Post ini saya tujukan khas buat sahabat saya, abam Faisal yang baru saja memulakan 'semula' dunia permotoran 2 roda di bumi Borneo ni. Jentera pilihan beliau adalah Benelli RFS 150i.
Benelli RFS 150i |
Jentera ini dijangka mencabar kehebatan Supercub sedia ada iaitu Yamaha Y15ZR dan Honda RS150R. Dilancarkan di Malaysia secara rasmi pada 2 April 2017.
Mari kita tengok apa yang hebat sangat dengan jentera jenama ni.
Benelli adalah jenama kelahiran Italy. Bukan jenama baru, ia antara jenama tertua di Italy. Mula bertapak sejak tahun 1911 di Pesaro, Italy. Setelah melalui sejarah yang panjang, Benelli kini bernaung di bawah Qianjiang Group, sebuah gergasi permotoran dua roda dari China. Walau bagaimana pun, Benelli masih mengekalkan ciri-ciri Italian yang asal. Jadi terpulang kepada anda semua, nak tengok Benelli ni sebagai Italian atau Chinese.
RFS 150i nama rasminya. RFS bermakna Riders For Speed. Melihat pada nama, jelas misi utama untuk mencabar kelajuan pesaing-pesaingnya. Enjin baru yang menggunakan 3 Spark Plug menjadi nadi kekuatannya. USD Fork pula menjadi taruhan untuk menyokong kegagahannya.
Harga yang ditawarkan sekitar RM 6988 untuk edisi standard dan RM 7338 untuk edisi SE. Harga tidak termasuk GST, insurans dan Road Tax. Harga ini lebih murah berbanding pesaing terdekatnya.
Pilihan Warna Benelli RFS 150i.
Benelli RFS 150i Black |
Benelli RFS 150i Red |
Benelli RFS 150i Yellow |
Benelli RFS 150i Blue |
Spesifikasi Benelli RFS 150i.
Benelli RFS 150i B3SP System Engine |
Type: 1 Cylinder, 4 Stroke, Liquid cooled, 4 Valves, SOHC.
Model: 157MJ-3A.
Displacement: 149.8 cc.
Bore x Stroke: 57 x 58.7 mm.
Compression Ratio: 11.3 : 1.
Rated Output: 11.3 kW (15.2 hp) @ 8500 rpm.
Maximum Torque: 13.5 Nm @ 7000 rpm.
Fuel Supply: Electronic Fuel Injection DELPHI.
Ignition: TLI.
Tak tahulah apa makna TLI ni. Saya akan update kalau dah dapat jawapan.
Enjin Benelli RFS 150i dengan 3 teknologi 3 Spark Plug pastinya sesuatu yang baru bagi scenario permotoran kapcai di Malaysia.
Jenis Spark Plug yang digunakan adalah CPR8EA dan CR8E.
Mengikut Owner's Manual, Spark Plug perlu diperiksa atau ditukar setiap 6000 km atau 6 bulan mana yang terdahulu.
Exhaust System: With Oxygen Sensor Mount and Catalytic Converter.
Bercerita tentang Exhaust System, ia ibarat suatu kewajipan hakiki bagi kebanyakan (tak semua ok!) penunggang dan pemilik jentera beroda 2 di Malaysia untuk menukarnya kepada Racing Exhaust System dengan kepercayaan bahawa ia boleh menjadikan jentera mereka lebih berkuasa dan laju.
Exhaust System RFS 150i dilengkapi dengan Oxygen Sensor Mounting dan Catalytic Converter. Apa benda tu?
Oxygen Sensor adalah benda common untuk enjin yang menggunakan Fuel Injection. Ia berfungsi menghantar maklumat terus ke ECU, ECU akan membuat pengiraan dan mengarahkan Fuel Injector memberi jumlah pancitan bahan api secukupnya. Macam tulah lebih kurang.
Catalytic Converter pula berfungsi untuk mengurangkan pencemaran udara. Sebab tu dapat Euro 4 Certification.
Bercadang nak tukar Full System Exhaust? Tunggu aftermarket Exhaust Manifold yang ada Oxygen Sensor dijual di pasaran.
Gear Box: 6 Speeds with Wet Multi-plates Clutches.
Nampaknya RFS 150i berada sama taraf dengan Honda RS 150. Gear 6 Kelajuan pastinya memberi kelebihan berbanding Yamaha Y15ZR yang masih menggunakan Gear 5 Kelajuan.
Final Drive: Chain drive.
Chain Drive saiz 428 x 124L. Sprocket belakang 46 T, depan 15 T?
Ni satu lagi fenomena biasa, kebanyakan rider-rider di Malaysia cenderung untuk menukar sprocket sebaik keluar dari kedai motor. Kiranya kalau dah tukar sprocket, boleh kejar 125Z.
Frame: Steel Tubes.
Setakat ni belum dengar lagi ada defect pada frame. Harap ianya bagus.
Front Suspension: Up-side Down with 88 mm Stroke.
Salah satu kebanggaan RFS 150i ialah Inverted atau USD Fork yang dipasang standard. Lagi cantik kalau fork tu warna gold......fuhh!!
Rear Suspension: Rear Swing Arm with Central Spring Preload Adjustable Monoshock absorber with 27 mm Stroke.
Panjang pulak nama dia. Absober boleh laras untuk keras atau lembutkan absorber.
Front Brake: Single Disc 240 mm ∅ with 2 pistons caliper.
USD Fork dengan Disc 240 mm ∅ dan 2 piston caliper....hmm....gandingan yang mantap!
Rear Brake: Single Disc 220 mm ∅ with single pistons caliper.
Just nice. Rider sejati jarang guna brake belakang kecuali bila kecemasan.
Front Rim: Aluminum alloy 17".
Rear Rim: Aluminum alloy 17".
Front Tyre: 70/90-17.
Tekanan angin: 200 kpa (29 psi).
Rear Tyre: 120/70-17.
Tekanan angin: 210 kpa (30.5 psi).
Length: 2010 mm.
Benelli RFS 150i: 2010 mm
Yamaha Y15ZR: 1960 mm
Honda RS 150R: 1941 mm
Width: 675 mm.
Benelli RFS 150i: 675 mm
Yamaha Y15ZR: 670 mm
Honda RS 150R: 699 mm
Height: 1150 mm.
Benelli RFS 150i: 1150 mm
Yamaha Y15ZR: 1080 mm
Honda RS 150R: 977 mm
Pilot Seat Height: 815 mm.
Benelli RFS 150i: 815 mm
Yamaha Y15ZR: 780 mm
Honda RS 150R: 764 mm
Wheelbase: 1325 mm.
Benelli RFS 150i: 1325 mm
Yamaha Y15ZR: 1290 mm
Honda RS 150R: 1275 mm
Ground Clearance: 145 mm.
Benelli RFS 150i: 145 mm
Yamaha Y15ZR: 135 mm
Honda RS 150R: 140 mm
Dry Weight: 126 kg.
Benelli RFS 150i: 126 kg
Yamaha Y15ZR: 115 kg
Honda RS 150R: 111 kg
Kalau ikut ukuran fizikal jentera berbanding Y15ZR dan RS 150R, RFS 150i paling panjang, paling tinggi, wheelbase paling panjang, ground clearance paling tinggi dan paling berat juga.
Fuel Tank Capacity: 4.8 Liter (termasuk reserve).
Menurut maklumat yang saya dapat, FC jentera ni sekitar 50 km/liter. That's very good! FC Y15ZR pun sekitar 40 km/liter je. Jadi dengan isipadu petrol 4.8 liter boleh pergi sejauh 240 km. Sangat sesuai untuk long distance.
Reserve: (blinking range).
Belum dapat maklumat berapa liter yang tinggal dalam range blinking.
ELECTRICAL:
Battery:
YTX7L-BS. Besar juga battery ni. Sama saiz dengan batteri Honda CRF250L dan CBR250R!
Headlight bulb:
12 V 35W/35W.
Turn light, City Light, Tail light:
12 V LED.
Fuse:
Main Fuse: 15 A.
Headlight Fuse: 20 A.
Maintenance:
Menurut Owner's Manual:
Engine Break-in:
Running-in distance 1000 km. Antara 0 - 500 km tak boleh lebih 30 kmh, antara 500 - 1000 km tak boleh lebih 50 kmh.
Lain macam saranan manufacturer ni, rasanya di Malaysia ni tak ada kot yang bawa bawah 50 kmh, apatah lagi bawah 30 kmh sejauh 500 km! ;p
Spark Plug:
Periksa dan ganti Spark Plug setiap 6000 km atau 6 bulan. Gap: 0.6 - 0.7 mm. Jangan lupa ada 3 biji Spark Plug!
Valves:
Periksa dan laras pada 1000 km pertama, kemudian setiap 6000 km berikutnya atau setiap 6 bulan.
Valves Clearance (cold engine): IN: 0.04 - 0.08 mm, EX: 0.04 - 0.08 mm.
Air Filter Element:
Periksa atau tukar pada 1000 km pertama, kemudian setiap 6000 km berikutnya atau setiap 6 bulan.
Drive Chain:
Check tightness dan lubrication setiap 1000 km.
Tapi kat Malaysia ni cuaca hujan dan panas, jadi lebih baik check dan lubricate setiap 200 km, terutama sekali selepas ride dalam hujan lebat dan selepas cucian. Jangan kedekut beli Chain Lube yang mahal sikit. Kos menukar rantai dan sprocket set mungkin mencecah RM 200. Chain Lube yang bagus sekitar RM 40 - 50 je.
Minyak Enjin:
Tukaran minyak enjin pada 1000 km pertama, tukaran minyak enjin seterusnya setiap 3000 km.
Soalan popular sepanjang zaman......minyak enjin apa yang bagus?
Jawapan: Kalau selalu jalan jauh, cari minyak enjin yang pekat. Kalau jalan dekat-dekat, cari minyak enjin yang cair.
Minyak enjin yang disyorkan oleh Benelli: API SH, SAE 10W40, JASO MA. Capacity: 1.1 liter.
Oil Filter:
Rasanya saya tak jumpa item Oil Filter ni dalam Owner's Manual? Kalau benda penting ni boleh tertinggal dalam dokumen, jangan hairan kalau ada parts yang pihak manufacturer lupa nak pasang.
Anyway, Oil Filter biasanya ditukar setiap 2 kali tukaran minyak.
Battery:
RFS 150i menggunakan Maintenance Free battery. So basically tak payah check apa-apa. Life span biasanya 2 tahun. So dalam jangkamasa tu kalau flat, tukar je baru.
Perbandingan Sekilas Pandang:
Benelli RFS 150i |
Yamaha Y15ZR |
Honda RS 150R |
Benelli RFS 150i |
Yamaha Y15ZR |
Honda RS 150R |
Benelli RFS 150i |
Yamaha Y15ZR |
Honda RS 150R |
Masalah RFS 150i:
Bunyi enjin kasar.
Masalah besar yang mendebarkan bagi pemilik baru. Ianya normal. Jentera Italian katakan.
Enjin tiba-tiba mati dan gagal dihidupkan.
Baru je beberapa kilometer keluar dari kedai, tiba-tiba enjin mati macam tu je. Check semua penyambungan cable ke ECU. Biasanya tak dipasang dengan betul menyebabkan plug dan soket tercabut.
Oxygen Sensor rosak.
Oxygen (O2) Sensor hantar input terus ke ECU. So bila dia malfunction, Check Engine indicator akan menyala. Jentera tetap hidup seperti biasa. Jadi apa tanda-tanda lain yang menyokong kemungkinan O2 Sensor ni rosak? Jawapannya adalah penggunaan minyak petrol yang luarbiasa tinggi dari biasa.
Throttle tersangkut.
Sesetengah rider mengalami masalah tersangkut pada throttle. Bila lepas throttle, rpm engine lambat turun, kadang-kadang tersangkut pada rpm tertentu.
Throttle Cable jentera RFS 150i ni jenis Single Head atau dengan kata lain, ada satu saja wire yang ditugaskan untuk membuka Throttle Body, untuk menutupnya guna kaedah Spring Return. Kalau spring lembut lambatlah dia tutup.
Berbeza dengan jentera Y15ZR atau RS 150R yang menggunakan Throttle Cable jenis Double Head, ada dua wire yang bertugas untuk membuka dan menutup Throttle Body. Spring Return masih ada sebagai komponen utama untuk menutup throttle.
Punca tersangkut mungkin disebabkan terdapat bahagian di dalam cable yang sudah berkarat. Biasanya sekitar berkarat 50 mm dari kawasan yang terdedah dengan udara dan air. Apa yang boleh dilakukan selain menukar cable baru, semburkan bahagian yang berkarat dengan WD-40, kemudian griskan. Pulas throttle banyak kali untuk melancarkannya.
Fuel Gauge memberi bacaan yang salah.
Ada kes bacaan Fuel Gauge tidak sama dengan paras sebenar minyak di dalam tangka yang berkemungkinan berpunca dari Float Level Sensor tidak berfungsi dengan betul.
Inspirasi RFS 150i:
Ini part paling best sekali.....
Benelli RFS 150i, 05/07/2017 Photo Credit: http://benelli.com.vn |
Benelli RFS 150i, 05/07/2017 Photo Credit: http://benelli.com.vn |
Benelli RFS 150i, 05/07/2017 Photo Credit: http://benelli.com.vn |
Benelli RFS 150i, 05/07/2017 Photo Credit: http://benelli.com.vn |
Jentera-jentera di atas dari Benelli Vietnam. Advance betul mereka.
Benelli RFS 150i Racing Prototype |
Benelli RFS 150i Racing Prototype |
Check engine indicator tu kalu on je kunci memang menyala ke? Lepas tekan electric starter dan motor dah start, indicator check engine tu padam. Adakah itu normal
ReplyDeleteNormal. Macam kereta yang pakai ECU. Kalau tak padam lepas enjien start, tu yg tak normal.
Deletebaru berlaku tadi.check enjin indicator tu tiba2 naik dan moto terus mati.bila start balik x hidup.bila dah cuba banyak kali baru hidup.balik tp enjin indicator tu masih ada.masalah apa ya?bru lg beli ni.belum sampai sebulan
DeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteSorry typo...*tuan*
DeleteMr. Izaki, kemungkinan ron95 dipakai pada motor baru tu & menyebabkan indicatornya menyala
DeleteAda apa2 masalah ke kalau pakai ron97?
DeleteBoleh tanya saya dah lama pakai motor ni tapi sekarang battery dya macam kuat sangat makan
DeleteDah tukar battery baru pakai 4 hari je ok lepastu battery terus habis kenapa ye
DeleteNormal
ReplyDeleteSalam. Ketinggian standard monoshock dia berapa mm ye?
ReplyDeletestandard monkshock 215mm
DeleteSy baru 2 hari beli motor ni..pagi2 nk stat mtr lmbt dr biasa nk hidup..huhu..mmg slh 1 mslh ke?ade ape2 cara membantu x?
ReplyDeleteSalam tuan. Masalah ni masih berlaku ke? Saya merancang untuk beli motor ni. So far sampai sekarang banyak kali ke rosak?
Deletetumpang tanya tuan, berapakah kos untuk bateri rfs 150i ini ,
ReplyDeleteBattery boleh pilih sama ada wet cell atau dry cell. Recommended pakai dry cell sbb dia maintenance free. Harga untuk battery Koyoko atau GP sekitar RM 130 - 140 atau Yuasa RM 180 - 200.
DeleteSuka diingatkan, pakai brand apa pun ok, asalkan sama spec. Mesti YTX7L-BS.
Battery mmg kena pakai besar sbb kena maintain load kat 3 spark plug, kipas radiator lagi. Tarik current tinggi ni
DeleteŲ§ŁŲ³ŁŲ§Ł Ų¹ŁŁŁŁ
ReplyDeleteKalau bhenti kat traffic light, temperature naik la bro..rasa2 sebab radiator fan ke? Nk topup air radiator kena bukak body cover tk?
Kalau pakai cover radiator. Temp akan naik lebih dari yg tidak pakai. Kalau turun fork pun akan lebih dari biasa. Kalau berhenti mmg temp akan naik. Sebab takde angin lalu. Bila temp naik 3 kipas akan berbunyi. Nak topup takpayah buka cover set. Atas tabung radiator seblah kiri motor ade tempat refil. Tak payah buka set
DeleteThanks for the info..actually masalah benelli aku ni coolant radiator ada leakage kat hose joint yg tk ketat. Penah satu hari tu, bhenti kat tfk light dn temperature naik smpai blinking nk overheat...cepat2 aku offkn enjin. Dh refill coolant dn ketatkn hose tu, baru la ok.
DeleteCuma satu yg tk sure, coolant radiator tu bole campur air ke, atau tk perlu? Dan wajib isi penuh macam radiator kereta ke?
mcm mana nak betulkan, ak pun sma mcm tu
DeleteTerima kasih
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTgh ride, tetiba check engine menyala.engine masih hidup. Apa masalah dia?
ReplyDeleteKalau sensor o2 nyala tu kene tukar sensor or kene buat apa?
ReplyDeleteBang tumpang tanye mane tmpt nk lowedkan fork?klau blh area shah alam
ReplyDeleteMana mana boleh...senang sgt nak lowered kan fork depan tu...fork blakang dia panjang skit jew dr y15..after market belum ada jual lagi
DeleteMcm mna nk lowered kn fork dpn tu bro?? Sendiri boleh buat atau kena hntr kedai?
DeleteSaya loweredkan fork depan kos RM50 kat kedai Benelli Jalan Reko Kajang. Skrg tengah cari monoshock pendek utk benelli saya. Tinggi sgt. Mana nk dptkan ya?
DeletePakai mono yg sama saiz y15
DeleteMacam nk tukar kmh ke mph di meter
ReplyDeleteMalaysia pakai metric system, guna saja kmh.
Deletebuka suis, tkan butang kt meter jgn lepas, tutup suis, pastu bukak balik dia dah bertukar baru lepas butang.
Deletebuka suis, tkan butang kt meter jgn lepas, tutup suis, pastu bukak balik dia dah bertukar baru lepas butang.
Deletebuka suis, tkan butang kt meter jgn lepas, tutup suis, pastu bukak balik dia dah bertukar baru lepas butang.
DeleteSalam bro..kelebaran rim belakang rfs ada beza ke dgn rs dan y15?
ReplyDeletead. saiz rim rfs kecik sikit drpd y15
Deletead. saiz rim rfs kecik sikit drpd y15
DeleteKenapa susah sangat nk neultralkan gear bila dh berhenti
ReplyDeleteAdjust blk cable clutch bgi panjang skit. Bru smooth skit nk tukar gear
DeleteTak reti main gear songket ke? Pernah pakai allejek?
DeleteKenapa susah sangat nk neultralkan gear bila dh berhenti
ReplyDeleteKena tarik skit cable clucth tu...anya kedai..suh dia tarik skiy cable clutch...
DeleteKat mana ada jual spoket depan n blakang di kl area...sesiapa tau kew
ReplyDeleteSapa tau..kat kl..mana kedai ada jual spoket benneli depan n blakang berbagai size..saya nak try blakang 44
ReplyDeletecari sprocket panther
Deletecari sprocket panther
Deletecari sprocket panther
DeleteBulb dia jnis mcm mne erk ??? H brp tu ??
ReplyDeleteH4 bro,sama ngan fz...
DeleteKatanya dekat mfos moto rfs150i ni banyak tersadai sebab masalah ECU, betul ke? Mcm mana dari segi reliability kalau nak banding dengan Y15 dan RS150?
ReplyDeleteKemungkinan tu betul sbb ignition system terpaksa berkerja keras feed current kat 3 spark plug. Laju lagi rpm kena bekerja lebih keraslah cdi discharge dan sekaligus mengganggu voltage bateri yg blh merosakkan bateri dan komponen elektronik yg lain jika voltan menurun dibawah 12v. Cuba pasang voltage stabilizer dan grounding earth serta LCD volt display utk monitor voltage semasa tgh high rpm. Pasti byk voltage jatuh sbb pakai 3 spark plug ni. Guna voltage stabilizer kalau boleh minimum 30,000mikrofarad.
DeleteSatu lagi efi guna fuel pump. Kalau rev tlalu tinggi juga kuat makan karan sbb berkerja keras utk memenuhi limpahan masuk angin throttle...bila bateri tlalu lemah mmg blh merosakkan peralatan elektronik mcm ecu dan cdi
DeleteJgn x pasang voltage stabilizer dan super ground ye. Utk menjaga bateri dan keseluruhan sistem ignition
DeleteExhaust rcb tu y15 punya ke atau khas untuk benelli macam berminat pulak
ReplyDeleteSaya baru alami engine tidak boleh di hidupkan fuel pump berfungsi moto ni saya baru pakai baru 5bulan apakah problem nya ..baru x..ni check engine nyala saya bawa ke pusat service di.M forces segambut dia reset jer ...sekarang langsung tak blh hidup
ReplyDelete
ReplyDeleteSaya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.
Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.
saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.
Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan
Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)
Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)
saya baru pakai motor RFS150 ni 2 minggu.. hri tu saja test bawak 130km/j.. tiba2 enjin terus mati.. teruk tak maslah running in ni?
ReplyDeleteslm nak tanya..knapa motor sya bru 5 bln dah. blh hdup eya...hdup skjap lpas tu mati..klu di tolak mcm nak hdup tp x hidup knapa eya????
ReplyDeleteslm nak tanya..knapa motor sya bru 5 bln dah. blh hdup eya...hdup skjap lpas tu mati..klu di tolak mcm nak hdup tp x hidup knapa eya????
ReplyDeleteAssalam... Blh share mslh dan cara penyelesaian? Sy plan nak beli 1. 019-2529039
DeleteBro moto saya top speed 115KMJ
ReplyDeleteKalau turun bukit boleh la dapat 120kmj.muskil juga saya.apa yg patut sya lakukan?
Brp berat awak?..kalo sama berat mcm saya brmkna kita serupa..saya berat 107kg jln rata biasa dpt 118kmj..turun bukit pnh dpt 125..tp bole pegi lg..tp pnh test kwn saya yg bdn 70kg try moto saya dia dpt 134kmj..even saya try kjar pkai rs150 pon saya x dpt kjr moto saya..berat bdn memainkn peranan
DeleteLbh kurang la dgn awk.tp sepatutnya bab berat xde effect sangat
DeleteSbb bukan honda ex5.ex5 pun walau 100cc,tp bole dpt 90-100km/j.
Itu yg sy pelik,mana peginya RIDERS FOR SPEED?
Boh...Berat memang mainkan peranan. Kalau tak, takkan F1 ada berat target Max yang diaorang kena.
DeleteUpgrade ecu pakai aftermarket ecu tapi kena dyno utk setting optimum afr dan adjust rpm cut off. Afr kena pada tahap cun sbb biasa setting ecu kilang standard je. Dan upgrade nozzle injector. Fuel pressure regulator juga penting sbb blh feed lebih byk minyak dimasa yg diperlukan. Voltage stabilizer dan grounding kena ada. Pakai yg power punya stabilizer paling kurang 30000uf. Coil juga kena tukar pakai coil uma racing kasi spark lebih kuat dan pembakaran yg sempurna.
DeleteJgn lupa nisbah sproket.. lebih kecil nisbah lebih laju kita kebulan.. air filter pakai mushroom. Throttle cari bore lebih besar supaya angin masuk lebih tumpat dan selesa.
DeleteAda satu jenis racing plug coil brand aracer blh adjust power. Sy dah research kat internet. Khas utk moto pakai ecu ni. Warna merah. Blh adjust utk dapat kekuatan spark yg disukai. Makin kuat spark makin kuatlah power stroke dan makin kuatlah makan bateri dan umur cdi jadi pendek. Blh set tahap sederhana lah
DeleteMotor benelli ni tadi baru terjadi saya X boleh turun Dan Naik gear...start motor terus gear 4...sebab apa Brenda ni terjadi?
ReplyDeleteMacam masalah pada system clutch je. Masalah pada gearbox ni kena refer kat Service Center kalau jentera masih standard. Dah settle ke belum?
DeleteMcm byk masalah je Rfs ni.. Takut lak nak beli..hmm
ReplyDeleteBelum ada lagi masalah besar sejak pakai RFS.
DeleteDah berapa tahun guns??
DeleteTula takut juga nk beli bmyak masalah
DeleteSalam kenapa moto sy nk masuk gear ok tp time nk drop gear tu dia jdi free?kenapa erkk?kadang2 tu kena pump plk bila nk drop gear adehh ...tolong sifu
ReplyDeleteModel benelli LE ada masalah yg sama kew...
ReplyDeleteSalam nk tye..knpe motor benelli rfs 150 ni enjin mati tiba2..bila bwak laju sgt dy mcm semput..bila dah smput tu tba2 mati enjin tgh2 jln..ape pnyebab nye..injektor dy ke yg rosak..
ReplyDeleteEkzos ape paling sesuai. Nak bagi bunyi kuat sikit
ReplyDeleteCjipoh,proliner,rcb,rapido,
DeleteSalam. Berapa bacaan temp dkt meter yg 3 kipas akan berbunyi. Mcm saya naik 3bar dh berbunyi, normal ke?
ReplyDeleteN contoh jarak dri setapak ke cheras dh naik 3bar. Laju dlm 60 hingga 70. Tu pon dlm jarak tu ade laju kejap smpai 117,normal jgk ke?
ReplyDeleteminyak jimat ke berbanding yamaha n Honda
ReplyDeleteFull tank(RM9/RM10) blh pg dlm 180km/200km ulang alik Puchong-PJ...klu highway mgkn lebih lg...
Deleteso far aku guna ok, just plg2 dpt 126 kmh je, mybe sbb spoket bsar kot, hat ni tgh tkr spoket, mna la tau leh naik lagi, ye x ?hahaha
ReplyDeleteekzos y15 boleh masuk benelli x?sbb susah sangt cari..ada pun mahal..ekzos racing
ReplyDeleteMahu ecu rcing benelli
ReplyDeletesalam otai2 semua nak tanya...saya baru nak beli benelli ni ... ok tak motor ni?
ReplyDeleteSalam. Macamana nak reset ecu? Boleh share! Tq
ReplyDeleteSalam...nk tnya berapa ukura dlm (mm) hujung pipe exhaust yer..adekah standar mcm motorsikal lain 38/51mm
ReplyDeleteBetter go rs atau rfs .. honda atau benelli ?
ReplyDeletemurah benelli mahal honda... dua 2 ade prob masing2... pick up standard honda la
DeleteMotor rfs ini motor pakai 2t ke boss
ReplyDeletexpakai
DeleteMoto 4 stroke buat apa pakai 2t... Kalau 2 stroke iyelah...
Deletesalam nx tnye.. bile speed atas 100km/h lame2 tibe2 die mati sendiri.. bile bawa speed bawah 100km/h normal.. itu apa masalahnya?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSaya perhatika Comment motor ni mmg byk masalah saya sarankan beli Y15 atau Rs 150
ReplyDeletekurang masalah yg pelik2..sekian
moto dah guna 25 000km so far tiada masalah , just mula2 motor tetiba takleh hidup hantar sc rupanya coil terbalik ??? lepas tu takde masalah dah alhamdulillah. kalau nak dibandingkan harga dengan moto y15, rs15 . rfs15 lagi berbaloi , standard je dah lagi laju dari y15 just kena kental jela pakai rfs ni orang pandang sebelah mata je. seat pun selesa gila jalan jauh moto mana je tak kebas telur dah habaq mai. minyak hitam chain lubrication radiator kena jaga , lepas beli update grounding dengan voltage stabilizer +++
ReplyDeleteBro: maksud update grounding n stabilizer?
Deletepakai power stabilizer ngan graoud cable ler
DeleteTumpang tanya... mtr starter x boleh fungsi dan mtr x mahu hidup.. tp bile tolak dan masuk gear.. boleh hidup.. ape kah masalah nye dan apakah cara menyelesaikan nya... minta tolong semua..
ReplyDeleteDah cek bateri ke?kdg² motor baru kuar kedai pun ada masalah bateri kong jgk...
DeleteSalam sejahtera semua.saya baru pakai rfs150i dlm 1 bulan nie,service pertama pun sdh buat..sepanjang sya bersma dgn rfs150i sya,so far x jg bayk masalah cuma 1 sja yg sya prasaan ketika maw ksh Neutral tu gear..kadang2 ssh maw pi N..buat masa sekarang lain2 ok..
ReplyDeleteTukar minyak hitam jenis apa?
DeleteYe btl eo pun main peranan,kdg² lps 2-3x servis baru ok.lg 1 blh try adjust clutch cable jg...
Deletesama bro, kadang keras, aku selalu turunkan gear 1 baru matikan tpi tekan brake lah, sdah off baru senang masok N
Deletesaya ada problem. mungkin co2 sensor. kedai cakap nak tukar rm 160, ada cara lain?
ReplyDeleteMotor dh pakai berapa lama bro?kalau masih ada warranty baik pi tukar kt SC,free je.cuma nk menunggu jelah azab sikit...
Deletecoil plug berapa harga
ReplyDeleteblock senang cari k tau part2 lain
ReplyDeleteKalau tukar monoshock lc135 motor rfsni blh jadi rendah tak... Tggi la motor ni... Boleh otai2 bagi cadangan
ReplyDeleteTurun fork je kt kedai
DeleteBole Tanya tak..knpa Moto benili sya bila strt enjin strater dia melekat..bila off strat still running dia punya stater..trpaksa buka smbungan bettry bru off..
ReplyDeletepower over flow ade masalah relay kot try ketok2 lu... ade pakai power stabilizer tak
DeleteBoss kuar bacaan 0118 mslh pe ea..maaf nubies
ReplyDeleteAssalamualaikum nk tanya..moto nih klau pakai minyak enjin kereta kancil boleh ke??
ReplyDeleteSya pkai motor benelli ni dah 3 bulan..clutch boleh adjust rendah atau tinggi..sy adjust rendah sebb jari saya pendek..lma2 clucth mcm loose..sy adjust tinngi sikit..lama2 mcm tu jagk loose..sekarang ntah mcm mna clucth sya bila masukkan gear clucht bergegar dan ada bunyi sikit dlm engin..sy nak tnya adakah clucth saya rosak dan berapa cost klau repair clucth..
ReplyDeleteSalam bossku moto baru kluar brp hati.. Nak tanya engine moto rfs mmg bunyi kasar? Mcm ada bunyi knocking skit? Normal kaa tu?
ReplyDeleteNormal broo
Deletenormal pakai minyak fully sintech baguih sikit
DeleteHalo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,
ReplyDeleteSelepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat
Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.
Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.
Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,
Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)
Terima kasih semua.
Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,
ReplyDeleteSelepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat
Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.
Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.
Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,
Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)
Terima kasih semua.
Milage dah 30000 mula rosak mcm2 Hari kena starter siap kena tolak apa punya motor spare part pun susah
ReplyDeletepakai power stabilizer bro brand kaboitech... murah siap ade fuiz
DeleteSalam. Bleh tanya apakah brand power stabilizer disyorkan?
DeleteHi sy nak tanya.kena tetiba meter x fungsi..lampu kat meter pun x menyala
ReplyDeletewire tu bro
DeleteSalam motor sya ada mslah dekat bacaan km/h dia tiba2 bacaan xbetoi kdng xgerak langsung maintain 0 sya ada lap sensor kat brakedisc blakang tpi tetap sama hrmmm
ReplyDeleteSalam nak tanya seat moto rfs150 saya tak boleh buka dah cuba pusing handle ke kiri dan ke kanan pusing kunci macam biasa tapi still tak boleh buka..dah tekan2x seat pun still tak boleh.ada cara tak macam mana nak buka seat tu..please respon
ReplyDeleteYa tuan saya pun mengalami masalah sama tapi bila pergi Service diorg ckap getah pada awalnya dipasang terlalu tebal sbb tu ssh nak lekat so kna pkai lama atau ejas getah kat bwah seat tu
Deletesaudara buang je getah tu senang
DeleteSalam nak tanya... Saya baru pkai moto ni xsmpai 1 bulan baru 1 kali servis so far xde masalah cma 1 je bila tgh speed lpas trotle exzos meletop2? Bole bg pendapat
ReplyDeletetak tahu plak... try la check valve setting problem kot
DeleteKedai mane yg pking dkt utk sy dptkn spare part,sy duk area dungun,trengganu
ReplyDeleteSya bru beli rfs150i kelmarin.. Hari nie motor x idup..
ReplyDeleteSama la. Sy beru beli smlm 5/08/2019. Baru pakai 60km hari ni dh naik simbol engine. Bukak seat ada nut cabut. Benelli xjaga quality pemasangan. Byk mslah nih. Pening kepala
Deleteapa masalah tu.br nak angkat sbijik
Deleteexzos dalam pic last tu mane nk dpt ye?
ReplyDeleteMotor Tak boleh start,,pandai mati enjin sendiri,,,apa masalahnya
ReplyDeleteSsya perna mengalaminya..meter perjalanan jadi 0..rupe2..wayar battery longar..bila ketatkan alhamdulillah sampai sekarang ok
DeleteRfs ne spark plug funsi 3 plug ke 1 je sbb byk tiori megatakn 1 je yg funsi time da top gear minta penceraan
ReplyDeletebetoi
DeleteBerapa kos pasang voltage stabilizer dn super ground
ReplyDelete130 je kalo pakai power stabilizer ok dah kalo motor baru lagi
DeleteSy baru nak angkat moto ni.. second hand sambung baya.. ada nak advice pape x?
ReplyDeletepakai power stabilizer saya hari2 ulang ipoh kl
Deletedah setahun dah saya pakai rfs ni..setakat ni xde masalah..motor yg paling best yg pnh saya beli..selalu ride jauh2 x pnh buat hal
ReplyDeleteSalam... Tumpang tanya..
ReplyDeleteSy guna motor benelli rfs150i,
Masalah yg sy hadapi skarang, bawa motor, pulas trotle, RPM sampai 8k, enjin menarik seperti cut off..
Tapi bila kita biar lajak rpm boleh lebih 8k.. Pulas lg trotle,, mcm jd semput.. Boleh kongsikn apa masalah..
setting balik ecu
DeleteSy pun hadapi masalah yg sama .. tlong ya bantu
DeleteCek TPS
DeleteSaya baru pakai dalam seminggu lebih, Benelli RFS Italian Version LE, bila kat trafik light, gear N.. Kalu biar idle, kadang2 enjin mati sendiri walaupun saya rasa RPM pon dalam 1k lebih, tiba2 boleh mati.. Bila kat trafik light, saya kena main minyak rem2 sikit xnak kasi mati enjin, normal ka tu?
ReplyDeletebro tu baterry weak... try la pakai power stabilizer... macam saya hari2 ulang kl ipoh moto padu
DeleteLampu depan tak hidup. Dekat mana nak check fuse lampu tu?
ReplyDeletecheck wire lampu lu
DeleteMotor sy leaking la dkt engine belah kiri.. fork sy belah kanan pun leaking.. plss recommend bengkel mana yg boleh buat + ada brg2 utk motor ni.. dh bnyk bengkel sy pegi byk yg xberani nk buat..
ReplyDeletepi servis centre jer
DeleteSalam..Mohon share jika prnh berlaku pada anda...motor bila nk jalan Padam..bila start biar je timing dlm 1min Padam...part wiring smua dh try...apa mslh ye
ReplyDeletebaterry kong @ relay problem @ fuis plag nak kong
DeleteBro motor sy semput bila panas Dan mati enjin ..tapi bila tolak motor dan start dia hidup.. Kejap dia semput balik....
ReplyDeleteservice valve dulu
DeleteSelama setahun lebih pakai, alhamdulillah takda problem. minggu ni gi kedai turun sprocket dari 46 ke 44, top speed padu. 142km/h bole dpt.
ReplyDeleteDpn saiz apa
DeleteMotor tk leh start. On motor, bila start, lampu da brkedip kedip..
ReplyDeletetukar baterry pakai power stabikizer same
Deletesalam nak tanya shaft rim depan skali bushing kiri kanan benelli ni sama dgn moto apa ek?
ReplyDeleteNak tanya pasal spark plug. Kalau tukar yg mana elok eh
ReplyDeletepakai ngk g power murah dan padu
DeleteAda contact no?
ReplyDelete01112473855
ReplyDeleteLampu enjin mnyala apa sebab nye
ReplyDeleteAssalamualaikum... Nak tanya sikit, berapa setting rpm yg terbaik utk Benelli rfs ni???
ReplyDeleteMana saya boleh cari spart benelu
ReplyDeleteKt Segambut ade SYM pnye kilang.tu sekali dgn banelli.semua spareparts original ade kt sana.aku pun beli sana jugak.murah n ori
DeleteSalam...moto aku dua kali dah bukak head.overheated.yg kedua tu siap skim head skali.skarang dah ok tpi bunyi kuat la. Mcm piston ring longga plak.tpi hari tu aku tukar piston n ring skali.brape valve clearance yg paling cun?
ReplyDeleteBerapa saiz bearing sport rim depan benelli ya.... Sbb nk beli pasang sendri
ReplyDeleteBerapa saiz bearing sport rim depan benelli rfs150i ya...
ReplyDeletesalam..bosskur..nk tanye sikit..sya dh pakai mr.ben ni hampir 2 thun...mileage lebih kurang dlm 40k km dh...sejak beberapa hari ni...gear shift tiba2 buat hal...masuk gear boleh...bila release gear tu ssh...terpaksa tolak kiri tolak kanan pedal gear tu.bru dpt free...tu pun.kdang2 langsung tknk...terpaksa lah pakai gear sedia ada...skrang ni pling tgi gear sya brani masuk pun gear 4..tkut kalau smpai gear6, wktu kat traffic light dia buat hal...malu weiii..haha...btw,bgi sesiapa yg boleh bantu sya mengenai masalah ni....sya sertakan sekali no hp sya...bgi memudahkan pihak tuan utk menjwap pertanyaan sya...
ReplyDeleteNO.HP ÷ 01112609123
CALL OR WHATSAPP
Salam bos ku Bila rpm tggi motor enjin mati..bacaan p0031....apa kah yang r0
ReplyDeletesak
O2 sensor
DeleteSalam tuan....kalau on switch tp xde apa2 kat skrin kenapa ye....br je jd lepas minum td
ReplyDeleteSalam tuan....kalau on switch tp xde apa2 kat skrin kenapa ye....br je jd lepas minum td
ReplyDeleteX jadi beli byk masaalah
ReplyDeleteX jadi beli byk masaalah
ReplyDeleteassalam.. saya baru ambil mr. ben rfs150 LE, memang motor kene running in dulu ke?
ReplyDeleteHai..motor sy boleh start tapi kalau rpm naik lepas 4je mati..kenapa ye
ReplyDeleteByk yg negatif juga tentang benelli nie....rasa cuak jugaks bila nak gunakannya benelli nie ada rosak itu dan rosak ini sedangkan seharusnya takda masalah bila di gunakan..jika ini berlanjutan dan terus berlanjutan tak mustahil benelli akan org lupakan buat selama²nya dari persada pemotoran di malaysia..baru jerks nak ride benelli minggu nie utk perjalanan jarak 300/400 km...
ReplyDeletesaya nak tanya motor saya mengalami masalah gear.dr gear 1 sampai habis gear tekan jadi 0 gear tak nak masuk.deal ngan centre untuk penghantaran macam taik .so mcm mana penyelesaian
ReplyDeleteBoleh bro whatsapp saya di 014-9331334 izzy..kita sembang sana..tq
DeleteSalam..moto sy tengah bawak ttba takda power tapi enjin tak mati.. check engine menyala..tapi bila tekan clutch ok balik..lps sekejap jd balik..berpuluh kali baru sampai tempat dituju. Pomen kata oxy sensor. tp lps 2 hari tukar jd balik. Lps tu pomen suruh tukar fuel pump pulak..betul ke ni..tolong komen sikit otai2 benelli.. terima kasih.
ReplyDeleteAssalamualaikum wbt boleh kh jo
ReplyDeleteNa tanya apa masalah km berkilp ja yg bila jalan kosong kosong ja yg timbul apa masalah tiga.
ReplyDeleteKalau nak bagi rendah sikit arsober belakang boleh tak? Nak sesuai kan dgn ketinggian saya ni ..huhu
ReplyDeleteOk tak kalau sy nak tukar minyak enjin tempoh sebulan dari pembelian motorsikal sy ni?
ReplyDeleteMohon tunjuk ajar sifu2 sekalianšš»
ReplyDeleteNk tanyer..ms bawa laju,sy tekan clucth,engin tiba2 mati,ape sbnar nya mksaallah nya yer..sy budak baru lagi
ReplyDeleteSalam bro.. motor saya baru ini di tenggelami banjir selepas sy servis check engine menyala.. sekarang ini apa kompenan yang rosak dari kod 0122.. tolong bro
ReplyDeleteAsalam nk tanya kenapa saya dah lama pakai motor ni kenapa sekarang ni battery dya makan kuat dah beli baru pakai 4 hari je terus kene caj balik sbb habis kenapa ye
ReplyDelete