Susulan entri dalam blog saya yang terdahulu (Motosikal > Yamaha Y15ZR), saya kini dengan rasminya telah memiliki jentera ini. Saya namakan dia MyZaRa. Ini kali pertama saya beri nama kepada jentera saya.
Dalam banyak-banyak warna yang ada, warna hitam menjadi pilihan sebab senang untuk saya olah sesuai dengan imaginasi saya kemudian hari. MyZaRa saya beli secara tunai, hasil dari penyertaan saya dalam ARBA Network. Alhamdulillah!
Gambar-gambar berikut bukan gambar sebenar MyZaRa, tapi sama saja. 100 % seperti dalam gambar. Kalau anda terima jentera anda tidak seperti di bawah, mungkin ada sesuatu yang tidak kena.
Yamaha Y15ZR |
Kalau dilihat pandangan dari tepi, sama saja seperti jentera Underbone yang lain. Cuma apa yang saya perasan, mata-mata orang ramai akan secara automatic tertarik melihat bila saya lalu dengan jentera ini. Ada tarikan dia yang tersendiri.
Ramai yang komplen tayar hadapan agak kecil. Saiz 70/90-17. Pada saya biasa saja. Jentera ni Jepun yang reka, pada saya itu dah cukup meyakinkan. Bagaimana pun, bila sampai masa untuk menukar tayar nanti, mungkin saya akan menukar kepada tayar yang lebih besar, atas elemen kosmetik, selagi tidak mengganggu tahap keselamatan.
Secara keseluruhan saya sangat berpuashati dengan segala ciri-ciri yang diberikan ke atas jentera ini, kecuali Telescopic Fork. Sudah pastilah ianya sesuatu yang normal untuk jentera Underbone. Jentera 600 cc pun banyak yang dapat Telescopic Fork. Saya akan menukar fork ini kepada USD Fork suatu hari nanti.
Yamaha Y15ZR |
Yamaha Y15ZR |
Dari sudut pandangan hadapan, dalam gambar Nampak biasa-biasa saja. Realitinya, ia memang sesuatu yang manis untuk dipandang selalu.
Kedudukan handle ala perlumbaan itu amat selesa. Kecuali sedikit kekok bagi saya pada mulanya kerana bertahun-tahun saya menunggang Supermoto.
Foot rest yang diberi itu, walau Nampak biasa-biasa saja, sebenarnya adalah Foot Rest berspring dan ada lapisan logam tambahan untuk melindungi Foot Rest tersebut ketika mengambil selekoh melebihi sudut yang biasa. Pastinya akan keluar api!!
Sebelum saya lakukan apa-apa penambahbaikan ke atas MyZaRa, mari kita tengok spesifikasi standard jentera ini secara lebih terperinci.
Spesifikasi Yamaha Y15ZR Credit to: motomalaya.net |
ENJIN DAN SISTEM ELEKTRIK:
Enjin Yamaha Y15ZR |
Enjin jenis sejukan cecair 4 lejang SOHC (Single Over-Head Cam) silinder tunggal 149 cc, 57.0 x 58.7 mm (bore x stroke).
Nisbah mampatan 10.4 : 1
Kuasa maksimum 11.5 kW / 8500 rpm. 11.5 kW = 15.4 hp.
Tork maksimum 13.8 Nm / 7000 rpm.
Sistem penghidup elektrik.
Pelinciran jenis takungan basah.
Isi tangki minyak enjin 1.15 liter. Menurut maklumat di dalam Service Manual, jumlah minyak enjin perlu diisi selepas servis tanpa menukar Penapis Minyak ialah 0.95 liter, manakala 1.0 liter minyak enjin perlu diisi selepas menukar Penapis Minyak. Minyak enjin yang disyorkan untuk jentera ini adalah Yamalube jenis SAE 20W-40 atau 20W-50.
Sistem bahan bakar jenis sutikan bahan api. Penyuntik Bahan Api perlu diservis dan dibersihkan setiap 10000 km.
Sistem nyalaan Transistor Controlled Ignition (TCI).
Bateri jenis GTZ4V, 12 V, 3.0 Ah. Bateri ni jenis Maintenance Free. tak perlu tambah airlah maknanya. Jangka hayat biasanya dalam 2 tahun. Jadi agak-agak 2 tahun battery flat, tukar sajalah yang baru. Pastikan kita tukar battery yang sama saiz, tak sama jenama tak apa. Harga mungkin berbeza-beza mengikut jenama.
Yuasa GTZ4V |
NGK CR8E |
Klac jenis wet multi-plate.
Transmisi jenis Constant Mesh 5 kelajuan.
DIMENSI (bersama perbandingan):
Panjang x lebar x tinggi:
Y15ZR: 1960 x 670 x 1080 mm, FZ150i: 2009 x 705 x 1035 mm.
Jarak roda:
Y15ZR: 1290 mm, FZ150i: 1296 mm.
Jarak minimum dari tanah:
Y15ZR: 135 mm, FZ150i: 167 mm, CRF250L: 255 mm.
Saya perlu lakukan sesuatu sekiranya ingin membawa jentera ini untuk sesi offroad.
Tinggi tempat duduk:
Y15ZR: 780 mm, FZ150i: 790 mm, CRF250L 875 mm.
Berat:
Y15ZR: 115 kg, FZ150i: 117 kg, CRF250L: 145 kg.
Isi tangki bahanapi ialah 4.2 liter (Honda Future 125 ialah 5.6 liter, kurang 1.4 liter). Sekiranya FC jentera ini ialah 40 km / liter, bermakna satu tangki penuh boleh bergerak sejauh 168 liter. Setakat ni, bila saya bawa 60 kmh, bacaan meter menunjukkan FC jentera ini ialah 50 km / liter.
KERANGKA:
Kerangka jenis backbone.
SUSPENSI DAN RODA:
Suspensi hadapan jenis telescopic fork dan penyerap hentak jenis spring coil / oil damper.
Suspensi belakang jenis lengan buai dan penyerap hentak KYB jenis spring coil / oil damper.
Roda hadapan dibekalkan dengan rim Cast Wheel bersaiz 17M/C x MT1.85 dan tayar tubeless Dunlop D102FA bersaiz 70/90-17M/C (38P). Tekanan angin yang disyorkan adalah 29 psi.
Bagi mereka yang merasakan tayar hadapan terlalu kecil, saiz maksima boleh masuk adalah 90/80-17. Kalau lebih, sangkut mudguard. Bagi saya, pakai saja tayar ori sampai habis, dah botak nanti baru decide tukar size apa yang sedap dan sesuai dengan lebar rim. Kenapa kalau tukar ke tayar 90/80-17 sangkut ke mudguard? Sebab diameter 90/80-17 adalah 28 % lebih besar dari saiz asal 70/90-17. So nanti Headlight jadi lebih tinggi.
Roda belakang pula dibekalkan dengan rim Cast Wheel bersaiz 17M/C x MT3.5 dan tayar tubeless Dunlop D102A bersaiz 120/70-17M/C (58P). Tekanan angin yang disyorkan adalah 33 psi. Rim 3.5" agak lebar dan sesuai dengan saiz jentera ini.
Brek hadapan dan belakang adalah jenis hidraulik cakera tunggal dari Nissin.
Sprocket 14T dan 42T memberikan Aspect Ratio 1:3.
PANEL METER:
Paparan panel meter agak sophisticated. Sebaik saja suiz di"ON"kan, akan keluar Welcome Screen yang boleh ditukar dengan nama kita atau apa-apa AlphaNumerical 6 character.
Parameter yang terdapat pada panel utama adalah:
1. Penunjuk lampu isyarat.
2. Lampu amaran masalah enjin.
3. Penunjuk gear Neutral.
4. Lampu amaran suhu tinggi sistem penyejuk.
5. Penunjuk lampu tinggi atau High Beam.
Manakala pada meter pelbagai pula memaparkan:
1. Speedometer.
2. Tachometer atau meter rpm.
3. Tolok minyak petrol.
4. Penunjuk transmisi gear.
5. Odometer.
6. Trip Meter 1.
7. Trip Meter 2.
8. F/ECO - Penunjuk penjimatan minyak segera.
9. AVE F/ECO - Penunjuk penjimatan minyak purata.
10. AVE SPEED - Purata kelajuan.
11. Welcome Screen.
12. Self Diagnosis Device.
Menarik bukan?
Pengalaman saya membawa pulang jentera ini buat pertama kali agak mendebarkan, maklumlah setelah sekian lama saya tidak menunggang sebuah Underbone. Segala-galanya berbeza dengan corak tunggangan saya dengan jentera CRF250L saya. Sekian lama saya menunggu jentera seperti ini keluar. Kini sudah berada dalam genggaman.
Honda CRF250L dan Yamaha Y15ZR |
Topik lain:
Motosikal > Yamaha Y15ZR.
Motosikal > Yamaha Y15ZR "MyZaRa" Ep. 2.
Motosikal > Yamaha Y15ZR "MyZaRa" Ep. 3.
terbaik..... sy pon tringin gak nk pkai moto ni...
ReplyDeleteBagi peminat underbone, jentera ini memang terbaik buat masa ini. Jentera baru saja dilancarkan di Malaysia, aftermarket parts pula berlumba-lumba masuk ke pasaran. Bagi yang gila kuasa, ECU pun dah ada untuk menambahbaik sistem pancitan bahan api, juga K&N Air Filter untuk membekal udara yang cukup ke kebuk pembakaran. Nak tambah ranggi, immitation Full System exhaust spt SC, Akrapovic, Yoshimura dan lain-lain pun senang dapat.
DeleteHampir 2 bulan menunggu......
DeleteMungkin nasib saya lebih baik, saya cari mana yg ada stok, beli tunai. Semoga tuan tabah....he he he......
DeleteOder dari awl bln 10. sampai skrg x dpt lg..katanya yamaha kekurangan pekerja utk assemble. btl ker?
ReplyDeleteBiasa itu tuan, sekarang permintaan melebihi bekalan, peluang pekedai utk main harga. Masa ni susah sikit nak minta offer. "Lu mau lu angkat sekarang, kalau tak mau ramai org mau beli." Tempat saya ni mmg kedai motor pun limited, jumpa saja stock yg ada, terus bayar utk proceed pendaftaran JPJ. Seminggu kemudian saya dtg collect motor, bayar cash. Booking2 mmg kena sabar la, kedai mmg ambil je booking seberapa byk yg boleh, belum tentu dia dapat bekalkan ikut keperluan setempat.
DeleteSy baru tukar minyak hitam motor sebiji mcm admin wane hitam.tapi sy xguna yamalube.sy tukar bhp 300. Ok ke?n sy nak tau semi sintetic atau full sintetic lagi bagus?
ReplyDeleteMaaf tuan lambat reply, kesibukan melanda. jentera Y15ZR saya belum pun jejak 500 km walau dah sebulan lebih on the road. Maklumlah jarak dari rumah ke tempat kerja pergi dan balik cuma sekitar 14 km saja. Walau bagaimana pun, untuk semua jentera-jentera saya, penggunaan minyak Semi Synthetic adalah memadai untuk memberikan perlindungan terbaik tanpa sebarang masalah. Saya menggunakan PETRONAS Syntium Moto 4SX (SAE 15W-50), setaraf dengan Motul 5100. Minyak Semi Synthetic adalah campuran minyak Mineral dengan Full Synthetic.
DeleteSaya elakkan penggunaan minyak Mineral kerana ianya lebih likat. Penggunaan minyak Synthetic juga bagus, tapi memerlukan kos yang lebih tinggi. Terpulang kepada kemampuan masing-masing. saya mengamalkan penukaran minyak enjin setiap 2000 km.
Tuan, 15W-50 dngn 10W-40 mana lg ok?
ReplyDeleteSaya komen berdasarkan pengalaman ya, saya bukan mekanik bertauliah. Fungsi utama minyak enjin adalah untukmemberi perlindungan kepada permukaan enjin dari geseran dan kehausan.
Delete15W-50 vs 10W-40 jarang org dapat rasa perbezaannya selagi dia tak faham apa function numbor-nombor tu. Kedua-dua grade tu saya biasa guna.
Minyak yang disyorkan oleh Yamaha untuk jentera kita adalah SAE 20W-40 atau 20W-50. Apa jadi kalau kita guna 10W-40 atau 15W50?
10W, 15W, 20W etc adalah viscosity minyak pada suhu rendah. Lebih rendah nombornya lebih bagus ketika kita start jentera pada waktu pagi. Tapi kan, suhu di negara kita pada waktu pagi tak adalah sesejuk mana, kecuali tuan duduk di kaki Gunung Kinabalu. So pada saya, 15W pun dah cukup baik, start sekali elok je hidup.
-40, -50 tu pulak viscosity pada suhu tinggi. Vicosity untuk nilai -40 adalah lebih cair dari -50 pada 100 degree C. Pilihan anda? Saya pilih yang pekat sikit dan sesuai untuk perjalanan jauh.
Satu lagi kena ambil kira, nak pakai mineral, semi-synthetic atau fully synthetic? Kalau pakai Fully Synthetic memang terbaik, itu pun kalau mampu. Minyak Fully Synthetic mempunyai viscosity range yang lebih baik, dan memberi perlindungan lebih sempurna. Masalahnya harga dia mahal!
Minyak Semi--synthetic adalah campuran Mineral dan Fully Synthetic. Berada pada level pertengahan, ini adalah pilihan utama kebanyakan kita.
Minyak Mineral, kalau dpt elak, elaklah. Kecuali terdesak sangat atau nak pakai untuk short term. Boleh pakai. Tapi tak elok untuk jangka panjang.
Saya gunakan minyak PETRONAS Syntium Moto 4SX Semi-synthetic Blend 15W-50 untuk kedua-dua jentera saya. So far Alhamdulillah. Puas hati. Kalau selain PETRONAS, saya pilih Motul 3100 10W40.
kawan bru pkai 3 bulan, masalah nye skrg air coolant kering.. bleh gtau x apsal bleh kering..
ReplyDeleteCoolant sama ada dlm Reservoir Tank atau Radiator Coil tak sepatutnya kering dlm keadaan normal. Cuba periksa betul2 kalau ada bocor di mana2, setiap penyambungan Radiator Hose, atau ada bahagian2 tertentu yg crack. Masa tukar minyak enjin pastikan minyak hitam tiada bercampur dgn air.
DeleteKalau semua di atas ok, tiada kebocorang, pastikan pula Radiator Fan berfungsi dgn baik. Bila sampai set point tertentu, Radiator Fan sepatutnya berpusing untuk mengawal suhu engine (radiator) dan dia akan berhenti sendiri. Dua faktor kemungkinan kalau Radiator Fan tak berpusing: 1) Thermostat tidak berfungsi, 2) Fan Motor tidak berfungsi akibat kerosakan Motor atau wayar tercabut.
Kalau tiada masalah, Radiator Coolant tidak akan berkurang. Take this matter as priority!
Pengalaman saya dgn jentera baru ni, setelah diperiksa dgn lebih teliti, found out tyre pressure terlalu tinggi, patutlah bila ride mantul2. Satu lagi, chain tension, factory set up terlalu ketat sampai berbunyi2 rantai. Adjust balik. Jangan terlalu percaya bahawa motor baru keluar dari kilang berada pada setting terbaik.
trima kaseh.. da p check kt yamaha, pomen dia pun ckp xde ape2, pkai je selagi level coolant x low..
DeleteSalam, saya dah menunggu hampir sebulan..masih belom dapat lg..lama bebenor..mmg nk guna moto sangat skang ni..tambah lagi....moto power mcm ni..lagi tak sabar.. tuan guna minyak apa tuk moto ni? maksud sy..ron 97 or 95?
ReplyDeleteWassalam. Harap masih ada kesabaran di hati, tempat saya cash and carry je....he he he....2 hari lepas pegi kedai motor tu siap ada stok Movistar, RM 9700 je.
DeleteSaya pakai RON95 saja. Dah cukup baik utk enjin kita. Honda CRF250L saya pun pakai RON95, jauh dah dia jalan, masih lagi sihat. Kalau mampu nak pakai RON97 apa salahnya, go a head. Paling penting, minyak enjin kena jaga. In case tertukar minyak enjin yang kita rasakan enjin semakin kasar, gear susah nak tukar.....jangan malu2 untuk bertindak segera, tukar minyak enjin yg lain.
oh..95 pn boleh...bukan apa..kot semput ke...hahaha..terima kasih byk2 ye
DeleteI pakai motul 5100
ReplyDeleteYup.....Motul mmg antara minyak enjin terbaik.....Motul 3100 pun dah cukup baik pada saya, since oil change period saya cuma 2000 km. Kalau mmg mampu pakai Motul 5100, much better!......dua item ni, minyak enjin dan tayar....jgn kedekut sgt....mesti cari yang terbaik.
DeleteAs salam saudara,saya ingin bertanya.saya pakai y15zr.enjin y15zr agak kasar berbanding LC135.Adakah disebabkan penggunaan minyak enjin?saya menggunakan minyak enjin jenama YAMALUBE 10w-40 semi sintetik.adakah baik jika saya pakai minyak tersebut berbanding 20w-40?
ReplyDeleteWassalam. Mmg dah asal kejadian enjin Y15ZR agak kasar. Jangan risau pasal tu, enjin Ducati lagi kasar. ;p Pasal minyak, as long kita guna grade 10W-40 atau 15W-50 atau apa2 grade dlm range yg disebut tadi should be ok. Minyak ori dah memang Yamalube, so kalau nak cuba minyak lain, dipersilakan. Mengikut pengalaman saya, mmg ada perbezaan rasa antara jenama berbeza pada grade yg sama. Boleh cuba PETRONAS Syntium Moto 4SP, Motul 3100 / 5100. Mana yg sesuai dgn feel dan budget, boleh maintain. Pilihan saya, PETRONAS Syntium Moto 4SP. Paling penting, rajin tukar minyak. Saya tukar setiap 2000 km.
DeleteSaya pun punya soalan yang sama dgan saudara diatas(ada jugak yg sama perasaan dgn saya tentang enjin kasar)saya dah cuba minyak motul 3100 tapi tetap sama kasar dia..minyak petronas yg saudara beli 2 saudara beli dekat kedai motor atau di stesyen minyak petronas sb sy nk mencuba minyak yang saudara guna pulak la mna tahu boleh menghilangkn perasaan tanda tya enjin kasar..
DeleteSaya pun punya soalan yang sama dgan saudara diatas(ada jugak yg sama perasaan dgn saya tentang enjin kasar)saya dah cuba minyak motul 3100 tapi tetap sama kasar dia..minyak petronas yg saudara beli 2 saudara beli dekat kedai motor atau di stesyen minyak petronas sb sy nk mencuba minyak yang saudara guna pulak la mna tahu boleh menghilangkn perasaan tanda tya enjin kasar..
DeleteSaya gunakan PETRONAS Syntium Moto 4SP untuk kedua2 jentera Y15ZR dan CRF250L. Setakat ni cukup puashati. Beli di stesyen minyak PETRONAS. Mungkin sebab jentera kita ni SOHC yg buat dia bunyi lebih kasar. Apa pun, enjin kasar Y15ZR adalah identity dia. Selagi belum timbul masalah, jangan risau.
DeleteSalam bro.. ramai owner zara15 ni, dapat je motor teruss g tuning...boleh bagi tau tak apa tu apI tuning, dyno tuning...
ReplyDeleteWassalam...Dyno atau Dynamometer Diagnosis adalah satu proses mengenalpasti dan menyempurnakan segala kekurangan yg ada utk memastikan jentera pada prestasi terbaik. Dyno ibarat kita melakukan setting pada carburetor di mana kita perlu adjust paras kemasukan udara, jumlah bahanapi dan kekuatan api.
DeleteY15ZR menggunakan Fuel Injection yang dikawal oleh Engine Control Unit (ECU). ECU ni Factory Set dan kita tak boleh suka-suka adjust. Sbb tu kita guna peranti tambahan utk override ECU tadi. Brand2 spt Apitech, Bazzaz, EJK....semua tu berfungsi utk override ECU tadi.
So mcm mana nak dapatkan setting yang betul bila kita psg benda2 tadi? Dyno adalah yg terbaik, malangnya, tak semua tempat ada Dyno, dan harganya agak keras bagi yg kurang berkemampuan. Device utk ECU override saja atleast RM 550.
Engine, Penapis Udara, Ignition System, Exhaust. Sekiranya anda kacau salah satu dari perkara tadi, ia mungkin mengganggu system pembakaran. Andainya selepas menukar system exhaust anda mendengar bunyi letupan (backfire) ketika melepaskan throttle, kemungkinan besar jentera anda "running lean" iaitu kadar suntikan bahanapi berada di bawah paras sepatutnya. Apa akibatnya? Spark plug akan cepat kondem, paling teruk, piston anda berlubang akibat terlalu panas. Worst case la, jangan bimbang.
Bagi yang bercadang nak psg ECU override device dan Dyno, pasang dulu benda2 yg anda nak pasang, K&N filter ke, Akrapovic Full System ke dan sebagainya, sbb selepas Dyno, then tukar Exhaust lain contohnya, larilah dia punya setting.
Andainya anda cuma rider biasa dgn mengekalkan engine, penapis udara dan exhaust system dlm keadaan standard. Jentera anda berada pada tahap Factory Setup, 15.1 hp @ 8500 rpm. Secara teorinya.
Salam bro, saya pemilik y15zr juga. Dan ni motor pertama saya. Nak tanya, boleh tak kalau y15zr ni pakai rim 125z? Bercadang nak tukar tak lama lagi. Boleh bagi tutorial ataupun brg2 yg perlu dibeli?
ReplyDeleteWassalam tuan. Sejujurnya saya tak tau. Sbb saya lebih berminat dgn set up original, rim belakang 3.5" dgn tayar 120/70-17 mmg terbaik bagi peminat rim lebar spt saya, manakala rim hadapan 1.85" dgn tayar 70/90-17 pula agak kecil.
DeleteKalau ada duit, nak modify apa semua boleh. Kalau nak swap rim Y15ZR dgn rim 125ZR, perkara berikut perlu diambil kira:
1. Disk Brake depan dan belakang, juga sprocket perlu ditukar juga sbb Mounting Bolt Y15ZR 5 lubang vs 125ZR 4 lubang.
2. Pastikan lebar Hub sesuai dgn Spacer kanan dan kiri supaya Sprocket align dgn Rantai dan Disk Brake align dgn Brake Caliper. Kecuaian mengenalpasti perkara ini akan membawa padah!
Semoga pendapat saya ini dpt membantu.
Bro seronok x naik motor
DeleteSoalan tak lengkap, tapi tak apa, saya andaikan saya faham soalan tu. Sehingga jawapan ini ditulis, jentera saya belum pun habis break in. Baru 800 ++ km, maklumlah jarak ulang-alik dari rumah ke tempat kerja cuma 14 km.
DeleteDari segi keseronokan, saya belum menikmati sepenuhnya sebab throttle belum di buka sampai red line, setiap hari hanya pulas di bawah 5000 rpm. Tapi dari segi handling mmg terbaik. Untuk mendapatkan feel yang maksima, pakailah pakaian yang sesuai, helmet yang baik, jacket, hand gloves, kasut. Bila kita rasa selamat, kita rasa lebih enjoy..
Setakat ni, apa yang saya boleh kata, jentera ini amat menyeronokkan!
Syamil Azmanx , salam. dah tukar spotrim 125 ? same la kite, bercadang nak tukar spotrim.
DeleteMotor ni sesuai x untuk daily use perjalanan dlm 140km pergi balik?
ReplyDeleteBergantung kepada keselesaan tuan. Kalau tuan mmg rider kapcai, ini adalah jentera yang terbaik untuk tuan. Senang handling jentera ni. Ringan dan posisi menunggang ala perlumbaan. Tapi kalau tuan biasa menunggang jentera yang lebih besar, kena biasakan diri, terutama sekali kalau di sepanjang laluan ada banyak halangan seperti lubang2 dan bumper. bagi sesetengah orang mungkin tak selesa menunggang jentera yang ringan. Kalau highway saja, tiada masalah. Enjin 4 lejang mmg sangat efisien untuk perjalanan jauh. Kalau ulang-alik 140 km 6 hari seminggu, 3 minggu = 2520 km. Bolehlah tuan simpan stok minyak hitam dan oil filter di rumah. Servis saja sendiri, lebih ekonomi dan jentera lebih sihat. Minyakkan rantai tiap2 minggu. Mungkin 6 bulan sekali tukar tayar. Jangan kedekut untuk tayar, pakai tayar terbaik di pasaran!
DeleteUntuk jarak 140 km dan saiz tangki yang agak kecil, mungkin tuan kena isi mniyak setiap hari. Tapi tak apa, setangki penuh boleh berjalan sejauh 160 km bergantung kpd corak tunggangan tuan. Masih dalam range yang selamat.
Saya nasihatkan juga tuan pakai PPE yang terbaik utk perjalanan tuan. Percayalah, tuan akan rasa lebih selamat, dan ia sebenarnya memperbaiki tahap keselamatan kita. Helmet yang ringan dan fit nicely, sarung tangan kulit, jaket yg bagus, kasut etc. Kita tak tau bila kita akan tergolek. Malang tak berbau!
dh order tak smpai lg..saya 170km pergi balik.. hiuehueiueheueheiuhe
DeleteMasuk bulan Mac dah ni.....bagi yang suka menunggang underbone, mmg berbaloi2 bawa Y15ZR....170 km maknanya tuan ke isi minyak penuh setiap hari, itu anggaran range setangki penuh jentera ni.
DeleteSlm . Boss..
ReplyDeleteSy mmg da nk beli y15zr movistar. Sbg jentera ulang alik kje sigapore. Disebabkan harga yg btul ye mahal berbanding lc135 baru..
Sy btul2 nak tau. Apa langkah pertama untuk ride bila dpt mtor ni nanti.
Mcm bos ckp kena adjust blk pressure tayar n tegangan rangtai.
So blh x bos bg tips. Brape psi utk kita set pressure tayar ? Dan mcm mana nk adjust rangtai ikut cun2 sesuai ride .
Dan lg soalan. Mcm mn nk kekal maintain mtor dgn keadaan baik.
Harap tips dr bos sgt2
Wassalam.
DeleteDalam kilang pemasangan, mungkin bukan seorang yang terlibat membuat talaan dan kawalan kualiti. Jadi saya mungkin kurang bernasib baik kerana menerima jentera yang tekanan anginnya over pressure, regangan rantai ketat terlampau. So bila dpt jentera nanti, pastikan 2 perkara asas ini deperiksa. Tekanan angin ikut kesesuaian berat badan kitalah dlm range 28 - 30 psi. Regangan rantai tidak terlalu tegang, tidak terlalu kendur. Bila kita tekan bahagian tengah rantai, boleh lentur ke atas bawah dalam 10 - 14 mm (1/2"). Minyakkan rantai dgn minyak rantai (Chain Lubricant) yg baik mengikut keadaan, terutama selepas kena hujan atau cuci motor.
Nak motor sihat, jaga minyak enjin. Semua jentera saya servis sendiri, tukar minyak enjin setiap 2000 - 4000 km. Saya recommend guna minyak semi-synthetic sbb memadai dgn perlindungan yg kita perlukan dan harga pun mamapu milik. Lain jenama lain rasa dia walau sama spec, carilah mana yg sesuai dgn jiwa. Saya guna PETRONAS Syntium Moto 4SX.
Salam, seat y15zr ni adjustable tak? Saya ni jenis kurang ketinggian 161cm je so bila bwk bini rasa susah nak balance time nak stop sbb xley nk flat foot..lagi satu, service minyak itam yg pertama 1000km kan?
ReplyDeleteWassalam. Seat ori dah sedia nipis, tah dapat keruk lagi. Nak rendahkan motor boleh rendahkan fork depan, tapi tak recommended la, nanti langgar bumper, header exhaust pulak yang jejak. Best solution, leave as it is. Kaki jengket sikit tak apa la. Saya pun bukan tinggi sangat, boleh je ride scrambler.
Delete1st service tak kisah, 500 km pun boleh tukar minyak, tapi kalau boleh break in selepas 1000 km la utk panjangkan hayat enjin. Tukar minyak enjin setiap 2000 km pun ok. Saya tukar minyak enjin selepas 1000 km pertama, next service will be 2000 km, selepas itu baru setiap 2000 km. Saya sayang semua jentera saya, dan semuanya saya servis sendiri!
Bro ruang isi Engine oil 1.15 liter kan.. So ada jual ke dalam botol sukatan mcm tuh.. Ke kena beli 2 botol.. Yg selebihnya tuh top4 je.. Maaf bertanye sy plan nak beli y15zr jgk.. Sblom tuh nak survey dulu spec/maintenance nya..
ReplyDeleteKalau betul2 kosong, enjin baru dipasang contohnya, isian minyak enjin adalah 1.15 liter. Tapi kalau kita servis tanpa menukar Oil Filter, anggaran isian semula dalam 0.95 liter saja. Minyak enjin biasanya didatangkan dengan kapasiti 1 liter, sesetengah jenama hanya 0.8 liter sebotol. Kalau servis sendiri, beli kole plastik yg ada scale tu, keluarkan minyak lama, masukkan minyak baru ikut sukatan yg sama.
DeleteMaintenance jangan risau. Jentera ni low maintenance. Kalau ride biasa2, just tukar minyak hitam mengikut tempoh yang disyorkan, tukar Oil Filter, Air Filter dan Spark Plug bila perlu.
Ouh TQ bro. Mksdnya klo sy tukar je oil filter.. Kena isi 1.15liter lah ye? & last sy tertanya2 brp lama tempoh disyorkan utk tukar oil filter tuh.
ReplyDeleteKalau tukar Oil Filter, refill 1.0 liter pun cukup, balance lagi 0.15 liter tu ada dia tersangkut kat celah2 engine. Check oil lever dip stick untuk confirm. Kalau dah masuk 1.0 liter minyak baru gerenti cukup. Terlebih minyak pun tak bagus, enjin berat.
DeleteOil Filter ni bagi saya 1st 1000 km saja yg critical sbb kemungkinan ada particle asing tu sangat tinggi. Selepas tu terpulanglah, setiap 5000 km ke, kalau tak kisah keluar duit lebih, setiap 2000 km tukar minyak hitam dan Oil Filter sekali. Beli parts secara bundle, dapatkan harga terbaik, in sya Allah murah. Jangan beli Oil Filter kat kedai motor, memang la kena sembelih. Kedai motor tempat saya Oil Filter sampai RM 25.00, padahal kalau pandai cari dlm RM 8.50 je.
Cooling liquid yg botol kcik sebelah kanan tu kan? Timing tkr time bile ye
ReplyDeleteCooling liquid yg botol kcik sebelah kanan tu kan? Timing tkr time bile ye
ReplyDeleteKalau kita duduk atas motor, kedudukan Coolant Reservoir adalah sebelah kiri bawah sekali. Ada botol plastic. Ada yg mencadangkan Coolant ditukar setiap 6 bulan. Bagi saya, selagi tiada kebocoran, atau Coolant menjadi kering sbb overheating, saya biarkan je. Tapi mesti check level selalulah. Saya gunakan Radiator Coolant PETRONAS.
DeleteKalu masuk tayr blakang corsa r93 150/60bole tak tuan depan 90/80
ReplyDeleteTak pasti muat ke tidak. Tapi lebih baik janganlah. Tiada membawa apa2 faedah selain berat, nak kata practical mcm Superbike tak juga sbb standard rim cuma 3.5" lebar, dgn tayar 150/60 tayar jadi doughnut, tayar jadi kuncup sbb rim kecik. Jentera CRF saya tu pakai tayar 150/60-17 rim 4.25". Saiz ori 120/70 dah ok. Biasa org kecikkan lagi utk kurangkan berat kononnya, bagi saya, just nice.
DeleteNak pakai tayar depan 90/80 ok kot, kalau nak improve cengkaman.
spoket 40/14 sesuai x pkai utk y15zr..?
ReplyDeleteSprocket ori 42T + 14T kan? Aspect Ratio 3.0.
DeleteKalau tukar 40T + 14T tak ada masalah kot. Aspect Ratio turun ke 2.86. Pick Up akan sedikit turun, Top Speed sedikit naik. Itu kesan langsung dari penukaran sprocket tadi.
Saya pakai dah bos,baik x payah nanti top bleh 134 je...Sebelum tukar spoket boleh 137 sampai cut off 10k rpm...Huhu
Deletehabis dah comment saya baca..overall moto ni memang ok sangat kecuali harganya... Ada dengar berita yamaha malaysia nak bawa masuk MSLAZ tak..
ReplyDeleteRasanya lambat lagi MSLAZ nk masuk. Yamaha Nmax baru nak masuk sales bln 4 ni walhal di Indonesia dh ada dlm pasaran setahun lbh.
DeleteKalau M-Slaz masuk, siapa pula nak beli FZ150i....harga pun dah tak boleh main lagi.....Benelli TNT 250 sekitar RM 13000...he he he.....
Deletehabis dah comment saya baca..overall moto ni memang ok sangat kecuali harganya... Ada dengar berita yamaha malaysia nak bawa masuk MSLAZ tak..
ReplyDeleteY15ZR setakat ni, terbaik dalam kelasnya. Underbone 150 cc dgn disk brake depan belakang, monoshock, gear manual 5 kelajuan, Fuel Injection. Sudah tentu harganya agak mahal sbb belum ada saingan. Kalau ada brand lain keluarkan cc yg sama dgn spec yg lebih baik dan harga yg lebih murah, why not? ;p
DeleteYamaha nak keluarkan M-Slaz, Honda pun nak keluarkan CBR150R. M-Slaz SOHC, CBR150R DOHC. Sama-sama kita tunggu!
Bro ada fb x..nk buat rujukan huhu..bro dh dikira pro
ReplyDeleteBro ada fb x..nk buat rujukan huhu..bro dh dikira pro
ReplyDeleteBanyak la pro....ha ha ha....saya punya FB: Jebat Junior. Profile pic pegang camera. Tapi dlm FB takde la cerita motor sgt pun.
DeleteSalam sy baru beli y15 ni.. Tp dapat motor problem sikit.. Meter minyak kelip2 mcm minyak nak habeh even isi minyak penuh... Motor beli di penang.. Tp skrg moto ada kat KL... Masa awal beli dah perasan di kedai. Tp salesman dan pomen ckp mmg mcm tu kalo minyak penuh(hakikatnya diorg pon xtahu) Ada sape tahu apa patut sy buat? Adakah warranty boleh cover di kl area ni contohnya yamaha centre ke.. Klo dpt warranty plak, diorg akan program meter tu ke atau tukar baru ke?
ReplyDeleteMasalah meter kelip2 ni agak "rare". Selalu KTM Duke yg ada masalah ni, Float Valve Switch dia rosak. Duduk dlm tangki minyak. Tapi untuk Y15ZR saya tak pasti, jarang dengar. Boleh check dgn SC. Rasanya tukar unit tu lebih mudah dan cost effective dari repair. Dapatkan warranty.
DeleteBro..nak tanya
ReplyDeleteMaintenance motor ni agak² berapa ye
Dari segi tayar depan belakang, rantai, oil filter, air filter, minyak hitam dan lain² lagi
Sekarang tengah buat review pasal motor ni sebab nak beli..huhuhu..minta pandangan daripada boss
Aiseh...jangan risau pasal maintenance....no 1, sayangi dan kenali jentera anda. Bila sebut maintenance bukan hantar servis di kedai semata2...
Delete1. Tukar minyak hitam. Tak payah gred tinggi sangat. Semi-synthetic pastinya mampu milik! Sekali tukar baru anggaran 1 liter. Tukar la setiap 2000 km.
2. Oil Filter. Benda ni pun tak mahal. Harga terendah di pasaran RM 8.50. Tapi ada gak kedai yg cekik sampai RM 20. Kalau jumpa yg murah, beli lebih!
3. Air Filter. Kalau tak de main off road, kawasan debu bauksit, ok je. Agak2 dah kotor baru tukar. Kalau ada duit lebih, beli yg boleh cuci, harga mmg mahal, tapi washable.
4. Tayar? Tayar murah je. Jentera ni mungkin boleh jalan 15000 - 20000 km.
5. Rantai. jangan kedekut beli Chain Lube. Setiap 2 minggu check rantai. Setiap kali lepas cuci, lepas kena hujan, gris semula rantai. Kalau rantai cepat rosak, dia akan makan sekali sprocket.
Ini barang Fuel Injected. Kalau masa idle rasa lain mcm, check spark plug dan oil filter. Pastikan bersih.
Hmmm dalam kepala tgh dilema nak beli 125zr, ataupun lc135 ataupun y15zr. Lepas baca komen2 kat atas ni rasa yakin nak angkat y15 sebiji
ReplyDeleteHmmm dalam kepala tgh dilema nak beli 125zr, ataupun lc135 ataupun y15zr. Lepas baca komen2 kat atas ni rasa yakin nak angkat y15 sebiji
ReplyDeleteHmmm dalam kepala tgh dilema nak beli 125zr, ataupun lc135 ataupun y15zr. Lepas baca komen2 kat atas ni rasa yakin nak angkat y15 sebiji
ReplyDeleteKalau dah minat, beli mana2 satu pun pilihan yang tepat. 125ZR masih king of Moped 2 Stroke, cuma design body kit agak outdated.
DeleteLC135 pun jentera yg bagus, cuma mungkin dah terlalu lama berada di atas jalanraya, so better ambil King of Moped yg terbarulah, sudah tentunya Y15ZR!
Saya pn dlm dilemma. Samada nk amik FZ, NMAX atau Y15ZR. Ada kemungkinan M SLAZ pn akan masuk pasaran gak. Takut tunggu pnya tunggu tak jadi pulak M SLAZ masuk.
DeleteFZ-150i masih hangat di pasaran, saya tak fikir M-Slaz dibawa masuk dlm masa terdekat. Dengan USD Fork dan Banana Swing Arm, harga mungkin sekitar RM 15K. So kalau harga dah mcm tu, baik consider Kawasaki Z250SL. Kan?
DeleteNMax no comment. Saya bawa Scooter pun tak pernah....he he he....
Tak payah tunggu, kecewa nanti. Beli saja, keluar model baru nanti, beli baru.
Sekali sekala kena try bawak scooter. Dulu mmg tak minat dgn scooter. Pernah bwk modenas elite, tak konfiden dgn tayar kecik. Sekarang hari2 guna scooter gi keje. Scooter saya tayar saiz 16", so takde la rasa beza sgt dgn motor standard. Scooter mmg sesuai utk area bandar yg jln sentiasa sesak. tak pyh pening2 nk tukar gear atau tarik klac. Kasut pun tahan lama hehe. Kalau jln basah pn tak risau kasut atau seluar basah sbb semua terlindung.
DeleteKalau ada peluang pandu uji....why not....tapi mmg agak rare org pakai scooter di sini....ada, tapi tak banyak.....kalau bikers dari Brunei, yes.....scooter mereka standard superbike.
DeleteSelalunya motor y15 zr ni berapa lama baru sampai
ReplyDeleteDepend pada kedai motor tuan. Kedai motor yang bagus akan sentiasa ada stok dan dia akan minta booking fee yg rendah saja. Kedai motor yg sikit2 minta deposit tu, agak dicurigai. Kecewa nanti.
DeleteSaya punya motor Cash & Carry. Tengok ada stok, bayar, minggu depan ambil.
Assalam..bro kalau pakai myk kereta blh x...saiz yg sama 15/50
ReplyDeleteWassalam. Boleh tu boleh, tapi sangat tidak digalakkan oleh manufacturer. Sbb itu hampir setiap brand ada minyak khas untuk kereta dan motor walaupun nilai viscosity dia sama. Characteristic mungkin sama dari segi kelikatan, tapi memberi tahap perlindungan yang berbeza. Kereta menggunakan minyak enjin dan minyak gear box yang berbeza, sedangkan motosikal menggunakan minyak enjin yang sama utk kedua2nya. Mesti ada sebab kan?
DeleteSaya tak dapat beri ulasan lanjut. Cuma apa yg saya faham, mmg sangat tidak digalakkan. Sayangi enjin anda!
Tak boleh bro guna myk kereta utk motor biasa. Kalau utk skuter takde masalah. Motor biasa myk injin share dgn minyak utk gear & klac. Kalau guna myk kereta kemungkinan klac akan slip.
Deleteassalam..sy eli..baru jer berjinak dengan moto cc kecik..dengan tujuan ulang alik kerja. tetapi bila ada yang mengajak konvoi utk long distance sy perlu buat preparation untuk perjalanan contoh condition moto jenis ni. mungkin konvoi ke phuket thailand yg jarak perjalaan lebih kurang 980km. boleh x bg pandangan utk sy buat apa2 preparation sebelom mulakan perjalanan.terima kasih
ReplyDeleteassalam..sy eli..baru jer berjinak dengan moto cc kecik..dengan tujuan ulang alik kerja. tetapi bila ada yang mengajak konvoi utk long distance sy perlu buat preparation untuk perjalanan contoh condition moto jenis ni. mungkin konvoi ke phuket thailand yg jarak perjalaan lebih kurang 980km. boleh x bg pandangan utk sy buat apa2 preparation sebelom mulakan perjalanan.terima kasih
ReplyDeleteWassalam. Tiada special preparation yg perlu untuk jentera. Cuma perlu tambah side dan top box. Kalau boleh jangan ada load dibadan seperti beg galas contohnya. Ride long distance bukan nak berlumba pun, cukup mileage nanti, bila jumpa mana2 kedai motor, servis la.
DeleteTuan tumpang tanya saya dikabarkan max speed cuma 130 adakah betu jika betul x syok lh mcm tu
ReplyDeleteBetul tu. Tapi kena faham kenapa ada cut off. 130-137 kmh tu bukan prestasi sebenar enjin, tapi top speed yang ditetapkan oleh Yamaha untuk jangkahayat enjin yang lebih panjang. Kalau tiada cut off, tiap2 hari bawa Red Line, cepatlah kaput enjin tu. Lainlah jentera untuk perlumbaan, mmg up to the max.
DeleteTapi kalau tak saying enjin dan nak layan Red Line hari2, no problem. Aftermarket ECU ada, sekitar RM 550-650 saja. Tapi jangan komplen minyak tak brp jimat pulak nanti.
Salam.
ReplyDeleteSaya baru je beli motor ni. Bacaan odometer pun belum sampai 200km. Baru dalam 180km lebih. Ini motor pertama saya. Sebelum ni tak pernah ada motor apa apa. Masalah saya, saya tak tahu apa apa pasal motor ni. Boleh share tips tak tentang penjagaan motor ni. Kat mana boleg service, dan apa yang harus diberi penekanan. Better service sendiri (dan bagaimana cara untuk service sendiri) atau hantar mana mana bengkel untuk di service. Maaf agak noob pasal motor ni. Saya baca semua komen saudara di sini. Kalau tak keberatan boleh kongsikan tips penjagaan motor Y15ZR ni supaya kalau hantar ke bengkel tak da la kena kikis bodo je. Hehe.
Terima kasih.
Wassalam. First of all, tahniah kerana berjaya memiliki jentera terhebat dalam kelasnya. Saya pun baru je 26 tahun berjinak2 dlm dunia permotoran, tau ride saja.
ReplyDeleteTips penjagaan motor:
1. Kunci dan padlock jentera anda secukupnya. Ini jentera panas, sangat panas!! Very proud to own one.
2. Jangan parking tengah panas. Nanti jentera jadi panas. Meter digital tu cepat rosak nanti.
3. Kalau baru dgn jentera permotoran, jangan service sendiri. Hantar kedai dulu, tengok mcm mana dia buat. Bukan buat apa pun, tukar minyak enjin dan oil filter je pun.
Ok, item no 3 di atas mmg ada chance kena pangkah. Sebabnya, kedai akan tukar minyak enjin dan oil filter yang harganya telah marked-up atas keuntungan harga barang, kemudian kita kena bayar labour charge, last sekali GST. Berdouble-double kita kena berbanding servis sendiri. Itulah harga sebuah pengalaman. Siapa malas belajar, lebih mahal kena bayar.
Basic service:
1. Tukar minyak enjin mengikut spesifikasi yang ditetapkan oleh Yamaha. Saya tukar minyak setiap 2000 km, PETRONAS Syntium Moto 4SP.
2. Tukar penapis minyak enjin (oil filter). Kalau dpt harga bawah RM 10, ok, go ahead. Kalau lebih tu faham2lah ya.
3. Bersihkan Air Filter. Kalau tak boleh bersih, tukar baru. Kalau ada modal, beli K&N, mahal sikit, tapi boleh cuci.
4. Check rantai, letak gris 2 minggu sekali kalau selalu jalan, atau setiap kali lepas cuci atau kena hujan. Rantai rosak, dia makan sprocket sekali. Chain Lube baru brp RM. Nanti tukar chain baru pun kena labour charge dan GST.
5. Kalau ada mentol yg padam, cepat2 tukar. Harga mentol tak sepadan dgn harga nyawa yg digadai.
6. After certain mileage, mmg digalakkan utk check Valve Clearance. yang ni mmg kena buka head, jangan risau, lambat lagi. Ambil tau yang basic dulu.
Oh okay. Sangat membantu.
DeleteKalau saya dapat kan barang sendiri, seperti contoh, minyak pelincir atau oil filter, dan saya ke bengkel untuk suruh mekanik tukar kan, ada charge apa apa tak? Hanya bayar upah atau kita kena beli barang dibengkel tersebut?
Bergantung kepada workshop. Tokey yang kedekut akan tetapkan syarat kita beli barang dikedai dia, so dia dpt sembelih customer double triple, kita mungkin bayar 30-40 % extra utk harga barang....ha ha ha....kalau tokey dia ok.....dia cuma perlu charge labour saja.
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBro, sy tgk bahagian head coverset hanya trdapat 2skrew sahaja. Adakah selebihnya ia menggunakan klip?? Jika menggunakan klip, bila klip itu patah maka head coverset akan longgar dan berbunyi...mohon pencerahan sama ada pki skrew seperti 135lc atau klip?
ReplyDeleteBro, sy tgk bahagian head coverset hanya trdapat 2skrew sahaja. Adakah selebihnya ia menggunakan klip?? Jika menggunakan klip, bila klip itu patah maka head coverset akan longgar dan berbunyi...mohon pencerahan sama ada pki skrew seperti 135lc atau klip?
ReplyDeleteHu hu hu....tak dapat saya nak menjawabnya....belum pernah buka dan tak pernah memiliki LC 135....tapi dari pemerhatian, pemasangan bodykit Y15ZR mmg agak rumit....apatah lagi nak membukanya....fahamkan dulu parts mana guna screw, klip dan locking slot....kalau ada yang patah, habis cerita.
Deletesalam..boleh bagi pandangan..tayar depan motor Y15ZR paling besar boleh tukar 90/80 kan..kalau saya nak tukar tayar depan lebih besar lagi boleh ke..? contoh :- tukar mud guard depan ke..
ReplyDeleteBoleh saja asalkan ada duit, kreatif dan berbuat sesuatu yg mendatangkan manfaat. Kalau nak tukar tayar besar pastikan lebar rim dapat menampung lebar tayar, bukan asal boleh saja. Cub Prix pun pakai 90/80-17, so apa reason tuan nak pakai besar lagi?
DeleteAs salam bro. Kita berkongsi nama yg sama....HAFIZ...hehe
ReplyDeleteNice blog utk dptkan info jentera y15zr ni. Gudjob bro dan salute sanggup share pengalaman yg ada. Sebenarnya tgh survet berapa mileage boleh clock utk FULLTANK dan berapa TOPSPEED boleh dpt..alhamdulillah dlm ruang komen dh boleh tahu anggaran.
So , ada 1 soalan nak tnya. Bro servis minyak enjin sendiri kan? So, lepas dh servis minyak enjin terpakai bro buat mcm mana? Hrp sudi menjawab. Nway thanks in advance
Wassalam.
DeleteBlog ini hanyalah blog amatur dan segala info yg ada hanyalah berdasarkan pengalaman sendiri. Tiada maklumat yg hi-tech boleh didapati di sini.
Minyak enjin terpakai mmg bersifat toksik dan tidak boleh dibuang sesuka hati. Setiap titis sisa walaupun kesan yang melekat pada kertas surat khabar dipanggil Schedule Waste atau sisa berjadual. Ada akta yang membolehkan mereka yg membuang Schedule Waste dihadapkan ke mahkamah. Walau bagai mana pun. Kita tinggal di Malaysia yang mana pihak berkuasa hanya akan berpura-pura bekerja bila isu ini dibangkitkan di media massa atau menjadi viral.
Pusat kutipan Schedule Waste domestic sepatutkan disediakan di mana2, malangnya, kempen kitar semula sisa pepejal pun hangat-hangat tahi ayam, apa tah lagi Sisa Berjadual berprofil tinggi spt sisa minyak enjin.
Saya tiada jalan lain melainkan membuangnya di stesyen minyak. Saya hanya menggunakan minyak PETRONAS.
Terima kasih utk jawapan tuan. Cuma maksud tuan buang di stesen minyak tak bagaiaman caranya? Saya kurang fahaa/jelas maksud tuan. 😅
DeleteMasukkan balik dlm botol dia, no dripping. Kita di Malaysia tiada SOP utk orang awam. Tempat jual minyak ada, tempat buang minyak terpakai tiada. Kalau syarikat komersil, mereka kena register dgn JAS, kena bayar lagi utk servis buang Schedule Waste
DeleteSenang je bro. Saya pun servis minyak injin sendiri. Minyak yg dah terpakai tu bwk ke wokshop kete yg kita selali pegi atau mana2 wokshop kete yg terdekat. selalunya wokshop ni terima minyak injin terpakai sbb dorang pun dpt untung drp jualan minyak ni pd sykt2 tertentu.
DeleteIgt nak set spoket 15/40 ok x bro?
ReplyDeleteBoleh saja. Anda akan memecut laju di lebuhraya. Tapi kalau main di Genting Highland letih la tukar gear rendah. Pick up juga akan berkurangan terutama bila naik berdua. Itu saja. Penukaran sprocket tidak menaikkan horsepower jentera anda.
DeleteKalau bateri takde, nak start macam mane? Kan takde kick start?
ReplyDeletekalu beteri takde boleh guna teknik jump start.
ReplyDeleteMacam mane tu? Tp moto y15zr ni xde kick start
DeleteSorry, missed pula soalan yang ni. Mengikut pengalaman saya, jentera yang menggunakan EFi tidak boleh dihidupkan tanpa battery yang sihat, apa lagi tanpa battery langsung. Sistem elektrik perlu dalam keadaan terbaik sbb ECU,O2 Sensor, Fuel Injector, Ignitor dsb mendapat bekalan elektrik dari battery.
DeleteDia mcm ni, bila enjin mula berputar sama ada dari kick starter atau motor starter, Stator (alternator, magneto atau apa saja istilah) akan mengeluarkan tenaga elektrik yg kemudiannya di"betulkan" nilai kuasanya kepada 13-14 VDC utk charging battery, battery akan memberikan kuasa 12 VDC kpd part2 elektrikal tadi.
Kalau battery flat, teknik jump start boleh dilakukan, tapi DC power dari rectifier tadi mesti cukup kuat utk back up kuasa battery buat sementara sebelum battery ambil alih tugas sepenuhnya.
Salam...bro boleh tolong ajarkan saya cara tukar nama di meter...012-5453713(syakir)
ReplyDeleteSalam...bro boleh tolong ajarkan saya cara tukar nama di meter...012-5453713(syakir)
ReplyDeletebro, ade tulis lam buku manual kt bwh seat tu...huhu...sng je...
DeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteHaram masalah tuan dah selesai.....he he he....just to recapture, cara nak tukar nama tu:
DeleteTekan button yg sebiji tu jangan lepas, ON ignition, nanti nampak nama tu blinking, tekan2 button tu sampai dapat apa yg kita nak. Senang saja.
Bro.. klau nk turun sporcket.. size brp yg bagus utk motor standard.
ReplyDeleteKalau nak turun, jangan banyak sgt, nanti motor tak boleh naik bukit pulak. Cuba 40T + 14T, aspect ratio 1:2.86. Kalau dah turun sprocket, kurangkan naik berdua, kesian enjin.
DeleteSalam bro... saya ada satu soalan.... sekiranya saya menukar full ekzos sistem dan ecu.... perlukah dyno atau hanya set di ecu sahaja.... terima kasih atas pencerahan... azren dari alor setar
ReplyDeleteMinyak pelincir jenama ROCK OIL ok tak?
ReplyDeleteMinyak pelincir jenama ROCK OIL ok tak?
ReplyDeleteAiseh, tak pernah guna la tuan. Tuan cubalah dulu, nanti bagi review tuan kat sini utk sharing dgn rider lain.
DeleteSalam bro... saya ada satu soalan.... sekiranya saya menukar full ekzos sistem dan ecu.... perlukah dyno atau hanya set di ecu sahaja.... terima kasih atas pencerahan... azren dari alor setar
ReplyDeleteWassalam. Saya tak pasti brp banyak setting yang ada pada aftermarket ECU yg dijual untuk Y15ZR. Seeloknya mmg perlu set balik untuk prestasi optimum.
DeleteSalam.. Tuan.. Nak tanya kalau kita nak pki rim depan fz150i ke y15zr depan, agaknya x kena ka pd mudguard?sbb saya nk tukar rim skrg sdg pki tayar 100/70 kat dpn, mudguard dah buat.. Saya panaskan dan bentuk semula bhgian lengkungan fork.. Tapi rim ori 1.85 saja kn..
ReplyDeleteWassalam. Tak dapat saya nak jawab pasal rim FZ150i, di luar pengetahuan saya. Tapi nasihat saya, jangan buat apa-apa modifikasi ke atas sistem suspensi, rim dan sebagainya, sayangi nyawa anda!
DeleteRacing Boy dah keluarkan rim lebar. Beli, cat semula dan pasang, mesti hensem! Khabarnya jauh lebih ringan dari rim stock.
Salam bro nk tanye bro dah pakai y15zr ni dh berapa bulan yee?
ReplyDeleteSalam bro nk tanye bro dah pakai y15zr ni dh berapa bulan yee?
ReplyDeleteWasalam. Baru lagi tuan, ketika saya menjawab ni baru 6 bulan. Kira early bird la. Lama dah tunggu jentera Underbone sehebat ni.
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletemengikut "kepanasan" jentera ini, sesuaikah sy yg tggl di area rumah flat utk memilikinya?
ReplyDeleteterima kasih..
saya pon duk umah flat gak...make sure bli mangga yg bsr tu n rantai dpn blkg...huhu
DeleteJentera ni mmg panas. Kalau nak selamat, buatlah apa-apa yang dirasakan sesuai, letak Khadam kat motor, pasang CCTV, tambat Rottweiler, pasang bapak Solex dsb. Tapi kalau kalau orang nak buat khianat, dalam rumah pun orang boleh curi. Semoga harta tuan sentiasa dilindungi.
Deletesalam bro brpe spocket set terbaik untuk y15zr ni ye?
ReplyDeleteOriginal ok dah bos,top bleh dpt 137kmh bos...Tapi kalau nak berat lagi tukar spoket belakang 41 je bos,sbb saya dah test bos,14-40 wuishhhh.....Berat dia x leh cite lah bos...top 134kmh je tunduk sampai x nampak jalan turun bukit.....Saran nan saya cube test lagi besar spoket...14-44 ke...Sbb lagi senang dpt top...top pun 133kmh....kurang 4kmh je dari original saiz 14-42.....Tapi beza byk dari segi pikup....Baik naik 2 mata bahagian belakang tu bos....Pendapat 2 sen...😊
DeleteSprocket stock tu yg terbaik, 42T + 14T = 1:3.0, engineer dah calculate utk prestasi optimum sebuah jentera jalanan.
DeleteKalau tukar sprocket (belakang), ada dua saja direct effect: Top Speed naik, Pick Up turun atau Pick Up naik, Top Speed turun. Pilih nak yang mana.
Kalau tuan banyak main bukit, tapi tak kisah Top Speed, pakai 44T + 14T (1:3.14). Kalau banyak main highway, ride sorang, pakai 4oT + 14T (1:2.86).
salam bro. motor sy x smpai 1 minggu pakai, ttibe ade kluar bunyi d bahagian brek/tayar (x pasti). even kalau tolak pn bunyi. mcm brek x lepas spenuhnya.
ReplyDeleteWassalam. Biasa tu tuan. Ramai rider atasi masalah ni dengan menambah Spring Washer di antara Rear Wheel Collar dan Swing Arm, kalau saya tak silap. Tujuannya untuk re-align clearance antara Brake Disk dan Brake Pad. Boleh dikatakan ini adalah salah satu Design Defect jentera ni. Saya belum buat lagi, tapi akan diusahakan suatu hari nanti.
DeleteSaya pun alami benda yang sama. Situasi yang sama jugak. Lepas Seminggu bunyi sesuatu dibahagian roda depan.
DeleteSaya nak share sesuatu. Baru saja tukar disk brake yang lebih besar di roda hadapan, dan belakang juga. Saya perasan disk brake mounting utk roda hadapan tidak sejajar (mis-aligned). Brake tak dapat berfungsi dgn baik seorang-olah disk tersebut tidak rata. Pada pandangan mata saya, brak disk mounting pada jentera kita tidak berada pd 100 % precise dan shimming perlu dilakukan utk align brake caliper. Saya belum buat lagi. Perlu pergi outstation dulu.
DeleteSalam bro, nak tanya, jentera y15zr sy bila 1000km selalu kering minyak hitam. Bila celup cap uji minyak hitam waktu pagi, mesti tak ada kesan dekat cap. Tapi tak ada plak keluar asap putih. Motor baru lagi. Odometer baru je 7000. Apa masalah yer.
ReplyDeleteWassalam. Saya tak tau tuan pakai minyak enjin jenis apa, sekiranya tiada berlaku kebocoran di mana-mana, mungkin kehilangan minyak enjin melalui pemeruapan akibat perjalanan jarak jauh atau high speed. Cuba tukar minyak enjin yang pekat sikit. Trial and error kadang-kadang berkesan juga.
DeleteSaya minta maaf kepada rakan2 yang bertanya kerana lambat reply, agak sibuk dalam sebulan ni. Saya akan cuba reply mana yang saya tahu kay, saya bukan terrer sangat pasal jentera permotoran ni. terima kasih kerana singgah!
ReplyDeleteSalam bro saya nak tanya asal lepas asident motor saya jadi berat masa nak press bunyi jadi lain sikit ke sebab tuka minyak itam baru saya tak tau la
ReplyDeleteCheck tayar dapat tak berpusing dgn lancar.....mungkin rantai terlalu ketat, atau alignment tayar kurang tepat....kalau rpm enjin yang berat, boleh cuba tukar minyak hitam yg lain.....semi-synthetic just nice.
Deletemane nak cr single arm ye..brp market ye..
ReplyDeleteKalau ada duit, boleh saja beli....paling senang....cari di mudah.my....ada Honda NSR 150 SP terpakai....harga RM 6k saja....boleh ambil swing arm dia....kalau dpt swing arm saja...mmg rare!
Deleteboleh sy tanya harga sebenar yamaha y15zr nie klau beli casah masok dgn GST n on the road berapa??? sebab ny sy tgk dlm internet dorang lepas kn motor nie NEW dgn haraga RM7999 ter masok GST...tp bila sy g survey di kdai tauke latak smpai 9600K..dh ter msok GST n on the road kew harga nie??? mintak pencerahan :)
ReplyDeleteDen baghu poie booking Y15ZR kek kodai ptg tadi dio lotak RM9,300 on the road.Paling mughah lopeh den survey kodai2 sekitar topek den ni ha. Paling mahal ado yg lotak sampai RM11,000 (terkesima den kojap maso tauke kodai tu sobut hargo tu sebagai best price dio)
DeleteOHHH tp kan yg buat aku xpaham..harga launch RM 8000K include GST, klau nk ikot kan plus insuran xkan smpai RM1600K ini yg hat aqu xpaham.. ka mmg aqu yg silap..mintak spa2 yg da ilmu tolong jelas kan?
DeleteIkut rezeki masing-masing......kalau nak murah, beli cash and carry....tengok iklan di mudah.my, dah jumpa harga best, telefon betul ke tak, dtg kedai terus bayar cash....in sya Allah anda akan dapat harga terbaik....
DeleteSebagai panduan, kalau jumpa harga OtR bawah RM 9k kira murah la tu, harga OtR bawah RM 9.5k kira sedang2, tapi kalau lebih RM 9.5k....mahal! Harga untuk model2 Special Edition spt Movistar dan sebagainya, just mark up RM 500 maksima dari model asas....lebih dari itu, cekik darah!
Satu lagi kena faham, biasanya harga cash dan harga hutang sedikit berbeza....tapi taklah berbeza sangat. Selalunya kedai akan ambil kesempatan ke atas pembeli2 yg terdesak nak pakai motor sangat, tapi modal tak berapa ada. Motor yang boleh dibeli cash RM 9k, end up bayar sampai RM 15k bila dibeli secara instalment. Fikirkan!
Boleh cuba beli di kedai motor bewah sungai besar selangor..harga otr rm8800
DeleteSalam Bro, den sobolum nie pakai Honda Wave jo. Ni first time boli 150cc yg ado radiator,ECU bagai.Sobolum ni maintenance jago minyak itam, spark plug, bateri, tayar, sprocket & rantai, lining brek, lampu & bondo2 kocik yg lain jo. Bilo boli Y15ZR ni den poning cmno maintenance dia. Apo bondo tambahan yg den kono wek maintenance laie selain yg selalu den wek dulu.Mohon jika tak keberatan Bro dapek kongsikan senarai apo yg kono dimaintainkan & bila nk kono tukar/servis part tu.Akhir kato daghi den
ReplyDeleteBuah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Den budok baghu belajor
Andai saloh tolong botulkan
Teghimo kasih
Wassalam. Sama saja tuan. Jaga minyak hitam juga, sampai masa check air filter, tukar oil filter, check spark plug, check Coolant level etc.
DeleteCuma untuk enjin yang guna Fuel Injection ni, battery mesti sentiasa sihat. Fuel Injector guna kuasa battery utk berfungsi, tak macam enjin karburetor, tak ada battery pun enjin boleh jalan.
Salam tuan.. yamaha y15 perlu running dulu ke enjin.. klau perlu running berape speed boleh bawak..
ReplyDeleteWassalam. Jawapan yang tuan cari ada dalam Manual Booklet. Ada diberi brp rpm enjin boleh dipulas sehingga brp km.
Deleteassalammuaikum, bro tahu tak spocket bape ngam untuk y15 standart yg sesuai
Deleteassalammuaikum, bro tahu tak spocket bape ngam untuk y15 standart yg sesuai
DeleteWa alaikumussalam. Saya tak tahu apa tujuan tuan nak tukar sprocket, sbb setelah dipandu sejauh 400 km pergi dan balik pada kelajuan optimum, saya dapati sprocket original 42T + 14T sgt selesa. Saya cruising pada 7000 rpm, kelajuan dapat lebih kurang 100 kmh, naik ke 8000 rpm, kelajuan sekitar 110 kmh. Just nice! Nak memotong pun cuma pulas throttle, tak perlu turun gear pun.
DeleteTukar sprocket, hanya ada 2 effect, pick up naik + top speed turun dan top speed naik dan pick up turun. Pilih yang mana satu.
So kalau nak pick up, naikkan sprocket belakang kpd 44T dan sprocket dpn maintain 14T, dapatlah aspect ratio 3.14.
Kalau nak top speed naik, turunkan sprocket belakang kpd 40T dan sprocket dpn maintain, dapatlah aspect ratio 2.86.
Kalau nak pick up dan top speed naik, up grade cc!
Assalam.. Saudara mmg master..
ReplyDeletePerfect..
Sy dh pakai sblan moto ni.. Meter pon dh 2300..sy buat long distance.. 2kali jalan Kuantan ke Taiping.. So far alhmdllah.. Sgt memuaskan.. Mnyk 97 sy guna kn.. Hanya dlm 23rgt sejauh 500+-... Top speed 139km/h..tp sekali je.. Nk tahu boleh p ka x.. Hahaha.. Tp bg sy,anda tetap sifu.. Uppppp
Wa alaikumussalam.....terima kasih sudi singgah di sini....saya tulis pasal jentera ni bertujuan utk tracking perkembangan jentera saya sendiri.....sekali kena serbu daaaa....apa boleh buat, tetamu datang kena la layan dgn baik kan.....ha ha ha....saya pun mcm org lain juga....
DeleteReview saya selepas guna utk jalan jauh.....jentera ni mmg antara yg terbaik....kecuali roda hadapan yg saya rasa agak kecil.....cruising pada 7000 rpm kita rasa relax tapi mengekalkan momentum....bila nak memotong, pulas saja throttle.....dia pergi mcm tu je tanpa perlu turunkan gear.....mmg hebat untuk sebuah kapcai!
Salam admin nk tnya first bwk kena maintain 40-60kmh smpai 1000km bari engine tahan lama?dgr dari kwn2 la btol ka.sbb blok dia baru lg
ReplyDeleteWassalam. Sepatutnya mcm tulah. Tapi tak ramai yg ada tahap kesabaran yang tinggi.
Delete6o kmh agak stress juga nak bawa laju ni sampai 1000 km. Apa yg saya praktikkan, saya ride up to 70 kmh, tapi masih tarik dari gear rendah tu very soft la....manja2 gitu....then cruising at 70 kmh.....lepas 500 km, saya tukar minyak hitam.....ride laju sikit up to 80 kmh.....dah lepas 1000 kmh baru full throttle....tapi tak la full throttle hari2.....
Nampak tak? Apa yg tertulis dlm manual tu mmg panduan yg terbaik utk memanjangkan jangka hayat enjin, tapi kalau kurang sabar, buleh buat mcm saya....in sya Allah, enjin sihat.....jgn kedekut tukar minyak hitam!
Assalam admin and sume..sy nk tnye sket..klu sy pakai shell advance ultra 15w 50 ok ke?tuk pngetahuan, ni 1st time sy pkai moto ni n 1st moto 4stroke..sblm ni sy pkai 125z n minyak itam shell ultra je..kat 125 sy dlu mmg x dinafikan myk ni mmg terbaik.. buktinye tiap 3 taun sy akan overhaul moto kat pomen sy bese pergi..die sndri tkjut ble tgk piston sy mmg cun lg, pdhal sy pkai ade ulang alik2 perlis perak (zaman belajar) rpm mantain 6-7..bhnti tuk isi myk n mkan je..so ble da beralih ke 4 stroke ni(sb da kje nk rilek2 n jimat myk), sy lost sket psl minyak pe nk pkai..skg odo motor sy da cecah 12k sejak pkai bln 10 thn lepas..1st spai 3rd service sy pkai yamalube full..ase ok je cume ase enjin cam bising..sy xtw bunyi stndard 4 stroke cmne sb da dkat 8 taun idup ngan 125z, xpnah ade 4 stroke..then sy upgrade silkolene comp 4 15/50 sb trbace manual beter pkai likat sket n malaysia ni kn pnas..mto mmg senyap n gear x bsing ble tuka..then last month saje gatal pkai motul 5100 ester 15/50..mule2 ase enjin mmg ringan compare ngn silkolene..tp bsin sket..cme ble da masuk 1k odo ni, sy start rase cm gear susah sket nk masuk..especially time tgh jln kt trafik li8, gear 1 ke 2 cm keras n susa nk msuk..kne men clutch..bce review rmai ckp motul mmg cmtu,tp x sure valid ke x..so skg, plan nk back to old oil,shell ultra..cume sy pning..msg2 ade advantage..silkolene n motul ade ester,which known best sb lekat kt enjin time off,tp shell plk die ade pure plus tech which convert oil gas to engine oil..so bro rase mne yg terbaik?sy balik ke silkolene or try shell..sori msj pnjg,nk cite bia abis..hehehehe
ReplyDeleteWa alaikumussalam. Terima kasih atas review tuan.
DeleteSecara asasnya, mmg tak boleh nak compare 4T dgn 2T dari segi teknikal penggunaan minyak enjin, sbb enjin 2T rpm dia lebih tinggi (maaf kalau salah). Dia terpaksa bekerja lebih kuat, sbb tu maintenance lebih tinggi.
Dipendekkan cerita, untuk perjalanan jarak jauh seperti tuan, apa kata tuan guna grade minyak lebih rendah. Dari review tuan tu, jelas sekali property minyak berubah dengan cepat berbanding mula-mula tukar minyak enjin. Kalau tuan peminat Motul, cuba pakai Motul 3100. Harga pun lebih murah, dapat tukar selalu.
Saya pakai PETRONAS Syntium Moto 4 SX saja, Semi-synthetic.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamulaikum Jebat...bila nak ajak aku ride sama ni..nak tanya gak pasal2 penjagaan moto memandangkan ko dh lama pakai moto ni..hehehe
ReplyDeleteWa alaikumussalam......ha ah.....lama sangat aku pakai motor ni.....sejak tahun 80'an lagi......kih kih kih....motor aku sendiri tak terjaga ni....seminggu ride, seminggu bungkus....motor sebiji lagi kena running juga....
DeleteTuan.. Boleh rekemen apa yg perlu servis @ tukar untuk mileage 10,000 KM.. selain dr oil filter, minyak enjin,spark plug.. air filter atau radiator coolant perlu tukar x? atau ada benda2 lain perlu diambil perhatian.
ReplyDeleteRasanya dah cukup la tu kot......kalau rajin pergilah hantar check valve clearance....motor ni ada 2 valve je kan....lain2 pastikan rantai dan sprocket masih elok dan selamat....clutch plate boleh run lagi 10,000 km lagi biasanya....
DeleteSalam tuan.. bagus penerangan awak..inilah seperti mana yg saya faham sblm ni...tp nk tny sikit..yamaha rekemenkan SAE 20/40 , 20/50 ,,, secara amnya kedua2 gred kelikatan itu byk terdapat pd myk jnis mineral... jarang jumpa myk semi atau fully yg ada gred kedua2 itu....maka...yamaha rekemenkan gred itu...tidak pula dia kata myk mineral, semi ataupun fully...tp apa yg kita tgk utk kedua2 gred tu pd myk yamalube adalah kategori mineral saja...adakah yamaha xkisah enjin ini walaupun diisi dgn myk mineral...sepertimana kita tahu, myk mineral agak kurang bagusnya..sbb tu murah...ermmm...komen anda?
ReplyDeleteWa alaikumussalam. Ini pendapat peribadi saja ya, bukan berasas teknikal. Semua pengeluar jentera dan pengeluar minyak enjin akan promosikan produk mereka semaksima mungkin utk tujuan komersil.
DeleteMinyak jenis mineral secara asasnya bagus juga. Segalanya bergantung kpd bajet dan kegunaan kita. Pada saya, jentera yang digunakan secara light, hantar anak ke sekolah, pergi masjid, jalan dekat-dekat, penggunaan minyak jenis mineral mungkin relevan.
Jentera yg digunakan utk jarak jauh, eloklah gunakan minyak jenis Semi-synthetic. Tidak terlalu pekat, tidak terlalu cair. Sesetengah minyak enjin ada additive utk perlindungan tambahan. Memang berbaloi berbelanja lebih asalkan enjin sentiasa dlm keadaan baik.
Minyak Fully Synthetic menjadi pilihan kpd mereka yang ada bajet lebih. Tapi seringkali kita dengar keluhan para pengguna, pada awal penukaran minyak, prestasi enjin pada tahap terbaik, kemudian enjin mula kedengaran kasar sebelum sampai waktu penukaran minyak seterusnya. Sesetengah kes minyak enjin hilang secara misteri. Mungkin (saya tak pasti), property minyak yang terlalu nipis menjadikannya cepat berubah pada suhu tinggi dan terpeluap dgn cepat. Walau bagaimana pun, minyak Fully Synthetic mmg pilihan terbaik utk perlumbaan.
Sebagai pengguna yang kurang pengetahuan teknikal, trial and error sangat penting. Kena cuba sendiri dan bandingkan. Minyak enjin jenama berbeza tapi pada gred yg sama juga sebenarnya berbeza dari segi performance. Saya syorkan minyak Semi-synthetic utk kegunaan harian dan tukar setiap 2000 km. Brand? Apa saja brand boleh cuba ikut kemampuan.
betul ke kena tukar minyak hitam pada 50km pertama? bagi tips sikit
ReplyDeletebagi tips untuk tukar eo of
DeleteSetakat ni belum penah dgr tukar EO pd 50Km pertama. Kalau 300Km yg pertama mmg ada.
DeleteLupa nak tambah. dari forum2 motorsikal yg saya layari, kebykan drp mrk menyarankan menggunakan EO dari jenis mineral sepanjang tempoh 'runing-in' injin. Dan mrk juga melanjutkan tempoh running in kpd 1600Km (biasanya cuma 1000Km).
DeleteBetul tak betul......asalkan anda ikut apa yg tertulis dlm Service Manual....anda di jalan yg betul.....
DeleteJentera saya tidak tertakluk kpd warranty kedai....beli cash & carry, servis sendiri dan maintain sesedap rasa.....
Service interval untuk semua jentera saya mcm ni......
500 km, tukar EO dan OF.
2000 km, tukar EO dan OF.
4000 km, tukar EO dan OF.
Saya servis sendiri, tiada masalah utk saya tukar Engine Oil dan Oil Filter selalu. Bagi yg servis di kedai dan kena pangkah dgn harga tak masuk akal, boleh tukar OF setiap 2 kali tukar EO.
Memang ada saya terbaca teknik engine break in yg luarbiasa cepatnya, kalau tak silap....mereka pulas throttle fast and slow.....tukar EO dan OF setiap 50 batu, 200 batu, 500 batu, 1500 batu...dan EO adalah Mineral Oil.
So....teknik ada mcm2, semuanya betul kalau kita buat dgn betul.
assalam, nak tnya kalau tukar exhaust ada kesan sampingan ? sy juga pengguna motor y15zr, belum smpai 1000km lgi bawa motor ni. jenis exhaust yg sy pakai 'proliner' .. harap dpt beri penjelasan tq :)
ReplyDeleteWa alaikumussalam. Mmg ada kesan sampingan kalau saiz exhaust yg ditukar tak sama dgn yg asal. Kalau betul tak sama, ada kemungkinan, engine running rich atau lean. Kalau rich, bermakna ada lebihan bahan api yg tak terbakar, plug pun cepat kaput. Kalau lean, engine tak cukup bahan api, silap2 boleh bocor piston. Setakat itulah yg saya tau. Kalau motor ada berlaku letupan (backfire), itu bukan petanda yg baik.
DeleteAssalamualaikum , nak tanya harga market akrapovic full sys utk y15zr ni rm berapa ye ?
ReplyDeleteWa alaikumussalam. Kalau ori full system mmg tak ada la kan. Cari piping dulu, Stainless Steel Piping. Harga bawah RM 300. End pipe 51 mm. Ori Akra muffler boleh dpt dlm RM 1000 ++. Anyway, imitation full system Akrapovic bawah RM 600 saja.
Deleteok2 ty ,
DeleteAssalamualaikum... saya juga pengguna y15zr sejak awal november tahun lepas.. so far sehingga kini odo dh 23k km dimana sehari mileage 140km...start guna motor ni alhamdulillah xde prob langsung...n berbaloi tolak lc 4s 1st model n beralih kpd king of moped ni... saya bace blog tuan ni byk info yg berguna saya perolehi.. pada mulanya xberpuas hati dri segi kelajuan tu,mngkn sbb saya ni berat(100kg)... n selalu jugak ride n berkonvoi ni,kat situ mula terasa bila berada dibelakng,hehe...
ReplyDeleteAkhirnya jiwa kacau n berlaku la fasa modifikasi ni(block uma 62mm+cam cms t2+tuneboss ECU).. so far berpuas hti,alhamdulillah,dh 11k km running utk daily use 150km..
Pesanan saya,jika nk beli motor ni sbb 150cc n expect ia nya laju,ini bukan motornya,tpi pada saya ia more lebih bergaya n berserstyle..hehehe.. n moto ni jimat sbb FI..
Sedekit perkongsian bersama sbg pengguna y15zr ni...
Klu msuk tuneboss je ok x tuan?
DeleteKena faham apa tujuan kita nak 'hacked' ECU yang asal. Sekiranya set up enjin masih standard, termasuk sistem exhaust dan air intake, penambahan pancitan bahan api hanya akan menyebabkan engine running rich, ia suatu pembaziran dan cepat membunuh spark plug. Penambahan rpm engine tanpa talaan bahan api yg betul akan menyebabkan engine running lean, kesannya boleh mengakibatkan piston anda berlubang!
DeleteApa yg saya maksudkan, serahkan pemasangan Fi Controller kpd yang pakar, jangan ikut2, kesannya amat menyakitkan.
Assalamualaikum... saya juga pengguna y15zr sejak awal november tahun lepas.. so far sehingga kini odo dh 23k km dimana sehari mileage 140km...start guna motor ni alhamdulillah xde prob langsung...n berbaloi tolak lc 4s 1st model n beralih kpd king of moped ni... saya bace blog tuan ni byk info yg berguna saya perolehi.. pada mulanya xberpuas hati dri segi kelajuan tu,mngkn sbb saya ni berat(100kg)... n selalu jugak ride n berkonvoi ni,kat situ mula terasa bila berada dibelakng,hehe...
ReplyDeleteAkhirnya jiwa kacau n berlaku la fasa modifikasi ni(block uma 62mm+cam cms t2+tuneboss ECU).. so far berpuas hti,alhamdulillah,dh 11k km running utk daily use 150km..
Pesanan saya,jika nk beli motor ni sbb 150cc n expect ia nya laju,ini bukan motornya,tpi pada saya ia more lebih bergaya n berserstyle..hehehe.. n moto ni jimat sbb FI..
Sedekit perkongsian bersama sbg pengguna y15zr ni...
Assalamualaikum... saya juga pengguna y15zr sejak awal november tahun lepas.. so far sehingga kini odo dh 23k km dimana sehari mileage 140km...start guna motor ni alhamdulillah xde prob langsung...n berbaloi tolak lc 4s 1st model n beralih kpd king of moped ni... saya bace blog tuan ni byk info yg berguna saya perolehi.. pada mulanya xberpuas hati dri segi kelajuan tu,mngkn sbb saya ni berat(100kg)... n selalu jugak ride n berkonvoi ni,kat situ mula terasa bila berada dibelakng,hehe...
ReplyDeleteAkhirnya jiwa kacau n berlaku la fasa modifikasi ni(block uma 62mm+cam cms t2+tuneboss ECU).. so far berpuas hti,alhamdulillah,dh 11k km running utk daily use 150km..
Pesanan saya,jika nk beli motor ni sbb 150cc n expect ia nya laju,ini bukan motornya,tpi pada saya ia more lebih bergaya n berserstyle..hehehe.. n moto ni jimat sbb FI..
Sedekit perkongsian bersama sbg pengguna y15zr ni...
Wa alaikumussalam....
DeleteTerima kasih atas perkongsian. Berkenaan laju tak laju,mmg kena terima hakikat dan faham betul2 bahawa jentera yang dijual atas jalan raya di Malaysia telah 'disekat' performance sebenar enjin. Jentera saya lagi sebiji, sebuah Honda 250 cc DOHC Fi 6 speed, top speed at cut off cuma 140 kmh. Mmg set up seluruh dunia mcm tu, sebabnya, jentera tersebut direka untuk ketahanan dan prestasi optimum. Sama juga dgn Y15ZR, sebenarnya prestasi sebenar telah disekat untuk menjadikannya sebuah jentera yg jimat bahan api dan tahan lebih lama.
Bila dah masuk fasa seterusnya iaitu modifikisi enjin, terpulang kepada kreativiti dan tujuan kita. Tapi banyak kesan sampingan lain seperti warranty void, fuel efficiency terganggu, jangkahayat enjin dsb. Sbb itu formula terbaik kalau nak laju, beli R-6 atau R-1!!
Ride safely bro!
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteassalamualaikum..saya juga telah memiliki sebuah jentera y15zr yg bru sahaja diguna selama seminggu..jarak perjalanan jentera tersebut telah melebihi 450km++.. apakah tips penjagaan yg perlu saya ketahui mengenai moto ini.. bolehkah sekiranya saya ingin menukar minyak enjim lebih awal dripada yg disarankan..
ReplyDeleteWa alaikumussalam......ikut saja spt apa yang disarankan dalam Service Manual....service interval kalau dipendekkan lebih bagus, modal besar sikit la.....tapi kalau service sendiri tak ada masalah. Saya tukar minyak enjin seawal 500 km pertama, kemudian 2000th km, berikutnya 4000th km....
DeleteBerdasarkan apa yang saya dapat maklumat dari forum2 motorsikal, tidak menjadi masalah utuk menukar minyak injin lebih awal. Ada Jenama motorsikal yg mengesyorkan menukar pada 300Km yg pertama. Dalam tempoh running-in (1000Km yg pertama) kebykan mengesyorkan supaya mengunakan minyak injin jenis mineral. Selapas tamat tempoh running-in boleh lah menukar kpd minyak injin spt yg di rekomen dlm buku panduan.
ReplyDeleteSetuju dgn Scootster.
DeleteSalam bro..sy baru miliki y15zr ni..nak tanya kat mana bro beli filter rm8.50 tu? Klau pasang alarm kat motor ok tak? Adakah bateri lg cepat kong? Mcm mana pula dgn psg box?
ReplyDeleteWa alaikumussalam......saya beli Oil Filter di Kuching tuan...di Semenanjung tentu lebih banyak tempat yg jual murah2....mmg sesetengah tempat dorang jual agak mahal, mencecah RM 25 pun ada.....saya tak peduli ori atau tak....filter tetap filter....saya ada kedua2 Made in Indonesia dan Made in Thailand.....yang penting kita rajin tukar minyak hitam......Oil Filter mahal pun minyak enjin tetap hitam.
DeleteSalam nk tanye lgi.. sprocket saiz bpe yg sesuai ehh untuk long distance.. berat dlm 110kg
ReplyDeleteWa alaikumussalam......sprocket standard sesuai dah....kalau kecikkan sprocket kononnya utk memecut dgn laju di highway, pick up pulak tak de masa nak memotong nanti....
DeleteSalam saudara, sy baru guna y15zr ni seminggu. Sy ada masalah pada cover set cup bawah hampir dgn ekzos, cover set jd cair gelembung. Sy bwk maintain 90kmh. Apa langkah utk elak perkara ni berlaku lg?
ReplyDeleteWa alaikumussalam.....balut exhaust pipe dgn Kevlar atau Fiber Glass, ikat dgn stainless steel clamp....small matter saja itu.
Deletebro, y15zr ni sistem penghidup dia guna elekrtik je ke ?
ReplyDeleteYa tuan.....ia sebenarnya suatu penaiktarafan dan lain dari model2 underbone yang lain.....jangan risau pasal Kick Starter tu...jentera ni kalau battery kong mmg tak akan hidup walau Kick Starter ditendang sampai patah....Fuel Injection bro.....battery weak, injector tak function!
DeleteSalam bro . Sy bru je guna moto y15 dan ni moto pertama sy bli . Cuma nk tnya knp bila sy bwk dlm 60-70km/h , lmpu Coolant Temperature tu menyala ?? Ad tau tak ape msalah dia . Atau kena prgi mna2 bgkel utk check ?
ReplyDeleteWa alaikumussalam....kalau lampu coolant menyala....ABNORMAL tu! Sila check segera di bengkel yg competent.....
DeleteKalau saya....saya akan check Coolant Level, Thermostat, Radiator Fan cable connection etc....takut ada yg longgar masa pemasangan di kilang....
salam broo knpe moto sy boleh
Deletepg sampai 130 je yee
Wa alaikumussalam. Top speed 130 kmh normal tu. Range top speed standard Y15ZR di Malaysia adalah antara 125 - 137 kmh. Saya punya dapat 125 kmh saja. Saya rasa ECU yang dilepaskan ke production line tidak ditala dengan betul untuk memberi rpm cut off yang standard.
DeleteJangan risau, top speed 125 - 137 kmh bukan prestasi sebenar jentera. Kalau dah tukar aftermarket parts, tune la semula kalau rajin. Otherwise, leave it standard.
Terbaik review brader..info sgt berguna.tq
ReplyDeleteAnda semua yang bagi input sebenarnya. Mcm mana pun, harap post ini evergreen untuk rujukan 20 tahun akan dating.
Delete