee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berbaloi atau tidak bergantung kepada keadaan. Barang murah + technical advise biasa-biasa = barang mahal + technical advise mantap. Adalah sangat tak berbaloi kalau tuan pasang sesuatu yang tuan pun tak pasti apa fungsi dia, lebih baik biarkan standard. Rosak nanti jentera.

      Penukaran ECU tidaklah merosakkan enjin, tapi kesan dari penukaran ECU itu akan membuka peluang putaran enjin lebih dari yang ditetapkan oleh pihak pengeluar, seterusnya menyebabkan Warranty Void! Penukaran system ekzos saja boleh menyebabkan engine running lean, boleh berlubang piston!

      Delete
    2. Owhh.. Okey, thank you sbb bgi pencerahan.. Nak buat boleh tapi ade risiko..so,better jgn amik risiko...sye paham tuan. Yg penting sok kene tuka one way bearing sbb dah bunyi zingg zing ~~ cm tikus bunyi dia.. Terima kasih tuan hafiz m 👍✊

      Delete
    3. Aiseh.....dah bunyi ke.....cepat-cepat tukar sebelum dia makan shaft.

      Kalau nak tukar exhaust dulu pun boleh, cari yang piping dari Manifold ke Mid-pipe sama saiz dengan original. Then tukar Air Filter kepada Racing Spec utk suapan udara lebih baik. Exhaust dah lawas, bekalan udara bersih cukup, in sya Allah pick up akan bertambah. ECU biarkan standard sbb kita perlukan Cut Off utk protect engine dari over-rev. Harap faham part ni. Tak ada maknanya buang Cut Off lepas tu engine cepat kaput, kalau motor beli cash tak apa.

      Delete
  26. Salam bro hafiz . Ecu apa yg agak bagus dan saiz sprocket saiz berapa yg terbaik utk y15zr ni ? Sbb sy try meter dpt 138 then cut off . Yg sy tnya haritu berkenaan lampu belakang tu dah settle . Sy claim lampu baru kt hong leong . Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam.

      1. Pasal ECU saya tak dapat komen, saya pun pakai ECU ori lagi. Tiada keperluan untuk menukar ECU melainkan jentera digunakan untuk perlumbaan.

      2. Saiz sprocket yang terbaik adalah saiz sprocket original yang telah diukur dan ditimbang oleh Jepun. Walau bagaimana pun, ianya sesuai untuk berat rider yang optimum untuk kegunaan ekonomi atas jalanraya. Penukaran saiz sprocket bergantung kepada keperluan tuan. Apa yg tuan nak sebenarnya? Pick up atau top speed. Ok la tu dapat 138 kmh, saya dapat 125 kmh je.

      3. Apa yg rosak kat lampu tu? Mmg 1 antara seribu la tuan punya kes.

      Delete
  27. Salam tuan,

    moto sy nak masuk 20k dah mileage. sblom ni orang cte pasal knocking sound tu saya tak prasan pulak. tapi smlm masa tgh tarik sy rasa macam enjin berdentum2. terasa kat kaki yang tengah pijak foot rest. bila tarik klac ilang efek tu. Ni ke yg org pggl engine knocking tu? if yes, perlu buat pape ke atau just normal reaction?

    Saya pakai Full Syn petronas. servis memamng tak penah miss every 2-3km.
    Ada member suruh check clucth plate, tapi power delivery still there so I dont think it's clucth plate pnya issue. Anyway mintak pendapat tuan yg lebih arif

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Saya pun kurang arif ttg masalah tuan ni. Cuba downgrade EO ke PETRONAS Syntium Moto 4SX, Semi-synthetic.

      Delete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum tuan.. wahh suka baca entry tuan yang ini. betul2 membantu daripada segi mekanikal & elektrikal berkenaan parts-parts yang wajib pada motor. Cuma saya masih tertanya-tanya punca masalah pada motor sy. Harap tuan dapat menjawab atau beri idea dekat mana yang perlu di troubleshoot.
    1. Y15ZR keluaran Nov 2015. setelah milage lebih 10000km terasa vibrate (gegaran) yang agak kuat sekiranya rpm mencecah lebih daripada 6.5k
    Saya menggunakan moto ni untuk ulangalik kerja (lebih kurang 90KM bergerak sehari). Gegaran kadang2 sampai tangan, kaki rasa kebas. Yang paling magik, sampai telur pun kebas, rasa hilang telur terutamanya selepas perjalanan agak jauh. rasa mcm bawak virago tahun 95.Mohon bantuan tuan untuk beri idea dekat mana yang kita boleh troubleshoot untuk hilangkan atau kurangkan masalah vibrate ni.
    2. Sejak dua menjak ni setiap kali nak start moto, bila tekan switch starter moto tiada respond. Kena ubah posisi moto ke kiri, ke kanan sikit baru dia boleh start. Adakah ini akibat daripada one way bearing yang dimaksudkan tu? ataupun tuan rasa ada masalah lain?

    Mohon bantuan tuan. Terima kasih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Tujuan utama saya post pasal parts Y15ZR ini adalah untuk memudahkan kita buat rujukan segera selagi ada kemudahan internet. Kalau ia memberi manfaat kpd tuan, Alhamdulillah.

      Banyak punca yg boleh menyebabkan vibration. Sebab terlalu banyak la tu kita kena amati satu persatu.

      1. Kekurangan minyak enjin boleh menyebabkan vibration. Check paras minyak dan pastikan cukup. Paras minyak yang rendah dlm jangka masa yg lama sgt merbahaya kpd enjin.

      2. Minyak enjin yg telah lama dan pekat juga boleh menyebabkan vibration. Tukar minyak hitam mengikut gred yang sesuai. Mahal tak semestinya bagus.

      3. Periksa ketegangan rantai. Rantai yang terlalu kendur, tegang atau kering boleh menyebabkan vibration. 90 km x 6 = 540 km jarak minima tuan seminggu, memang sepatutnya tuan periksa rantai dan lubricate setiap minggu.

      4. Valves Tappet. Yg ni kena buka Cam Cover utk check kelegaan Valves Tappet. Kalau buka tutup tak sekata, boleh menyebabkan vibration.

      5. Air Cleaner. part ni boleh menyebabkan vivration susah sikit orang nak percaya. Tapi benda-benda remeh mcm ni pun boleh menyebabkan duit melayang. Air Cleaner yg kotor dan tersumbat menyebabkan engine running rich, dengan kata lain, minyak kuat. Mmg speed kita sama je hari-hari, tapi engine bekerja lebih utk dapatkan speed yg kita nak.

      6. Pakai Hand Gloves. Ni bukan punca, tapi langkah segera utk memgelakkan tangan dan telur jadi kebas. Cari hand gloves yg bagus.

      Berkenaan Starter Switch tiada respond tu, jadi juga kat saya. Saya suspect contact pada Switch ada kekotoran. Jentera saya parking outdoor bila weekend, kena hujan dan panas. Kalau dapat, buka Switch Assembly tu dan bersihkan. Nak kata Starter Motor punya angkara, awal lagi kot.

      Delete
  30. Salam tuan

    Saya nak tanya kenapa motor sy bile start pagi rpm x stabil, and then, bila lepas throttle time turun bukit dan bergerak perlahan ekzoz letup2

    Harap tuan sudi beri pandangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Saya assume jentera tuan standard dengan Exhaust Syatem standard juga. Fahami asas pembakaran: Bahan Api + O2 + Igniter = Engine hidup. Sempurna atau tidak bergantung kpd ketiga2 perkara tadi. Kalau salah satunya tak bagus, akan berlakulah sesuatu yg luarbiasa.

      Bahan api: Sistem pancitan bahan api dipandu oleh ECU yg menerima input dari jumlah udara, bukaan throttle dan sebagainya. Baru lagi ni jarang la Injector rosak. Check juga O2 Sensor masih physically looks good.

      O2 (udara): Pastikan Air Filter dalam keadaan bersih.

      Igniter: Check api Spark Plug. Warna Spark Plug juga boleh jadi petunjuk sama ada minyak cukup atau tidak.

      Delete
  31. Terima kasih atas pandangan tuan

    Jentera saya baru 2 minggu mileage 1020km first service pun sdh, saya suspect spark plug yg bermasalah, tapi takkan la spark plug rosak bru 2 minggu guna, air fiter pula, saya x ride di kawasan berhabuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak maksudkan Spark Plug. Jarang berlaku spark plug rosak. Check api dari Ignition Coil. Ada sesetengah kes, Spark Plug tidak dipasang dengan kemas ke Cylinder Block.

      Delete
    2. Tq tuan, akan saya usaha kan dalam mada terdekat utk cek.

      Sya ingin bertanya, y15zr ni bunyi knocking sangat kuat bila pulas minyak, speed dalam 70-80 km. Adakah ini normal? Bunyi knocking x sedap didengar,

      Delete
    3. Saya tak dapat nak komen, sebab jentera saya senyap je. Untuk kes tuan ni, yang terbaik adalah cuba pandu uji jentera orang lain, kalau tuan punya bising luarbiasa, mungkin perlu adjust tappet. Mungkin la....rasanya tak ada benda lain yang knocking dalam enjin, lain-lain parts semua berpusing.

      Delete
    4. Saya dah pandu uji jentera kwn lain, hasilnya sngat lain, smooth dan bunyi knocking tu xda dan gegaran pun x kuat sngat, so, masalah jentera sy tu hnya tappet ke? Jentera saya bising luarbiasa

      Delete
    5. Mungkin juga. Sila hantar ke SC terdekat, jarak kelegaan Tappet mungkin perlu diadjust mengikut piawaian. Kalau bunyi semakin kuat, kira emergency dah tu. Sayangi jentera anda.

      Delete
  32. Assalam tuan .. motor saya baru kluar kedai . speed atas 80km/j rasa getaran kt pemijak kaki berselang seli .. apa masalah nye ya. adakah masalah dlm enjin ? ade part yg gelong ? ODO 3000 km

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Tak terbayang saya masalah tuan ni. Kalau masalah enjin, biasanya tak lama dah hayat enjin tu.

      Just nak Tanya. selepas keluar motor dari kedai, pernah check angin tayar? Kalau belum, cuba check dan pastikan angin tayar sekitar 28 - 30 psi.

      Delete
  33. Assalam tuan..enjin Y15zr sama tak dgn FZ150 ? sy pengguna FZ dan perlukah sy tukar one way bearing jgak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Setahu saya tak sama dan FZ150i tiada isu one way bearing. Saya tak pasti tuan......

      Delete
  34. Assalam. Try check rantai tgk. Kdng2 moto baru kluar kedai ni rantai tegang sangat boleh sbb vibrate..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Kalau rantai tegang immediately boleh rasa terutama sekali masa mengundur. Lagi pun bunyi rantai tegang agak menakutkan. Dah 3000 km tu, dah kendur pun agaknya.

      Delete
  35. Aa motor aq pn kena cmtu jgk, vibrate gila2 kt pemijak kaki.. Pstub hntar HLY dia ketatkn ape ntah kt bhgian bwh enjin(bukan pemijak sbb aq dh ketatkn pemijak kt kedai) then bru la rse ok sikit..

    ReplyDelete
  36. Salam nk tnye, knp eh bila tngah ride rse mcm brdengung2? Bunyi xkuat tpi bleh dgr samar2 bila lepas throttle rse mcm ad bunyi brdengung2.. Kejadian nie trjdi lps tukar minyak hitam n sruh pomen ketatkn rantai motor, lps dri tu trus pemijak kaki brgegar kuat n bunyi brdengung2 mse ride lps throttle.. Tpi, msalah vibration teruk tu dh settle lps hntr ke HLY, dorg bgtau ad something longgar kt bwh enjin mmbuatkn cengkaman kdudukn enjin kurang n mnyebabkn gegaran kuat tpi yg pasti bukan pemijak longgar.. So msalah vibration tu dh settle, cuma msalah brdengung je xsettle n rse xbeat plak nk ride.. Mse lps throttle tu bleh dgr bunyi dengung even xkuat, n kt pemijak kaki bleh rase getaran mcm ad benda xkena(gegaran xsekata menarik2).. Pstuh bila pusingkn tyar blakang scara manual guna tgn(enjin off) ad bunyi pelik kt bhgian sprocket depan, bunyi mcm ad benda trsngkut2.. Adekah tu msalah bearing sprocket kecik yg mnyebabkn rse menarik2 wktu ride n lps throttle serta bnyi brdengung?? Ad tnye kt fb, sorg budak tu ckp mngkin bearing sprocket dpn pecah.. Really?? Motor baru lgi kottt, odo bru 3.2k.. Ride pn bwh 117km je.. 😑

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penmbahan, rantai dh dlonggarkn tpi still sama je.. N mse pusingkn tyar blakang scara manual, ad bunyi benda sangkit2 kt bhgian sprocket kecik n rantai mcm melantun2.. Tlg2 pencerahan.. Tq..

      Delete
    2. Wassalam. Masalah jentera tuan ni tak boleh pakai teori je, kena check secara praktikal, trail & error utk cari punca.

      Saya ambil contoh jentera Honda CRF250L saya. Masa 1st time pasang Skid Plate yg saya import khas dari Thailand, dah siap pasang ketat semua, bila start enjin, segala bunyi dalam enjin "amplified" oleh Skid Plate tu. So saya buka balik, buat lubang banyak2, tambah Neoprene Pad antara Skid Plate ke Engine Frame.

      Jadi untuk jentera tuan, segalanya ketat tak bermakna masalah selesai, ada sesuatu yg menyebabkan vibration tu. Cuba tengok rantai tuan, adakah smooth atau nampak bengkok2 / patah2? Buka penutup Sprocket depat, tengok pusingan sprocket bulat atau tidak? tengok apa punca rantai melompat2. Jangan malu2 untuk membukanya.

      Delete
  37. Tahniah tuan, setiap jawapan tuan ikhlas walaupon ada bnyk soalan berulang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi bertandang. Saya jawab setakat mana yang termampu saja. Kadang-kadang pun berbulan-bulan baru sempat reply.

      Delete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Assalam...mmg wajib tukar terus ke one way bearing tu tuan walupon br amik br dr kedak...ke tunggu bunyi2 pelik br tuka....gisau plak saya si buatnya...huuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Saya pun tak pasti keluaran terbaru ni adakah telah menggunakan Needle Bearing yang berkualiti atau sebaliknya.

      Delete
  40. assalamualaikum.. tuan, bantu saya untuk mngagak ape prmasalahan moto sy ni. model y15zr july 2017. baru 4 hari lepas sy ambil.. hari kdua saya pkai sy perasan bila slepas sy ride n nk ride lgi kli kdua (mcm beli air kt kedai pastu nk blik rumah) sy dgr bunyi 'dididididi" selama 5-8 saat slepas start... tpi lpastu dri tu lame2 bunyinye senyap dan barulh sy brani gerak.. agak2 tuan ape ye msalahnya? bearing ke? stahu sy yamaha dh tukar pda bearing bru dri jepun. saya berharap tuan dpt bantu beri sya pandangan bgaiman. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya biasa jetu..moto sy gtak grak grak sampai skrg..aku pepah x ckp napas...elok je sampai..skrg...may moto tu moto baru bunyi lain....da lama2 akan bunyi lain..tp bkn rosak...relakas k

      Delete
    2. Susah nak agak-agak secara teori jarak jauh....kena bawa kepada yang pakar untuk diperiksa secara audiovisual......

      Delete
  41. Salam tuan. Motor saya Y15 baru keluar 1 bulan. Motor digunakan untuk ulang alik kerja jarak lebih kurang 120km pergi n balik 120km. Masalah yg dihadapi motor baru berjalan 10-20km tp enjin panas mcm dah jalan jaoh and kadang2 tu sampai set body, lampu smua panas. Tolong bg pencerahan tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Kejadian apakah ini.....cuba periksa system penyejukan....kalau Coolant berkurang atau boiling, mungkin Radiator Fan tak jalan. Periksa semua sambungan elektrikal. Plug & socket kadang2 longgar. Tiada punca haba yang lain kecuali dari Radiator. Cylinder dan Exhaust panas juga, tapi heat tak la sampai transmitted ke body.

      Delete
  42. Salam Tuan,

    Mohon bantuan.. jentera Y15 akan merasa gegaran/vibrate dibahagian pemijak kaki & brek kaki pada kelajuan 80KM/J dan ke atas..

    Dah check dengan bengkel, katanya rantai normal wlpun saya rasa mcm ketat sedikit berbanding dengan LC135 yang digunakan sebelumnya.

    Mohon bantuan. Untuk makluman, ODO baru 2K++..

    Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Cuba tuan longgarkan mounting bolt pemijak tu, kemudian ketatkan semula. Gunakan peralatan yang betul seperti Box Spanner / Ratchet etc.

      Delete
  43. Saya nak tanya la.. Apa masalah motor y15zr kalau bunyi mengetik masa pulas minyak? Masa motor parking sy pulas xdgr bunyi tu.. Bunyi dia "treeeerrtttt'.. Mcm bunyi air yg disedut pakai straw dlm gelas yg dah nak hbs.. Huhu.. Mohon pencerahan bang..

    ReplyDelete
  44. Masa berjalan dgr bunyi tu.. Masa parking then pulas minyak xdengar pulak.. Terima kasih..
    *harap dibalas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama saya try imagine segala kemungkinan yang ada......tak terbayang apa kemungkinan yang ada.....harap ada rider lain sudi bagi pandangan dan kongsi pengalaman.

      Delete
  45. As salam tuan.. semuga sentiasa di berkati dan di limpahi reseki yg melimpah ruah..aminnn nak tanya kejadian petang tadi...apabila nak start enjin hanya bunyi motor starter je mcm bunyi syenn syenn...mcm tulah agaknya bunyinya tapi enjin tak start..nak start kena tolak moto..apa masalahnya tuan..sekian terima kasih n wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Harap masalah tuan dah selesai. Sorry lambat reply. Mungkinkah Starter Motor tuan ada masalah dengan Carbon Brush? Item No 2 dalam tajuk Starter Motor.

      Delete
  46. Assalamualaikum tuan. Sya nk brtanya. Selain tukar eo da tak keperluan lain utk service. Sya brkrja prjalanan harian 100km. Kalau tuan da jadual brkala utk service motor utk rujukan. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Setiap jentera yang dibeli ada disertakan Service Manual, dalam tu ada segala macam jadual servis. Saya mmg tak ikut jadual servis tu, saya ada jadual servis sendiri untuk semua jentera saya.

      Saya tukar EO setiap 2000 km dan menggunakan minyak Semi-synthetic PETRONAS Syntium Moto 4SX. Harga dipertengahan antara murah dan mahal. Setiap 4000 km atau 2 kali tukar EO, saya tukar Oil Filter. Memang ada simpan berpuluh-puluh biji Oil Filter buatan Indonesia dan Thailand untuk kegunaan sepanjang hayat jentera.

      Selain enjin, rantai juga perlu diperiksa selalu. Saya servis rantai setiap kali lepas cuci atau selepas kena hujan lebat. Bersihkan rantai dengan Penetrant seperti WD-40, kemudian lubricate dengan Chain Lube.

      Untuk jentera yang selamat, jangan kedekut keluar modal untuk tayar yang terbaik.

      Delete
  47. salam tuan, saya nk bertanya one way bearing tu perlu ditukar setelah motor kluar kedai atau tunggu bunyi dlu dan dimana nk dapat yang confirm ori dan tak ditipu oleh kedai kedai yg ade di luar sana? maaf saya nubis kubis segala kubis kudis la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Kalau dah bunyi baru tukar, maknanya ada benda lain sekali kena tukar....selalunya kena overhaul. Khabarnya, untuk model keluaran 2017, Needle Bearing dah ditukar dengan bearing Made in Japan, walau mcm mana pun, kualiti masih tidak memuaskan. Bab ni saya tak pasti.

      Delete
  48. as salam.
    hi bro nk tanye.. sy baru angkat y15zr., odo baru 800. tp enjin agak kasar bile bawak mcm kasar.. lagi satu gegar dia mmg kasar ke.. sbb bile parking mcm gegar.. normal ke tu..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Susah nak jawab secara teori. Asasnya, enjin SOHC mmg kasar, tapi tak adalah sampai melampau-lampau gegarannya. Cuba compare dengan jentera Y15ZR lain, itu saja cara nak tahu kita punya gegaran normal atau tak.

      Delete
  49. salam tuan, motor saya baru keluar kedai, patutkah saya terus tuka one way bearing tu terus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaikumussalam. Mengikut info yang saya dapat, jentera Y15ZR keluaran 2017 dah guna One Way Bearing yang lebih baik. Sekarang ni pun dah jarang dengar kes enjin pecah. Tapi kalau tak confident, boleh tukar, pastikan Made in Japan. Tak mahal pun, siap pasang mungkin sekitar RM 60 saja.

      Delete
  50. as salam hai bro.
    sy nak tanye sikit.. moto sy bile tekan gear 1 dan tekan clutch biarkn kejab dia ada bunyi mcm roket.. normal ke atau ada masalah .. tq bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Tak terbayang saya mcm mana bunyi roket. Harap ada rakan-rakan lain yang sama ada bunyi roket dapat memberi pencerahan.

      Delete
  51. Salam...knocking tu apa?....bunyi waktu lepas clutch ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Bahasa Melayu dia ketuk-ketuk.....ha ha ha...sebut knocking je la. Enjin kita ni kecik aje, so bunyi knocking tu lebih obvious. Tapi kalau kuat sangat, kena check sebelum melarat.

      Di bahagian atas Cylinder Block ada 2 batang Intake Valves dan 2 batang Exhaust Valves. Valves ni semua di"ketuk" oleh Rocker Arm dan ditendang balik oleh Valves Spring. Kalau jarak kelegaan antara Rocker Arm dengan Tappet jauh, terhasillah bunyi knocking yang kuat. Tak elok untuk jangka panjang.

      Delete
    2. moto saya pon camni...start 80kmh...ade bunyi ni...tak berirama..die dtg kadang2...

      Delete